Gå til innhold

Bøndenes protestaksjon irriterer de rammede...

Anbefalte innlegg

Stusser alltid litt over disse "aksjonene". Jeg synes det er helt ok at bøndene nekter å tilby sine varer og/eller tjenester [...]

Av praktiske hensyn er det greit at bøndene får lov å bruke mer akutte og kortvarige aksjonsformer enn å nekte å så kornet om våren, sånn at det blir kornmangel i oktober og tomme butikkhyller i desember.

Det blir ikke smørkrise uten importrestriksjoner, og om bøndene i Norge ikke vil produsere så fins det nok av andre som vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjern toll på import. Problem solved.

Ikkesant. Det handler om at Norge må ha en god matproduksjon, noe som er veldig viktig i mine øyne. Hvis det skjer noe med importen så sitter vi med balla i en skrustikke og sulter :)
Evt. Kan norske bønder lære å være mer konkurransedyktige. Landbruk og dyrehold er ikke en arbeidsintensiv virksomhet, den er kapitalintensiv. I de få tilfeller der den er arbeidsintensiv importeres det midlertidig arbeidskraft, f.eks. jordbærplukkere. Dermed er det ingen grunn til at norske bønder skal ha det vanskeligere enn noen andre bønder. Klima spiller inn, og her er det både positive og negative sider med Norge, og forskjellige deler av Norge på forskjellige produkter. Skal man subsidiere norske bønder på grunn av norsk klima?

Case in point, en av verdens største gårder, med kun en håndfull arbeidere:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anna_Creek_Station

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Bøndene protesterer mot dårlige vilkår.

Hvorfor er det ingen som bare ringer politiet?

Det er jo helt klart ulovlig å blokkere annen manns eiendom på denne måten.

Få politiet til å slepe dem vekk og gi dem en saftig bot slik de som blokkerte Alta-vassdraget fikk.

Bønder er blant de aller viktigste i samfunnet og de aller mest undervurderte og underbetalte.

De fleste har rent unødvendige fjasejobber i forhold til bøndene.

Det er isåfall markedet som underbetaler dem. Hvorfor tar markedet feil?

Lenke til kommentar

Bare slapp av, de fleste her i tråden får snart viljen sin. Landbruket i landet legges sakte men sikkert ned. Dette er en villet utvikling rent politisk. I mellomtiden er det sterk industrialisering, dette er mellomsteget. Å bygge opp matproduksjon og god jord tar lang lang tid, flere tiår før man får god jord mange plasser. Å sette sin lit til import er svært risikabelt, man vet aldri hva man får og vi kan i verste fall bli sultet ut fra vårt eget land.

Vel vel, for sent å tenke på dette når alt allerede er lagt ned.

Våre naboland er heller ikke noe bedre, dessverre. De er verre. Frislipp av kvoter i mange land har sendt prisene rett til bunns. Gjennomsnittsgjelden på gårder i Danmark er 20 millioner DKK, industrialisering og smittepress ekstrem, og lønnsomheten latterlig.

Et godt sitat:

Økonomer har vanskelig for å forstå at det er forskjell på industri og landbruk.  Landbruk er en biologisk prosess.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du skulle prøvd deg som bonde et par år, kan vedde ganske mye på at du hadde endt opp i skifteretten innen ett år....

De har valgt yrket sitt selv. 

det har du også, vet ikke hva du jobber med men skulle tatt seg ut om en bonde sammenliknet det du tjener med en i bulgaria, og krever å pynte på tariffavtalen din utifra samme logikk som du sammenlikner prisen på det han leverer med det en bonde som har helt andre levekostander i bulgaria leverer. det du tjener driver nemlig opp prisene på det en bonde må kjøpe inn for å klare seg her i landet, jo høyere inntekt alle andre har, jo høyere inntekt må også en bonde ha for å henge med. når bøndene ikke får det går det ikke opp og derfor er ikke det du og andre her driver med en rettferdig sammenlikning.

Endret av marius77
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare slapp av, de fleste her i tråden får snart viljen sin. Landbruket i landet legges sakte men sikkert ned. Dette er en villet utvikling rent politisk. I mellomtiden er det sterk industrialisering, dette er mellomsteget. Å bygge opp matproduksjon og god jord tar lang lang tid, flere tiår før man får god jord mange plasser. Å sette sin lit til import er svært risikabelt, man vet aldri hva man får og vi kan i verste fall bli sultet ut fra vårt eget land.

Vel vel, for sent å tenke på dette når alt allerede er lagt ned.

Våre naboland er heller ikke noe bedre, dessverre. De er verre. Frislipp av kvoter i mange land har sendt prisene rett til bunns. Gjennomsnittsgjelden på gårder i Danmark er 20 millioner DKK, industrialisering og smittepress ekstrem, og lønnsomheten latterlig.

Et godt sitat:

Økonomer har vanskelig for å forstå at det er forskjell på industri og landbruk.  Landbruk er en biologisk prosess.

Danske bønder er mao. tilbake i leielendingsystemet og gjeldsslaver på livstid hvis ikke noe blir gjort, for jeg lurer på hvordan dette her går hvis ingen vil ta over - jeg hadde aldri gjort det og aldri klart å skaffe til veie nok til å ta på meg en sånn gigantgjeld, blir det bankene som stikker av med gårdene til slutt, med litauere på slavekontrakt som driver dem? Og tror folk seriøst det vil gi de billigere mat, om et kartell av banker tar over matproduksjonen? Dette her er jo noe som henger over norske bønder også men i mindre grad, de kan ivertfall selge boplassene sine som ferietomter til rike for de har enda den sjarmen over seg om de vil komme seg ut av det, det er ikke like lett med en dansk industrigård.

Endret av marius77
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Få politiet til å slepe dem vekk og gi dem en saftig bot slik de som blokkerte Alta-vassdraget fikk.

Bønder er blant de aller viktigste i samfunnet og de aller mest undervurderte og underbetalte.

Markedet tar hele tiden feil om man ser på lønn vs nytte for arbeid. AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Fjern toll på import. Problem solved. 

Ikkesant. Det handler om at Norge må ha en god matproduksjon, noe som er veldig viktig i mine øyne. Hvis det skjer noe med importen så sitter vi med balla i en skrustikke og sulter :)

Greia er at det ikke er de faktiske produktive bondene som er ute å klager nå, det er gardsgutta som har arva fra farsi som alltid har drevet småbruket slik og det har alltid vært nok. Newsflash, det er ikke nok, I gamledager drev over 80% av befolkningen med gådsbruk og nå er vi nede i hva? 2%? Og lengre ned kan den gå. Det er teknologi som er Norske bønders fiende, ikke utlandet. 

Det finnes storbonder i Norge og de gjør det bra, fordi de skjønner at gårdsdrift er en business og ikke en tradisjon, de er produktive og lever bra av det, de klarer seg helt fint og er ikke ute på protest nå, de som er det er småbønder som mener de skal få mer penger fordi dette gikk bra når farens hans drev med det før han. Men sånn er det altså ikke, ting endrer seg. Og de må lære og tilpasse seg som alle andre her i landet.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje fordi markedet er korrupt og ikke fungerer som det skal? At markedet priser høyt folk som dytter papir fra høyre til venstre men ikke dem som mater dem er jo et signal om det. At markedet betaler premium til dem som stjeler verdien som produseres av andre.

Markedet er dessverre ikke lenger fritt, men manipulert på det aller groveste. Kapitalismen har ødelagt det frie markedet.

Lenke til kommentar

Markedet tar hele tiden feil om man ser på lønn vs nytte for arbeid. AtW

Stemmer. Ikke bare er bønder underbetalt, men også andre viktige funksjoner i samfunnet som politi er underbetalt.

Lenke til kommentar

Framtiden er å slå sammen gårder

Det er liten hensikt at det ligger flere gårder i samme området, da de kan være mye mer produktiv om de slåes sammen og de får mye mer fritid

så er dette her og grunnen til at matvareproduksjonen er opprettholdt selv om bøndene blir færre og færre, og også mye av grunnen til at danske gårder er 20 mill i gjeld pr gård. men i norge med kort vekstsesong og jordlapper liggende her og der med fjell og diverse imellom, så begrenser det seg veldig, om man da ikke bare vil sette en strek over disse jordlappene og konsentrere seg om det lille området på jæren og nord for oslo der de store gårdene ligger.. danmark ser annerledes ut, det er paddeflatt og hele jylland er nesten som et sammenhengende gigantjorde fra hirtshals og ned til grensen mot tyskland, med noen byer og små skogteiger klemt mellom jordene.

jordbruk har ivertfall rundt her tradisjonelt vært kombinert med skogbruk, men også det har vært dårlig business akkuratt som i jordbruket, og i den grad det hogges i det heletatt mht salg så er det stort sett flathogst med gigantmaskineri, der man før brukte en liten traktor og motorsag ... ser ut som en krigssone der disse maskinene har herjet, og det som blir igjen til bonden etter å ha betalt for et sånt monster med en mann på er lommerusk.

det snakkes om business her, hva slags smart business er det man ser for seg? tror man bøndene i norge er dumme? dyrke cannabis og opium er det sikkert mye penger i, men dette er ulovlig... bønder har prøvd seg med alt fra strutseegg til krokodillefarmer, men man ender tilslutt opp med at det folk vil ha er ganske enkelt tradisjonell mat .. korn, grønnsaker, jordbær, kylling, storfe, gris ... alt annet kreves investering i alternativt maskineri, kunnskap om dette nye alternativet man prøver seg på for å sikre god vekst og kunder, og skjeldent sitter man igjen med mer enn man gjør på primærnæringene jeg nevnte før her. flere prøver også gårdsbutikker med varierende hell, folk flest gidder rett og slett ikke kjøre 2 mil ekstra på en avsides gård for å hente noen egg og en liten pose med gulerøtter, man kjøper det like godt på kiwi der man normalt hander.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes denne traff spikeren på hodet (ikke jeg som har skrevet): 

attachicon.gifUntitled.png

Det synes ikke jeg, det er en stor vesenforskjell mellom avtalefestet "sabotasje" av arbeidsgiver, og sabotasje av random bedrifter.

AtW

bønder har til info ikke streikerett, det er en spesiell bransje på alle måter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bønder som lager maten i andre land også. Bare sånn til opplysning.

Maten er ganske billig i Norge. Det på tross av at det er mellomleddene som står for det meste av prisen.

(Min uthevning)

Mat er ganske dyr i Norge. Sånn til opplysning.

Folk setter seg i bil og kjører til nabolandet for å slippe unna Norske priser på mat (og alkohol). Ingen Svensker reiser til Norge for å kjøpe mat. Ingen Nordmenn reiser til Sverige for å kjøpe flatskjermer.

SP/Nationen tror at om de repeterer løgnen din ofte nok så vil folket til slutt tro det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så er dette her og grunnen til at matvareproduksjonen er opprettholdt selv om bøndene blir færre og færre, og også mye av grunnen til at danske gårder er 20 mill i gjeld pr gård. men i norge med kort vekstsesong og jordlapper liggende her og der med fjell og diverse imellom, så begrenser det seg veldig, om man da ikke bare vil sette en strek over disse jordlappene og konsentrere seg om det lille området på jæren og nord for oslo der de store gårdene ligger.. danmark ser annerledes ut, det er paddeflatt og hele jylland er nesten som et sammenhengende gigantjorde fra hirtshals og ned til grensen mot tyskland, med noen byer og små skogteiger klemt mellom jordene.

jordbruk har ivertfall rundt her tradisjonelt vært kombinert med skogbruk, men også det har vært dårlig business akkuratt som i jordbruket, og i den grad det hogges i det heletatt mht salg så er det stort sett flathogst med gigantmaskineri, der man før brukte en liten traktor og motorsag ... ser ut som en krigssone der disse maskinene har herjet, og det som blir igjen til bonden etter å ha betalt for et sånt monster med en mann på er lommerusk.

det snakkes om business her, hva slags smart business er det man ser for seg? tror man bøndene i norge er dumme? dyrke cannabis og opium er det sikkert mye penger i, men dette er ulovlig... bønder har prøvd seg med alt fra strutseegg til krokodillefarmer, men man ender tilslutt opp med at det folk vil ha er ganske enkelt tradisjonell mat .. korn, grønnsaker, jordbær, kylling, storfe, gris ... alt annet kreves investering i alternativt maskineri, kunnskap om dette nye alternativet man prøver seg på for å sikre god vekst og kunder, og skjeldent sitter man igjen med mer enn man gjør på primærnæringene jeg nevnte før her. flere prøver også gårdsbutikker med varierende hell, folk flest gidder rett og slett ikke kjøre 2 mil ekstra på en avsides gård for å hente noen egg og en liten pose med gulerøtter, man kjøper det like godt på kiwi der man normalt hander.

Jeg er ikke en fagmann innen landbruk, så jeg kan ikke fortelle deg hva framtida er for bønder.

