killertomato Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Hei. Jeg ønsker å kunne boote fra to ulike windows installasjoner som befinner seg på hver sin separate harddisk, slik at når harddisk A bootes er harddisk B utilgjengelig og omvendt. Hvis jeg gjør dette på den litt primitive måten å bytte om bootrekkefølge i bios vil vel den andre disken bli tilgjengelig under en annen bokstav og det er dessuten litt tungvint å måtte inn i bios hver gang. Er det noe måte å gjøre dette som et meny valg ved oppstart? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Når du installerer to separate Windows-installasjoner vil du når du slår på maskinen få velge hvilken du skal boote. Da kan du i Windows fjerne stasjonsbokstaven til partisjonen du ikke vil ha synlig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Du gjør et valg når du installerer Windows på den andre disken. Hvis den første disken er frakoblet så får du en uavhengig installasjon, og må velge i BIOS. Men hvis installasjonsprogrammet finner at det er en annen bootbar disk tilstede så blir ikke den siste disken bootbar fra BIOS, den bootes av bootloader på den første. Dvs du får opp en meny, slik Thor sier. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2017 Hvis jeg installerer slik dere beskriver med en bootloader og blir nødt til, en eller annen gang, å formatere den førstge harddisken og reinstallere Windows på nytt, betyr det da at jeg også må reinstallere windows på den andre harddisken siden den er avhengig av den første installasjonen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Det tror jeg ikke. Men har lite erfaring med dual boot, så skal ikke være helt bastant. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Hvis jeg installerer slik dere beskriver med en bootloader og blir nødt til, en eller annen gang, å formatere den førstge harddisken og reinstallere Windows på nytt, betyr det da at jeg også må reinstallere windows på den andre harddisken siden den er avhengig av den første installasjonen? Nja, har surret litt med det der og det kan bli problemer med at bootloaderen ikke finner nyinstallasjonen. Mener jeg bare la inn bootloader på nytt eller refreshet den. Du skal ikke måtte installere Win på nytt på begge to nei. Hadde det vært slik at du måtte reinstallere på HDD2 når du reinstallerte på HDD1 så ville det også vært motsatt og det hadde bare blitt en evig loop av reinstallering Lenke til kommentar
Illus Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Nysgjerrig: Hvorfor ønsker du separate windowser på 2 disker ? Har du sjekket ut virtualisering ? Dersom du ikke har behov for alle maskinens ressurser i begge windowsmiljøene så er det veldig enkelt å kjøre en av dem som VM i den andre. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Støtter tanken om virtualisering. Hvis du akal sikre deg at den enkelte disk er bootbar uten noen avhengigheter av den andre ser jeg for meg at følgende kan virke. Forutsetning: BIOS (UEFI) må støtte at du kan trykke en tast ved POST som gjør at du kan velge hvilket medium (disk, USB, nettverk) du skal boote fra. Ofte er dette funksjonstast F12. Før installasjon av Windows på første disk: Ha kun den ene harddisken tilkoblet fysisk til hovedkortet. Eks. SATA port 1. Sett denne disken som første bootbare disk/medium i BIOS. Installer Windows. For disk#2: Koble fra disk #1, koble disk #2 til (eks.) SATA port 2. Sett denne disken som første bootbare disk/medium i BIOS. Installer Windows på disken. Når du er ferdig med å installere Windows på begge diskene kobler du begfe diskene til hovedkortet og setter du den av de to diskene som du normalt skal boote fra som første bootbare medium i BIOS. Hvis du skal boote fra den andre disken, trykker du (F12) for å velge den som boot medium. For å hindre at den andre disken blir synlig fra den første diskens Windows (og vice versa) kan du bruke Disk Management og fjerne diskbokstaven fra den andre disken. Skal du gjøre den helt utilgjengelig, setter du den 'Offline.' Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2017 Nysgjerrig: Hvorfor ønsker du separate windowser på 2 disker ? Har du sjekket ut virtualisering ? Dersom du ikke har behov for alle maskinens ressurser i begge windowsmiljøene så er det veldig enkelt å kjøre en av dem som VM i den andre. Jeg har bygget ny PC som i utgangspunktet var tiltenkt kun videoredigering. Denne maskinen tenkte jeg skulle konstant være offline da jeg ikke vil at systemet skal forsøples av alt mulig rart som legger seg inn over tid via internett. I etterkant har jeg tenkt at det er litt dumt å ikke dra nytte av datakraften til den nye maskinen til også andre ting, feks spill, da den er langt kraftigere en den gamle maskinen min. Jeg tenker nå da at jeg vil ha to separate windows installasjoner på to ulike disker, der den ene disken brukes til videoredigering uten internett tilgang og den andre kan brukes til alt annet bruk med internett tilkoblig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå