Lars Taraldsen Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Historien om hva som gikk bra. Og hva som går dårlig.To oljefelt godkjent med tre kvarters mellomrom: Det ene går som ei klokke i Nordsjøen. Det andre sliter i Korea Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Interessant artikkel - synes jeg har hørt lignende historier før Hvorfor stilles det ikke fra regjering som krav, eller i det minste favoriserende kriterie, at bygging gjøres i Norge, når det erfaringsmessig går så mye bedre? Er det frihandelsavtaler som forhindrer dette? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Interessant artikkel - synes jeg har hørt lignende historier før Hvorfor stilles det ikke fra regjering som krav, eller i det minste favoriserende kriterie, at bygging gjøres i Norge, når det erfaringsmessig går så mye bedre? Er det frihandelsavtaler som forhindrer dette? Ja, det er frihandelsavtaler som forhindrer dette. Jeg tror i hovedsak det er EØS-avtalen som gjør det, slik at man kunne ha stilt krav til å sette alle kontrakter i Europa. Man har imidlertid også innsett at slik politisk styring ikke nødvendigvis er hensiktsmessig. Tradisjonelt har en begrunnet et krav om bruk av nasjonal leverandørindustri med industribygging, ikke med at det gir bedre resultater. At staten skal vite bedre enn oljeselskapene hvilke leverandører som gir best resultat har jeg ikke noen tro på. Hadde ikke norske verft møtt reell konkurranse fra utlandet ville de ikke fortsatt å holde samme nivå. 1 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Dette er trolig styrt av WTO avtalen (og ikke av EØS-avtalen). Pga slikt som vekslingskurs, lønnsnivå og kostnadsnivå i Sør-Korea så blir dette prosjekt veldig billig målt i norske kroner. Men slike prosjekter satt ut til utlandet har en mye større risiko enn tilsvarende prosjekter i Norge, samme gjelder også feks IT-prosjekter. Norge risikerer å bli av-industrialisert pga kortsiktig lønnsomhet, men det er det vel ingen som bryr seg om på ansvarlig hold. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Jeg tror ikke WTO-avtalen forbyr å stille som vilkår bruk av nasjonal industri. Det er EØS som først gjorde at man sluttet å stille slike krav, men da lot man dette komme også andre land til gode, som et rent politisk valg. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 S.S.D.D. Eventuelt, Different Project. Disse historiene har vi hørt i en årrekke. Prosjekter kjørt i utland har vesentlig dårligere kvalitet, klarer ikke levere på tid og når det blir levert har det titusenvis av carry-over work som må utføres enten på land i Norge før sammenstilling offshore, eller ved bruke av dyre arbeidstimer offshore. Det ser alltid billigere ut på papiret å kjøre jobbene til utlandet i planleggingsfasen, men når regningen kommer så er blårussen som var med i startfasen forduftet. Hvor mange ganger skal dette skje før man får øynene opp? Yme, Goliath, Martin Linge, riser balkong til Kristin utført av Dragados i Spania for å nevne noen. Flere tilfeller finner man nok lett. Mulig det høres patriotisk ut (ikke helt feil så tett til 17 mai) men jeg har til dags dato ikke sett ett eneste suksess prosjekt fra utlandet inforhold til modul og platform konstruksjon. Derimot har vi mange suksess historier fra prosjekter kjørt på hjemmebane. Kanskje det er på tide å bruke 'Lesson Learned' prinsippet å veie erfaringer fra tidligere tyngre enn fantasitallene blårussen vifter med når ett prosjekt skal vurderes i forhold konstruksjon i Norge eller utlandet? 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 En annen viktig forskjell her er jo at Martin Linge er styrt av blåruss uten teknisk kunnskap, mens Lundin alltid har vært ivrige på gode analyser av arbeidet som skal utføres. Det som blir virkelig spennende nå er jo hvor mye forsinket Johan Sverdrup blir. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Hvordan en politiker kan forsvare og kaste 35 tusen millioner rett ut vinduet.... er helt uforståelig!!! selv en 3 åring vet bedre! Altså bør alt på Norsk sokkel, bygges i Norge. la oss bruke skattepengene og bygge her.. hvorfor i alle dager skal vi drive solisal støtte i Korea? og et spørsmål... Har det noen gang blitt bygget noe i Korea som har blitt ferdig i tide og på budsjett? ... et rask google sier NEI! Det er helt uforståelig at dette er lovlig.. og kaste sånne summer med skattepenger rett ut vinduet.. Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Interessant artikkel - synes jeg har hørt lignende historier før Hvorfor stilles det ikke fra regjering som krav, eller i det minste favoriserende kriterie, at bygging gjøres i Norge, når det erfaringsmessig går så mye bedre? Er det frihandelsavtaler som forhindrer dette? Hvorfor 'frihandelsavtaler ', og ikke 'handelsavtaler '? Lenke til kommentar
TG- Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Ganske sikker på at franskmenn kunne levert et slikt prosjekt, hvis de så alle utfordringene - og temmelig sikker på at Samsung Heavy Industries er i stand til å møte kvalitetskravene, hvis de vet hva de er - men at Nordmenn, Franskmenn og Sør-Koreanere skal kunne samarbeide om et slikt prosjekt via epost - og komme ut med noe som virker.. DET er jeg ikke så sikker på..? Prosjekter er blitt en slags religion - ALT kan løses hvis man bare har et stort nok prosjekt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå