Gå til innhold

AMD slipper prosessor med 16 kjerner

Anbefalte innlegg

Jeg tipper bshagen henviste til innkjøp av en ny CPU i jobb sammenheng. Raskere CPU, få gjort mer= penger.

Ellers er det riktig at innkjøp av hardware, uansett pris, er et tapsprosjekt hvis man kun bruker det på spilling og media konsumpsjon. I likhet med nesten alt vi kjøper.

Endret av Uderzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men la oss ta arbeidsoppgavene en cpu skal gjøre for deg.

Med et konkret program greier Ryzen 1800x å gjøre en oppgave ca 10s raskere enn en cpu i samme prisklasse hos Intel, denne oppgaven gjennomføres omtrent 20 til 40 ganger i firmaet per arbeidsdag ( rendering ) og i løpet av en uke så sparer man altså 16 minutter til 32 minutter totalt.

I løpet av en måned blir det altså en besparelse på 4x16 eller 4x32 , 64 til 128 minutter. En ansatt i denne bransjen har omtrent 300 kr betalt i timen (antagelse ) , besparelsen er altså 300 til 600kr i måneden.

Igjen er dette selvsagt avhengig av arbeidsoppgaven, i eksempelvis H.264 & H.265 Video Encoding kan en Ryzen 1800x gjøre samme oppgaven som en Intel 7700K som er overklokket 12sekunder raskere, ( https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/6.html)får man overklokket den litt tjener man ytterligere 2s på samme oppgave.

Så helt avhengig av programvaren man benytter seg av og antall oppgaver man belaster cpu med så bør det fint gå å benytte seg av samtlige kjerner uten problem. Dette har jeg selv gjort i perioder når jeg foldet eller deltok i seti@home eller lot cpu'en være med å hjelpe til i andre oppgaver som forskning på kreft eller matematiske oppgaver ( prime ).

Lenke til kommentar

Er vell ett ganske søkt eksempel det der.

Har aldri påstått at det ikke var søkt, men det er et marginalt marked for det.

Et annet eksempel hadde vært om en ny cpu kom på markedet og kom i ekstremt få eksemplar (som nes mini) som klokket som en lek.

Da ville bruktmarkedet vært en plass å handle noe slikt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er det riktig at innkjøp av hardware, uansett pris, er et tapsprosjekt hvis man kun bruker det på spilling og media konsumpsjon. I likhet med nesten alt vi kjøper.

Selv tror jeg maskinvare vil ikke tape seg så fort de de gjorde på 2000 tallet.

Godt mulig enkelte trenger i9 eller Ryzen 9.

Men totaltsett er det få personer som virkelig trenger så kraftig cpu til normalt bruk.

Jeg tror det vil ta 3-5 år til intel\amd kommer med noe ennå bedre som er verdt å bytte ryzen 7 1700.

Folk snakker om Zen 2 (codenamed Pinnacle Ridge) and Zen 3 processors

http://www.techradar.com/news/amds-successor-to-ryzen-cpus-could-launch-in-early-2018

Men i følge rykter får den mellom 5\15% bedre ytelse.

Ergo ikke verdt å bruke penger på, tror det skal en del år til ryzen er verdiløs.

Foreløpig er vel laptop cpuer mere viktig amd har vel ingen som yter godt mot intel.

Greit nok den vil tape seg noe, men ikke noe voldsomt.

Selv om 5 år er en slik cpu helt greit kanskje litt svak til litt tyngre bruk.

https://www.prisguide.no/produkt/amd-ryzen-7-1700-med-kjoler-289824#anchor-price-follow

Ryzen 7 1700 har kun tapt ca 200 kr på 2 måneder.

Men er sikkert 1-2 år til den kommer til 2000 kr. Ergo har vertfall ikke jeg tapt noe særlig penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Flere kjerner vil ikke gi noe spesielt boost til gaming. De fleste spill i dag kjører på 1, maks 2 kjerner - Bottleneck skjer ikke på Kaby lake, så selv en cpu klokket til 6ghz ville ikke gitt noe spesielt ytelsehopp, ei heller 10 kjerner til. Er jo allerede testet. En cpu på 5ghz yter nesten det samme som en cpu på 4,6, samme med minne..minne klokket til 3200 og har 0.46% økning i ytelse i forhold til 2666.

Eneste "nyvinningen" jeg kan se er hvis de synkroniserer visse kjerner + allokerer minne direkte til skjermkort nr 2 og omgår hele SLI bridge/sli workload distrubisjonen. Det kunne gitt en betydelig boost. Ligger like mye i chipset/software som hardware nyvinninger det da

Lenke til kommentar
Folk snakker om Zen 2 (codenamed Pinnacle Ridge) and Zen 3 processors

http://www.techradar.com/news/amds-successor-to-ryzen-cpus-could-launch-in-early-2018

Men i følge rykter får den mellom 5\15% bedre ytelse.

Vel, nå kan jo PCer brukes til mer enn bare spill.. ;) Det er mange arbeidsoppgaver som har god nytte av ennå flere kjerner.

Zen 2 er vel bare en krymp til 7nm. Zen 3 blir vel også 7nm, men får sikkert større endringer på arkitekturen. Altså tilsvarende Intels tidligere tick-tock system. I følge veikartet for server så får Zen2 50% flere kjerner. Dermed kan vi også vente at Ryzen 7-serien utvides fra 8 til 12 kjerner og at Ryzen 9-serien utvides fra 16 til 24 kjerner.

Sånn eg ser det, så vil AMD være dominerende på CPU delen de neste 1-2år. Intel har ikke noe "nytt" å komme med på en god stund. 

Intel kan by på priskutt. De har jo mye å ta av.. ;) Det kan utløse et prisras på flere kjerner og det tror jeg er akkurat det AMD fisker etter, siden de har gode forutsetninger for å konkurrere bra på det.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se for bedriftsmarkedet om disse kan kjøres på dual socket HK.

Og siden AMD støtter ECC ram ut av boksen burde dette være starten på en kjærlighetshistorie om man kunne fått god CPU kraft for en rimelig penge.

Intels nærmeste konkurrent blir vel kanskje E5-2683 som koster tett under 20 lapper.

Blir spennende å se hvordan denne blir priset og hvordan klokkehastigheten er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Blir spennende å se for bedriftsmarkedet om disse kan kjøres på dual socket HK.

Og siden AMD støtter ECC ram ut av boksen burde dette være starten på en kjærlighetshistorie om man kunne fått god CPU kraft for en rimelig penge.

Intels nærmeste konkurrent blir vel kanskje E5-2683 som koster tett under 20 lapper.

Blir spennende å se hvordan denne blir priset og hvordan klokkehastigheten er.

Ikke sant har en stund utsatt bygging av ny server i påvente av Razen, om prisen ikke blir for ille kaster jeg 16 core inn i den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...