St Thicket Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Jeg må inn på EU-kontroll innen utgangen av måneden, og har et par spørmål angående hjuloppheng. Dette er en Golf 2005 sportline 1,6 bensin, som er godt vedlikeholdt og har lite rust. Men jeg er usikker på om den vil komme gjennom en kontroll på grunn av følgende ting. 1. Bremsing. Jeg opplever vibrasjon ved kraftig oppbremsing. Det er ikke mye, men det er merkbart. Hva kan forårsake dette, og er det ansett som en feil som ikke vil passere EU kontroll? Kalippene er rustne, men jeg opplever ikke at bremsene henger. Kan det være skjevheter i kraftoverføringen som gjør at skivene blir skjeve? 2. Rusten fjær. på venstre side er fjæren merkbart rusten, Det ser ikke ut til at den er knekt, men det ser ikke spesielt bra ut. Hva er EU-kravene her? 3. Klakkelyder. På venstre side kommer det klakkelyder når jeg kjører over små humper. Det høres ut som om dette kan bli dyrt... noen peiling på hva det kan være? Kan det påvirke EU-kontrollen? Jeg setter pris på all tilbakemelding Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Det finner du ut på EU-kontrollen. Verkstedet vil også kunne reparere eventuelle problemer, men det koster jo penger. Tenker du å gjøre noe selv, eller må verkstedet uansett ta jobben? Vil du eventuellt kvitte deg med bilen? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Nei, tenker å fikse selv. Har ikke kjempepeiling på dette, men har skrudd bremser og skiver før. Er ikke redd for å prøve å fikse hjulopphenget dersom jeg må. Hadde vært fint å få ting på stell slik at jeg slipper å svi av massevis av penger på verkstedet. Bilen er god, så jeg vil helst beholde den så lenge jeg kan. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 1. Muligens kast i bremseskive, skal ikke spille noe rolle om det ikke er for ille. 2. Er det overflate rust er det greit. 3. Hvis lyden kun kommer når venstre hjul treffer et hull og ikke når begge hjulene går opp og ned som over fartshump er det mest sannsynlig et hundebein, kyllingbein og de koster ikke mange kronene (det er linken mellom krenknings stabilisatoren og hjuloppheng) Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 1. Kast evt rust på skivene. Veldig vanlig med rust på innsiden av skiva/skivene, spesielt bak. Vanlig årsak er klosser/glidebolter/calipere som sitter fast. Rister det i rattet eller bare i pedalen? 2. Rust gir ikke mangel. 3. Mest sannsynlig ytre stabilisatorledd, men kan være støtdemper osv også. Skal være mye slakk for å anmerke det. Det er vanskelig å stille digagnose over nettet. Det enkleste er å bare la verkstedet fortelle deg hva som er galt. Jeg ser litt for ofte folk som tror de har fiksa bilen før eu-kontroll og ender opp med å kaste bilen inkl nye deler for tusenvis av kr da bilen var i langt dårligere stand enn de trodde. En Golf fra 2005 kan fort ha et par overraskelser på lur... Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 22. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2017 Det er vanskelig å stille digagnose over nettet. Det enkleste er å bare la verkstedet fortelle deg hva som er galt. Jeg ser litt for ofte folk som tror de har fiksa bilen før eu-kontroll og ender opp med å kaste bilen inkl nye deler for tusenvis av kr da bilen var i langt dårligere stand enn de trodde. En Golf fra 2005 kan fort ha et par overraskelser på lur... Godt tips. Kanskje det er like greit å sette den inn på verksted for å full rapport. Men, bilen ser ut til å være i veldig god stand. Det er utrolig lite rust i forhold til veldig mange andre biler jeg vurderte på før jeg kjøpte. Det jeg er mest bekymret for er hjuloppheng. 1. Vibrasjonen kjenner jeg kun i rattet, så jeg er sikker på at det er bremsene fremme. Jeg har kjøpt nye klosser og skiver. Kan det altså hende at glidebolter og kalipere er synderen? Skal sjekke disse grundig før jeg går igang. 2. Så vidt jeg vet er det bare overflaterust. Jeg oppdaget bare at lakken hadde sprukket og falt av noen steder. 3. Dette punktet tror jeg at verkstedet skal få ta seg av feilsøkingen på Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Du kan uansett ta en EU sjekk på NAf - få merknadene de ser, vurdere om du vil fikse selv eller la et verksted ta jobben og så når alt er OK - ta etterkontroll. Koster noen hundrelapper. Har du sjekket at alle lysene bak fungerer feks? inkl rygge og bremse? De har blitt strengere på dette siste året. Da trenger du ikke å bytte ut mye deler og legge mye arbeid i "ting og tang" som kanskje ikke er nødvendig? Pass uansett på å kjøre bremsene godt før du leverer den inn, så du slipper feilen "rust på bremseskiver" som kan være lett å få om du ikke bruker bilen mye. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Nå er det jo ikke noe poeng i å bruke NAF lenger er at de også ble verksted.. Det er dessverre stort sett kun verksteder som utfører slik kontroll i Norge om dagen.. Rene kontrollsentre har vi alt for få av, og det er direkte kjipt at også NAF valgte å gå bort fra dette. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Hva er vitsen med å utføre EU-kontroll på et verksted som ikke er i stand til å reparere eventuelle feil? Selve kontrollen koster omtrent det samme uansett. 5-600,- såvidt jeg husker. Et godt merkeverksted kan deretter fikse feilen med reservedeler de har på lager. Så slipper du å flytte bilen til noen andre som tar jobben. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Hva er vitsen med å utføre EU-kontroll på et verksted som ikke er i stand til å reparere eventuelle feil? Selve kontrollen koster omtrent det samme uansett. 5-600,- såvidt jeg husker. Et godt merkeverksted kan deretter fikse feilen med reservedeler de har på lager. Så slipper du å flytte bilen til noen andre som tar jobben. Vitsen med dette er selvsagt at et kontrollsted som ikke tilbyr verkstedtjenester ikke har noen motivasjon for å bemerke feil som ikke er nødvendige for selve EU-godkjenningen eller som ikke finnes for å berike seg selv med reparasjonsjobben. Og når det gjelder merkeverksted - uansett hvor man tar selve kontrollen vil man ofte være tjent med å flytte bilen fra et merkeverksted til et annet verksted for reparasjon og spare mange mange tusen .. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg bruker et pålitelig merkeverksted. De dikter ikke opp feil for å svindle meg. Om dette er din erfaring, bytt verksted. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Men hva er problemet? Du får ingen straff selv om den ikke går igjennom, du finner neppe mange sakene med folk som fikk 21år for at bilen ikke gikk igjennom EU kontroll så det beste er jo å ikke poste på ett forum å bare sette den inn, finner de feil så må feilene bli utbedret og etterkontroll må tas og når alt da er i orden, som det burde være om feilen(e) er fikset så er det eneste du sitter igjen med en litt slankere lommebok og godkjent bil. Jo fortere du tar EU kontrollen jo bedre tid har du til å fikse den å ta etter kontroll, så klart du har jo litt marginer og du vil aldri bli umiddelbart avskiltet(det skal da ivhertfall være rimelig seriøst om det i det hele tatt skjer), men kan jo være greit å være ute i god tid. Endret 24. mai 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg bruker et pålitelig merkeverksted. De dikter ikke opp feil for å svindle meg. Om dette er din erfaring, bytt verksted. Pålitelig merkeverksted du liksom, den var god. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg kjører ikke Volkswagen. Pålitelig merkeverksted er null problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå