Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Det vi leser i Bibelen er sannheten.

Anbefalte innlegg

ikkesidet skrev (9 minutter siden):

Jødene påstod han var Gud og derfor ville de ham drept ????????????????????

Joh 5:18: Derfor begynte jødene faktisk enda mer å søke å drepe ham for ikke bare brøt han sabbaten men han kalte også Gud sin egen Far og gjorde dermed seg selv lik Gud.

Da Jesu blir ført til rettssaken for dem, gjentar de det de sa om: Er du Messias, så si det. Selv om jeg sier det, vil dere ikke tro på meg svarer Jesus, og om jeg spør vil dere ikke svare. Jesus peker modig på hvem han er, da han sier: Fra nå av skal Menneskesønnen sitte ved den mektige Guds høyre hånd. Du er altså Guds Sønn vil de alle vite. <dere sier selv at jeg er det svarer Jesus. For disse mennene som er fast besluttet på å drepe Jesus er dette svaret tilstrekkelig. De betraktet det som gudsbespottelse. Hva skal vi nå med vitnesbyrd. Vi har jo selv hørt det av hans egen munn sa de. ( Lukas 22:66-71)

Ja hva er det som er vanskelig å forstå her? Treenigheten sier jo at både Faderen og Sønnen er Gud, her gikk de fra den gamle pakt til den nye der vi kjenner Gud, og det gjør vi igjennom Sønnen. Jesus sier han er ett med Faderen i Joh 10:30, påstår du Jesus er engelen Mikael har du delt Gud eller opphøyd en engel til Gud. I Joh 8:58 sier han "Før Abraham var, ER JEG". Beste måte å vise hva han sier er på engelsk: "I AM". Betydningen av Jehova oversatt på engelsk er "I AM WHO I AM".

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Engel1 skrev (5 minutter siden):

Ja hva er det som er vanskelig å forstå her? Treenigheten sier jo at både Faderen og Sønnen er Gud, her gikk de fra den gamle pakt til den nye der vi kjenner Gud, og det gjør vi igjennom Sønnen. Jesus sier han er ett med Faderen i Joh 10:30, påstår du Jesus er engelen Mikael har du delt Gud eller opphøyd en engel til Gud. I Joh 8:58 sier han "Før Abraham var, ER JEG". Beste måte å vise hva han sier er på engelsk: "I AM". Betydningen av Jehova oversatt på engelsk er "I AM WHO I AM".

skjønner du ikke at rettsak mot Jesus, skal han  si : Jeg er almektig Gud men han gjorde ikke det men han sa at Han er Guds sønn.

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (4 minutter siden):

skjønner du ikke at rettsak mot Jesus, skal han  si : Jeg er almektig Gud men han gjorde ikke det men han sa at Han er Guds sønn.

Som jeg har vist her i skriftsted etter skriftsted er det det samme. Sønnen av en løve er en løve.

Johannes 14:9 - "Jesus sier til ham: Så lang en tid har jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen?"

Enda så lang tid du har rotet rundt i bibelen, kjenner du ham ikke, "ikkesidet"? den som har sett Jesus har sett Faderen. Jesus er Guds ord, Gud i kjødet, som en hvilkensomhelst bibel gjør klart i Johannes 1.Ja hvis du ikke har den sensurerte sekt utgaven til Jehovas vitner da.

Norsk bibel er bra, enda bedre er King James.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (2 minutter siden):

Som jeg har vist her i skriftsted etter skriftsted er det det samme. Sønnen av en løve er en løve.

Jeg skriver igjen at rettsaken sa Jesus: Fra nå av skal menneskesønnen sitte ved den mektige Guds høyre hånd. ( Luk 22:66-71)

Treenighetslære sier Gud skal sitte ved Guds høyre hånd ?

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (8 minutter siden):

Jeg skriver igjen at rettsaken sa Jesus: Fra nå av skal menneskesønnen sitte ved den mektige Guds høyre hånd. ( Luk 22:66-71)

Treenighetslære sier Gud skal sitte ved Guds høyre hånd ?

Når Jesus var på jorda var han her som menneske, som en tjener, og han ba til Faderen. Han gjorde seg selv liten for å bli opphøyd. Men han har altid vært Gud. Vi har jo diskutert Jesaja 9:6, Johannes 1, Jeremia 1 der han snakker med Jeremia etc før han kom som Messias, men det virker som noe sperrer. Og det er jo som nevnt før her, at Gud ikke har åpenbart det for deg, du er ikke kristen og født på ny og derfor er du med i en sekt.

Det Jesus sier i Lukas 22:69 er at han skal utøve Guds kraft. Dette er i rettssaken før han korsfestes.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (Akkurat nå):

Når Jesus var på jorda var han her som menneske, som en tjener, og han ba til Faderen. Han gjorde seg selv liten for å bli opphøyd. Men han har altid vært Gud. Vi har jo diskutert Jesaja 9:6, Johannes 1, Jeremia 1 der han snakker med Jeremia etc før han kom som Messias, men det virker som noe sperrer. Og det er jo som nevnt før her, at Gud ikke har åpenbart det for deg, du er ikke kristen og født på ny og derfor er du med i en sekt.

Jesasja 43:10 sier Jehova: Før meg er ingen gud blitt til og etter meg skal ingen komme. Betyr dette Jesus må være Jehova ettersom han profetisk ble kalt veldig gud i Jesasja 9:6? Sammenhengen svarer igjen nei.

En gang sa han i bønn: Nå ber jeg at du Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden ble til. ( Joh 17:5) Han blir også kalt Guds førstefødte og Guds enbårne Sønn. ( Joh 1:14) det betyr at han ble skapt før alle de andre Guds åndesønner og at han er den eneste som ble skapt direkte av Gud. Bibelen forklarer at denne førstefødte sønn var sammen med Jehova om å skape alt de andre. ( Kol 1:15-16) Det var følgelig denne sin Sønn Gud talte til da han sa: La OSS skape mennesker i vårt bilde. 

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (47 minutter siden):

Jesasja 43:10 sier Jehova: Før meg er ingen gud blitt til og etter meg skal ingen komme. Betyr dette Jesus må være Jehova ettersom han profetisk ble kalt veldig gud i Jesasja 9:6? Sammenhengen svarer igjen nei.

En gang sa han i bønn: Nå ber jeg at du Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden ble til. ( Joh 17:5) Han blir også kalt Guds førstefødte og Guds enbårne Sønn. ( Joh 1:14) det betyr at han ble skapt før alle de andre Guds åndesønner og at han er den eneste som ble skapt direkte av Gud. Bibelen forklarer at denne førstefødte sønn var sammen med Jehova om å skape alt de andre. ( Kol 1:15-16) Det var følgelig denne sin Sønn Gud talte til da han sa: La OSS skape mennesker i vårt bilde. 

Så du kaster med andre ord ut et vers som ikke sier noen ting som svar, og ignorerer det jeg skriver? Jesaja 9:6 og Mika 5:2 feks sier begge at Jesus er fra evigheten av. Han er ingen Gud som kommer etter Gud, han har altid vært, som du og kan lese i Johannes 1, ivertfall hvis du har en skikkelig bibel istedenfor sensurert sekt litteratur.

Lenke til kommentar

Ikkesidet: 

Hva tenker du om 2 "Jehovaer"?

(Gen 19:24)"Da lot Herren(Jehova) det regne svovel og ild -- fra Herren (Jehova), fra himmelen -- ned over Sodoma og Gomorra."

Det kan virke som en var i Himmelen og en som var med Abraham på jorda i (Gen 18:33)  "Så gikk Herren (Jehova) bort, da han hadde talt ut med Abraham; og Abraham vendte tilbake til det sted hvor han bodde."

Vidre så hevder Johannes Evg i 12:41 at Jessaja så Jesu herlighet. Den Jesaja så var Jehova i Jesaja 6:1-3. Konteksten fra Joh 12:36> virker klar at det er er dette kapitelet i Jesaja og at "han" i vers 41 er Jesus.

Er det ikke Jesus som kommer "snart" og her kaller seg selv Alfa og Omega, og den første og den siste, Som omtaler Jehova/Faderen i andre vers?
Rev 22:12  Se, jeg kommer snart, og min lønn er med mig, til å gi enhver igjen efter som hans gjerning er. 
Rev 22:13  Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden, den første og den siste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (13 timer siden):

Så du kaster med andre ord ut et vers som ikke sier noen ting som svar, og ignorerer det jeg skriver? Jesaja 9:6 og Mika 5:2 feks sier begge at Jesus er fra evigheten av. Han er ingen Gud som kommer etter Gud, han har altid vært, som du og kan lese i Johannes 1, ivertfall hvis du har en skikkelig bibel istedenfor sensurert sekt litteratur.

I motsetning til alle andre mennesker ble Jesus født av en jomfru. Hun het Maria. En engel sa om det barnet Maria skulle føde: Han skal være stor og kalles den høyeste Sønn. ( Luk 1:28-33)

Men hvordan kunne en kvinne som aldri hadde hatt seksuell omgang med en mann, få barn? Det skjedde de ved hjelp av Guds hellige ånd. Jehova overførte sin mektige åndesønns liv fra himmelen til jomfru Marias morsliv. 

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (25 minutter siden):

I motsetning til alle andre mennesker ble Jesus født av en jomfru. Hun het Maria. En engel sa om det barnet Maria skulle føde: Han skal være stor og kalles den høyeste Sønn. ( Luk 1:28-33)

Men hvordan kunne en kvinne som aldri hadde hatt seksuell omgang med en mann, få barn? Det skjedde de ved hjelp av Guds hellige ånd. Jehova overførte sin mektige åndesønns liv fra himmelen til jomfru Marias morsliv. 

Ja det er bra du har fått med deg det, men vi diskuterer ikke dette nå men det faktum at bibelen lærer at Jesus er Gud, Guds ord som ble menneske som det står i Johannes 1. Men vi kan jo nevne en profeti i forbindelse med det også så vi ikke sporer av: Jesaja 7:14 - Immanuel (Gud med oss, eller Gud iblant oss om du vil.)

Lenke til kommentar
cuberen skrev (14 timer siden):

Ikkesidet: 

(Gen 19:24)"Da lot Herren(Jehova) det regne svovel og ild -- fra Herren (Jehova), fra himmelen -- ned over Sodoma og Gomorra."

Det kan virke som en var i Himmelen og en som var med Abraham på jorda i (Gen 18:33)  "Så gikk Herren (Jehova) bort, da han hadde talt ut med Abraham; og Abraham vendte tilbake til det sted hvor han bodde."

Vidre så hevder Johannes Evg i 12:41 at Jessaja så Jesu herlighet. Den Jesaja så var Jehova i Jesaja 6:1-3. Konteksten fra Joh 12:36> virker klar at det er er dette kapitelet i Jesaja og at "han" i vers 41 er Jesus.

Er det ikke Jesus som kommer "snart" og her kaller seg selv Alfa og Omega, og den første og den siste, Som omtaler Jehova/Faderen i andre vers?
Rev 22:12  Se, jeg kommer snart, og min lønn er med mig, til å gi enhver igjen efter som hans gjerning er. 

Det er ikke nok å si at vi tror på kristus og så gjøre det som vi mener er riktig. Det er absolutt nødvendig å finne ut hva som er Guds vilje i dette spørsmålet. Jesus viste det i Bergprekenen, da han sa: Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske ( Jehova) Fars vilje. ( Matt 7:21)

Det kan til og med være at vi gjør det vi mener er gode gjerninger og at vi gjør disse i kristi navn. Men likevel vil de være uten verdi hvis vi ikke gjør Guds vilje. Da ville vi være i samme stilling som dem kristus videre omtaler: Mange skal si til meg på den dag: Herre Herre: Har vi profetert ved ditt navn og drevet ut av onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn. Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjenr dere. Bort fra meg, dere som gjør urett.( Matt 7:22-23)

• Liker 1
Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (9 minutter siden):

Det er ikke nok å si at vi tror på kristus og så gjøre det som vi mener er riktig. Det er absolutt nødvendig å finne ut hva som er Guds vilje i dette spørsmålet. Jesus viste det i Bergprekenen, da han sa: Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske ( Jehova) Fars vilje. ( Matt 7:21)

Det kan til og med være at vi gjør det vi mener er gode gjerninger og at vi gjør disse i kristi navn. Men likevel vil de være uten verdi hvis vi ikke gjør Guds vilje. Da ville vi være i samme stilling som dem kristus videre omtaler: Mange skal si til meg på den dag: Herre Herre: Har vi profetert ved ditt navn og drevet ut av onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn. Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjenr dere. Bort fra meg, dere som gjør urett.( Matt 7:22-23)

og du kjenner jo ikke Gud, som vi ser her.

Den Hellige ånd er Gud. Faderen er Gud. Er du med så langt? Da mangler du ordet, så har du treenigheten. Og hvem er Ordet? Det er Jesus. Derfor måtte Jehovas falske vitner "pynte litt" på Johannes 1 for å gjøre Guds sønn til en hvemsomhelst for å passe sektdoktinen deres, så ordet ble "EN gud", for gud er ifølge dere hvemsomhelst. Men Joh 10:30 gjør det jo klart at Faderen og Sønnen er EN. Som på hebraisk ville vært ECHAD (flere i en, som i 5 mosebok 6:4, Hør Israel, vår Gud er en (ECHAD... treenigheten)).

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (6 minutter siden):

og du kjenner jo ikke Gud, som vi ser her.

Den Hellige ånd er Gud. Faderen er Gud. Er du med så langt? Da mangler du ordet, så har du treenigheten. Og hvem er Ordet? Det er Jesus. Derfor måtte Jehovas falske vitner "pynte litt" på Johannes 1 for å gjøre Guds sønn til en hvemsomhelst for å passe sektdoktinen deres, så ordet ble "EN gud", for gud er ifølge dere hvemsomhelst. Men Joh 10:30 gjør det jo klart at Faderen og Sønnen er EN. Som på hebraisk ville vært ECHAD (flere i en, som i 5 mosebok 6:4, Hør Israel, vår Gud er en (ECHA3)).

Det er ikke noe i veien for å omtale Jesus som Gud hvis det var det Tomas mente. Det ville harmonere med noen ord i Salmene, som Jesus siterte, hvor mektige menn, dommere ble tiltalt som guder. ( Joh 10:34-35) Sal 82:1-6) 

Kristus står naturligvis mye høyere enn slike menn. Fordi Jesus står i et helt unikt forhold til Jehova, omtales han i Joh 1:18 som den (enbårne gud) Jesaja 9:6 beskriver dessuten Jesus profetisk som veldig Gud, men ikke som den allmektige Gud. At dette er i harmoni med at Jesus blir beskrevet som en gud eller som en som er av guddomsart i Joh 1:1

Lenke til kommentar
24 minutes ago, ikkesidet said:

Fine ord, men hvordan var dette svar på det jeg spurte deg om? 

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (17 minutter siden):

Som på hebraisk ville vært ECHAD (flere i en, som i 5 mosebok 6:4, Hør Israel, vår Gud er en (ECHAD... treenigheten)).

Echad betyr "en", altså "1". Det betyr altså ikke "flere i en". Slutt å spre løgn.

Sitat

King James, 5. Mosebok 6:4

Hear, O Israel: The LORD our God is one LORD: 

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (15 timer siden):

Ikkesidet: 

Betyr dette at Jehova er tre personer i en Gud? eller betyr det at det er tre Jehovaer? Nei. I Markus 12:28-30 siterte Jesus Moses ord til Israels folk i 5.Mos 6:4-5 som lyder slik: Hør, Israel ( Jehova ) vår Gud, ( Jehova ) er en. Og du skal elske ( Jehova) din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. Jesus bekreftet derfor selv at det er bare en Jehova.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (33 minutter siden):

Echad betyr "en", altså "1". Det betyr altså ikke "flere i en". Slutt å spre løgn.

Tullprat, det betyr flere i en:

https://news.kehila.org/the-meaning-of-the-word-echad-one

Talmudiske jøder tror også på en slags treenighet

https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/3028/jewish/Three-Divine-Echoes-Singularity-Plurality-and-Oneness.htm

Legger til: KJV er en ypperlig oversettelse og holder lenge fram til du møter sekt medlemmer som feks Jehovas vitner og muslimer, da kan det være greit å kunne litt hebraisk fordi de forvrenger og juger om Guds ord. Anbefaler biblehub.com til det.

Endret av Engel1
chabad
Lenke til kommentar
15 minutes ago, ikkesidet said:

Betyr dette at Jehova er tre personer i en Gud? eller betyr det at det er tre Jehovaer? Nei. I Markus 12:28-30 siterte Jesus Moses ord til Israels folk i 5.Mos 6:4-5 som lyder slik: Hør, Israel ( Jehova ) vår Gud, ( Jehova ) er en. Og du skal elske ( Jehova) din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. Jesus bekreftet derfor selv at det er bare en Jehova.

Ok. Lurte på hva svaret ditt var. 
En ting som skriftene viser er at Far, Sønn og den Hellige Ånd er alle hankjønn (Ånden kan til tider omtales som intetkjønn). Alle tre taler/sier noe i skriftene. Dvs at alle 3 har en personlighet. Er du enig i det? 

Lenke til kommentar
cuberen skrev (12 minutter siden):

Ok. Lurte på hva svaret ditt var. 
En ting som skriftene viser er at Far, Sønn og den Hellige Ånd er alle hankjønn (Ånden kan til tider omtales som intetkjønn). Alle tre taler/sier noe i skriftene. Dvs at alle 3 har en personlighet. Er du enig i det? 

Jesus sier til henne ( Maria Magdalena): Rør meg ikke for jeg er ennå ikke faret opp til Faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud.(Joh 20:17)

Den oppstandne Jesus sa altså at Faderen var hans Gud.

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (17 minutter siden):

Jesus sier til henne ( Maria Magdalena): Rør meg ikke for jeg er ennå ikke faret opp til Faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud.(Joh 20:17)

Den oppstandne Jesus sa altså at Faderen var hans Gud.

det er vel ingen uenige i, alle kristne vil nikke enige når du feks også påpeker at Jesus ber til Faderen, men Faderen vitner også om at Jesus er Gud i feks hebreerbrevet 1:8. Etter den gamle pakt, eller loven, står alle under dom. Jeremia 31:31-34 forteller om en ny pakt der alle skal kjenne Gud, og Jesus, som er Ordet, gjorde Gud kjent står det. Jesus er det synlige bildet på den usynlige Gud. Vi kan altså kun kjenne Gud igjennom Ordet, hva vil det si tror du? Kom Jesus for å vise at han kan styre universet og drepe romere eller kom han for å gjøre Gud kjent og vise hvor langt Gud vil gå for å tilgi? Hvis du nikker ang sistnevnte, hva er da problemet med å se at det han gjorde var av Gud fordi han ER Gud? Gud er kjærlighet står det, det at han gjorde seg liten og lot seg korsfestes var ikke et tegn på svakhet men på styrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...