Gå til innhold

Kjøp av kamera til sportsfotografering.

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter et DSLR som egner seg for sportsfotografering, mer bestemt sykkelritt og noe paintball.

Kameraet må tåle litt ruskevær også.

Har hatt Canon EOS kameraer tidligere, så er mest kjent med disse, har tenkt tanken på å kjøe EOS 7D brukt da prisen på disse begynner å bli komfortable. Men finnes det noen andre kameraer der ute som kanskje er minst like gode? Eller er 7D fremdeles et godt kjøp tross alder?

Budsjettet er ikke veldig stort, så jeg må nok kjøpe brukt, helst ikke oversitge så alt for mye mer enn 10.000kr.

På paintballen så er jeg nødt til å sitte litt på avstand for å ikke røpe possisjonen til spillere, så et OK zoomobjektiv er jeg også nødt til å skvise inn i budsjettet.

7D og feks Canon EF 70-200mm f/4L IS USM, er dette en grei kombinasjon?

Kommer ikke til å filme noe som helst.

Vet ikke om jeg kan linke til salgsannonser, men 7D og objektivet jeg nevnte overskriver budsjettet såvidt det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, brukt 7d og 70-200 f/4 IS bør du samlet sett få brukt nede under 10.  Kameraet er akkurat like bra som når det kom ut ;) Litt dårligere isoegenskaper enn nyere modeller

Trenger du ikke zoom vil 200 f/2.8 være et godt alternativ til noenlunde samme bruktpris, men du vil likevel ikke kunne sitte på særlig lang avstand hvis du skal fylle ramma. Kanskje kan en brukt 100-400 være et like bra alternativ?

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Tror du skal slite med å finne noe bedre i det prisleiet. Skal du ha en bedre autofokusmodul enn 7D så må du opp i 7D mk II eller 80D, skal du ha høyere seriebilderate så må du opp i 7D mk II.

Bildekvalitetsmessig så ligger 7D hakket bak sin etterfølger, men det er fremdeles langt fra dårlig.

Hvis du ikke har noe stort behov for akkurat Canon, så kan du evt se hva du får en brukt Nikon D300S for. Den er muligens hakket hvassere på autofokus men tar ett bilde mindre per sekund. Lavere oppløsningsevne, litt bedre sensorytelse på lav iso, litt dårligere på høy iso.

Ellers så er det ikke så mange av konkurrentene som har fokusert noe særlig på actionfoto før i senere år. Sony sine SLT-hus er for så vidt ganske bra på actionfoto, men det er ikke noe system Sony satser så veldig på lenger. Fra den leiren er det vel mest A6000 av de speilløse som faller i kategorien lavbudsjett actionfoto i dag.

Mulig Nikon 1-serien kan være et saklig alternativ for lavbudsjetts actionfoto, i hvert fall hvis det i hovedsak er snakk om å ta bilder i gode lysforhold. V3-huset tar vel opp til 20 bilder i sekundet med rimelig kompetent følgefokus.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje klare deg med en 70-200 f/4 uten IS sålenge motivene er i bevegelse, stabilisering hjelper bare på motiver som står stille og da sparer du noen tusenlapper til :)

Oi! Så smart! Det er notert! Takker så meget.

Lenke til kommentar

Tja, brukt 7d og 70-200 f/4 IS bør du samlet sett få brukt nede under 10.  Kameraet er akkurat like bra som når det kom ut ;) Litt dårligere isoegenskaper enn nyere modeller

Trenger du ikke zoom vil 200 f/2.8 være et godt alternativ til noenlunde samme bruktpris, men du vil likevel ikke kunne sitte på særlig lang avstand hvis du skal fylle ramma. Kanskje kan en brukt 100-400 være et like bra alternativ?

Mulighet til å zoome er veldig kjekt, jeg skal ha 100-400 i tankene. Takker så meget for svar.

Lenke til kommentar

Tror du skal slite med å finne noe bedre i det prisleiet. Skal du ha en bedre autofokusmodul enn 7D så må du opp i 7D mk II eller 80D, skal du ha høyere seriebilderate så må du opp i 7D mk II.

Bildekvalitetsmessig så ligger 7D hakket bak sin etterfølger, men det er fremdeles langt fra dårlig.

Hvis du ikke har noe stort behov for akkurat Canon, så kan du evt se hva du får en brukt Nikon D300S for. Den er muligens hakket hvassere på autofokus men tar ett bilde mindre per sekund. Lavere oppløsningsevne, litt bedre sensorytelse på lav iso, litt dårligere på høy iso.

Ellers så er det ikke så mange av konkurrentene som har fokusert noe særlig på actionfoto før i senere år. Sony sine SLT-hus er for så vidt ganske bra på actionfoto, men det er ikke noe system Sony satser så veldig på lenger. Fra den leiren er det vel mest A6000 av de speilløse som faller i kategorien lavbudsjett actionfoto i dag.

Mulig Nikon 1-serien kan være et saklig alternativ for lavbudsjetts actionfoto, i hvert fall hvis det i hovedsak er snakk om å ta bilder i gode lysforhold. V3-huset tar vel opp til 20 bilder i sekundet med rimelig kompetent følgefokus.

Til nå har jeg brukt mobiltelefonen (S7 Edge) og er sånn passe fornøyd.

Bildene/kameraet skal ikke brukes til noe proft det er kun hobby og kun deling av bilder internt i sykkelklubben og paintballklubben som er greia, så 7D mk II blir litt overkill i mitt tilfelle.

Sett så mange med 7D langs veiene, så derfor jeg heller litt mot nettopp dette kameraet.

Skal definitivt lese meg opp på D300s, takker for innspill!

Lenke til kommentar

Jeg synes brukt 7D og 70-200 F4 høres ut som en bra startpakke så ser du om og eventuelt hva du synes du trenger mer etter en stund. Mulig du vil ønske deg noe med mer tele eller kanskje mindre tele avhengig av hvor nærme du kommer og hvordan du liker bildene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Skal ta med dette i tankeboksen :)

Jeg synes brukt 7D og 70-200 F4 høres ut som en bra startpakke så ser du om og eventuelt hva du synes du trenger mer etter en stund. Mulig du vil ønske deg noe med mer tele eller kanskje mindre tele avhengig av hvor nærme du kommer og hvordan du liker bildene.

Må si jeg er litt mere gira på denne pakken, ja. Men det Tow linker til er ikke værst det heller. 

Jeg tyr til Google/Youtube fra nå av for å se hva som faller i smak av de to kameraene. 

Takker alle for innspill :)

Lenke til kommentar

hvis det blir en Canon 7D mkI så last ned siste firmvare til kameraet siden det er en ganske stor oppgradering som gir kamera merkbart bedre ytelser.

Det følger også med mye fine programmer med Canon-kamera, bla. et helt greit redigeringsprogram hvis du ikke har det i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...