Jeg betaler min skatt, og har meninger om hvordan skattepengene mine brukes. Mitt syn er at det ikke har noen egen verdi å sysselsette folk som bønder foran å sysselsette dem som sykepleiere, bibliotekarer, bussjåfører eller aksjemeglere. Følgelig mener jeg at det er forkastelig å prøve å holde oppe sysselsettingen i landbruket ved å ta penger fra (bl.a.) sykepleiere og gi dem til bønder.

Hvis du skuler til andre bransjer (som også må forholde seg til høyt kostnadsnivå, store avstander) så virker det som om Norge funker best når vi utnytter våre naturlige fordeler: høyt utdanningsnivå, høy grad av selvstyrende arbeidere, høy grad av automatisering, kulturell forståelse av pengesterke markeder, god tilgang på kapital, politisk stabilt samfunn med stor grad av tillit mellom borgere og borger->stat.

Det virker rimelig å produsere korn kjøtt og potet der hvor klima og topologi gjør det mulig i stor skala. Småbønder med 8 kyr og brokete åkerlapper må antagelig finne en nisje (øko bio vissvass, særnorske produkter, mer foredling ute hos bonden,...) eller finne seg noe annet å leve av.

Norsk matkultur er triste saker med fokus på pris og kvantitet. Hva tror du Italieneren tenker når han kjører E6 opp og ned og stort sett blir tilbydt fettete løvstek med pommes frites og mais fra boks? I Italia er de stolte over egen mat og råvarer og kan vanskelig tenke seg at besøkende vil ha noe annet enn topp kvalitet spekemat, ost og lokal vin. Eller Japaneren som kommer til Norge og opplever at Norsk laks smaker bedre i Japan enn den laksen han får her? Mens andre kulturer kan beskyldes for å være mat-sjåvinister så må norsk matkultur sies å være motsatsen.

Jeg vil påstå at det i stor grad skyldes landbrukspolitikken, men det har selvsagt også noe å gjøre med historien vår med lite overskudd til å bry seg om hvordan ting smaker. Hvis man skal selge godt fenalår eller gode poteter så koster det antagelig mer å produsere, foredle, markedsføre etc enn kjipe masseprodukter. I en overgang må man regne med å jobbe hardt for å nå ut til kunden, enten via direktesalg eller nåløyet til Norgesgruppen. Akkurat på samme vis som om man har laget en effektiv båt-konstruksjon eller pent tøy.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en fagmann innen landbruk, så jeg kan ikke fortelle deg hva framtida er for bønder.

Jeg betaler min skatt, og har meninger om hvordan skattepengene mine brukes. Mitt syn er at det ikke har noen egen verdi å sysselsette folk som bønder foran å sysselsette dem som sykepleiere, bibliotekarer, bussjåfører eller aksjemeglere. Følgelig mener jeg at det er forkastelig å prøve å holde oppe sysselsettingen i landbruket ved å ta penger fra (bl.a.) sykepleiere og gi dem til bønder.

Hvis du skuler til andre bransjer (som også må forholde seg til høyt kostnadsnivå, store avstander) så virker det som om Norge funker best når vi utnytter våre naturlige fordeler: høyt utdanningsnivå, høy grad av selvstyrende arbeidere, høy grad av automatisering, kulturell forståelse av pengesterke markeder, god tilgang på kapital, politisk stabilt samfunn med stor grad av tillit mellom borgere og borger->stat.

Det virker rimelig å produsere korn kjøtt og potet der hvor klima og topologi gjør det mulig i stor skala. Småbønder med 8 kyr og brokete åkerlapper må antagelig finne en nisje (øko bio vissvass, særnorske produkter, mer foredling ute hos bonden,...) eller finne seg noe annet å leve av.

Norsk matkultur er triste saker med fokus på pris og kvantitet. Hva tror du Italieneren tenker når han kjører E6 opp og ned og stort sett blir tilbydt fettete løvstek med pommes frites og mais fra boks? I Italia er de stolte over egen mat og råvarer og kan vanskelig tenke seg at besøkende vil ha noe annet enn topp kvalitet spekemat, ost og lokal vin. Eller Japaneren som kommer til Norge og opplever at Norsk laks smaker bedre i Japan enn den laksen han får her? Mens andre kulturer kan beskyldes for å være mat-sjåvinister så må norsk matkultur sies å være motsatsen.

Jeg vil påstå at det i stor grad skyldes landbrukspolitikken, men det har selvsagt også noe å gjøre med historien vår med lite overskudd til å bry seg om hvordan ting smaker. Hvis man skal selge godt fenalår eller gode poteter så koster det antagelig mer å produsere, foredle, markedsføre etc enn kjipe masseprodukter. I en overgang må man regne med å jobbe hardt for å nå ut til kunden, enten via direktesalg eller nåløyet til Norgesgruppen. Akkurat på samme vis som om man har laget en effektiv båt-konstruksjon eller pent tøy.

-k

med andre ord er du enten globalist, EU-imperalist, eller skjønner ikke konsekvensen av det du sier ...

for til forskjell fra deg, er jeg opptatt av nasjonalstaten og en viss uavhengighet til andre land. vil du legge ned landbruket her, lurer jeg på hvorfor du vil beholde forsvaret, for begge deler henger sammen. du er skattebetaler sier du, men du vil beholde et forsvar som er totalt verdiløst når du har lagt ned landbruket. krig kan føres på mange måter, når islandsk krone stupte for et 10-år siden sleit de med å få importert mat, dette her kan utløses av et enkelt land som da saudiarabia kuttet handelen med iran:

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/iranian-currency-drops-amid-jitters-over-regional-trade/2011/12/20/gIQAkcAN7O_story.html

Så hva skal norge med et forsvar fienden bare kan sitte stille og sulte ut? de trenger ikke angripe norge engang. med andre ord er det ingen grunn i det heletatt til at vi også skal betale 35 milliarder eller hva det er vi nå spyr ut på forsvaret, utgifter som tydeligvis skal opp framover.

hvis du vil legge ned norge som nasjonalstat skjønner jeg jo logikken din, men jeg deler ikke det synet i det heletatt... vi er heldige som ble selvstendige fra danskene og svenskene og endelig fikk vårt eget land, hadde vi ikke fått det og enda var en dansk koloni hadde vi ikke hatt det like greit i dag. Og det mest essensielle for en nasjonalstat for å kunne stå på egne bein er å ha et eget styre, egen valuta, egen matforsyning, eget helsevesen og eget politi, domsstoler og forsvar. og i motsetning til forsvar, hvor vi faktisk kan ombestemme oss etter noen år og ruste opp igjen ganske raskt, er hundretusenvis av dekar med jord og det enorme apparatet rundt det noe som tar mange tiår, kanskje lenger, å ta ibruk igjen hvis det først er nedlagt. Det er ikke sånn at hvis f.eks  EU kollapser og vi får en krise i europa, at vi plutselig kan tenke "å satan, vi var dumme som la ned landbruket nå som det brenner nedover i europa og matvareprisene flyr til himmels, det er best vi begynner igjen", er det nedlagt er det nok nedlagt, ivertfall i overskuelige generasjoners framtid.

hva gjelder dette tullet ditt om italienere og hamburgere, så er det så dumt at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, så jeg avslutter like godt med det. Hamburgere og pølser på bensinstasjoner er IKKE bøndenes feil, det er du og andre nordmenn som etterspør det. Hører mange si at maten i norge er så fæl i landbruksdebattene, som om det er norske bønder sin feil at du synes osten fra jarlsberg smaker vondt. Jeg kan fortelle deg at melka bøndene i norge leverer er nesten identisk med den italienske bønder leverer, norske bønder kunne like godt sendt melka si til italia, og italienske meieri ville laget produkter som ville smakt akkuratt det samme som det de altid har solgt der, og visa versa om jarlsberg laget ost av italiensk melk.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bønder som lager maten i andre land også. Bare sånn til opplysning.

Maten er ganske billig i Norge. Det på tross av at det er mellomleddene som står for det meste av prisen.

(Min uthevning)

Mat er ganske dyr i Norge. Sånn til opplysning.

Folk setter seg i bil og kjører til nabolandet for å slippe unna Norske priser på mat (og alkohol). Ingen Svensker reiser til Norge for å kjøpe mat. Ingen Nordmenn reiser til Sverige for å kjøpe flatskjermer.

SP/Nationen tror at om de repeterer løgnen din ofte nok så vil folket til slutt tro det.

-k

Vet ikke om du har hørt om nordmenns kjøpekraft jeg. Tydeligvis ikke da. 

Endret av SVD
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...