Drogin Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 Å fly på ferie er kun et luksusgode. Å kjøre på ferie er også et luksusgode. Hvem tror du forurenser mest av en daglig bilbruker og en som daglig bruker offentlig transport og tar en sydentur i året?Se min forrige post med lenke.En kort flytur som oslo-london forurenser like mye som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk. Som Vertical skriver, gir det mer mening å øke avgifter på fly, kontra bil. Jeg blir tvunget av jobben til å fly tur retur Stavanger for å være på møte i 3 timer. Jeg kjenner flere klima-opptatte(typisk damer), som reiser til syden om sommeren og asia/søramerika om vinteren. De forurenser med de turene mange ganger min bilbruk til hytta og jobb. Alikevel er det jeg og bilbruken min som er den store stygge ulven som skal taes. Du har henvist til en undersøkelse som baserer seg på 5-6 år gamle tall. Det har skjedd en god del i flyflåten siden den tid. Din bilbruk skaper i tillegg lokal forurensning som er langt værre for hjerte- og lungesyke. Husk at Norwegian i tillegg tar kr 150 for et kolli bagasje pr vei. Det er ingen som skal ta deg og din bilbruk. Hvis du tror din bilbruk blir rimeligere av at avgiftene på fly øker, så tror jeg du tar skammelig feil. Du må belage deg på i økende grad å betale mer for din bilbruk. Det må også vi som tar en flyreise. At det er basert på gamle tall og at moderne motorer som slipper ut mindre, er argumenter som brukes av bilistene også. Jeg tror ikke de argumentene forandrer noe særlig den ene eller andre veien. Min interesse er forøvrig ikke billigere bensin. Jeg bare misliker dobbelt moral og inkontinens Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) At det er basert på gamle tall og at moderne motorer som slipper ut mindre, er argumenter som brukes av bilistene også. Jeg tror ikke de argumentene forandrer noe særlig den ene eller andre veien. Min interesse er forøvrig ikke billigere bensin. Jeg bare misliker dobbelt moral og inkontinens I forurensning pr passasjer pr km utgjør det mye mer når det gjelder fly. Din påstand om at fly forurenser så mye mer en privatbilen er ikke sann for den gjennomsnittlige flytur. På korte distanser, ja, men der finnes det gjerne ikke alternativer. Inkontinens er sikkert ikke kjekt for dem som sliter med det :-) Edit: Utslippet per passasjerkilometer er halvert: 2002 SAS Group: 176 gram CO2/km 2014:SAS Group :100 gram CO2/km, Norwegian 83 gram CO2/km Utslipp Oslo-Bergen per person: Fly: 43 kilo CO2 Bil: 76 kilo CO2 Bensinforbruk Oslo-Bergen Fly: 11 liter per sete Bil: 23 liter, ved antagelse om 0,5 liter per mil Kilde: http://nholuftfart.no/nyheter/fakta-om-luftfartens-co2-utslipp-article1569-200.html Endret 18. mai 2017 av Omnithunder Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Om Norwegian eller SAS sine 737-800 er halvfulle, da blir det vel fort en liter på mila per passasjer? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Om Norwegian eller SAS sine 737-800 er halvfulle, da blir det vel fort en liter på mila per passasjer? Nei, det blir det ikke. Norwegian hadde forøvrig i 2016 en kabinfaktor på 88%. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Å fly på ferie er kun et luksusgode. Å kjøre på ferie er også et luksusgode. Hvem tror du forurenser mest av en daglig bilbruker og en som daglig bruker offentlig transport og tar en sydentur i året? Den som flyr forurenser mye mer og lokal forurensning er lik null Mange er avhengig av bil, ingen er avhengig av å reise til syden.... Om man mener man skal redde planeten ved "beskatning" så får man "ta" det som er frivillig ihvertfall, som feks ferier. Man må kutte i (over)forbruket til nesten samtlige, og det burde ha skjedd for minst 20 år siden. Det hjelper ekstremt lite å bare skru opp prisene på ting... Mange ER faktisk avhengig av en tur til syden for å få året til å gå rundt F.eks, min far som har revmatisme, 2 måneder uten medisin og smerter Flyreiser vil alltid forurense mer og de fleste reisene er unødvendige Det dere også regner ut er bare selve flykostnadene, men hva med kostnaden til og fra flyplassen? og til OT som skal kjøre til hytta, hvor mye koster det å bo på hytta? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Om Norwegian eller SAS sine 737-800 er halvfulle, da blir det vel fort en liter på mila per passasjer? Nei, det blir det ikke. Norwegian hadde forøvrig i 2016 en kabinfaktor på 88%. Hva blir det på da? Hva er dine kilder og din utregning? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) Om Norwegian eller SAS sine 737-800 er halvfulle, da blir det vel fort en liter på mila per passasjer? Nei, det blir det ikke. Norwegian hadde forøvrig i 2016 en kabinfaktor på 88%. Hva blir det på da? Hva er dine kilder og din utregning? Du kan kikke her https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft Med halvfullt fly vil du fortsatt ligge på omkring 6 L/100 km. Edit: Hos Norwegian enda litt lavere pr passasjerkilometer, da de har flere seter i sine fly (186). Endret 18. mai 2017 av Omnithunder Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Det stemmer. Så konklusjonen er at det gir mindre utslipp å fly per km enn å kjøre bil? (om man har en helt standard bil som bruker en halvliter på mila). Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Norwegian klarer i snitt å fly hver passasjer 40 kilometer på en liter flybensin på en transatlantisk flight. SAS klarer kun 28 kilometer. Dette skyldes bl a eldre flytype og forskjell i mengde ekstra nyttelast. Tallene er fra 2014.En bil bruker vel ofte ikke mer enn 0.06 liter per km. Dvs. 16 km. Så har man jo gjerne flere personer i bilen også. Kjører du Oslo-Malaga i din bil med 2 personer i bilen, så har du forurenset mer enn samme flytur for 2 personer.Har man det? Flybensin ser også ut til å innholde en del farlige stoffer som det ikke er i bildrivstoff. Endret 19. mai 2017 av Sir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Jeg sammenligner avgifter og kostnader ved ferie i November. Kjøre Spydeberg - Hytta(fjellene mellom Fagernes og Hemsedal)Koster rundt 700kr med en lettpakket audi A3. Kun bompenger og bensin tellt med. Fly Oslo - Malaga koster 1200kr Det gir ikke mening! Å fly forurenser som sagt mangfoldig ganger mer enn å ta bil. Alikevell er det bilistene som skattlegges mest. Bilen, som er nødvendig for mange. Å fly på ferie er kun et luksusgode. Om man hadde vært genuint interessert i miljø, hadde man ikke beskattet bilene så hardt - istedet hadde man 10-doblet fly-avgiftene. Belastningen for omgivelsene med bilkjøring består i ganske mye mer enn bare CO2-utslipp. AtW Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Jeg sammenligner avgifter og kostnader ved ferie i November. Kjøre Spydeberg - Hytta(fjellene mellom Fagernes og Hemsedal)Koster rundt 700kr med en lettpakket audi A3. Kun bompenger og bensin tellt med. Fly Oslo - Malaga koster 1200kr Det gir ikke mening! Å fly forurenser som sagt mangfoldig ganger mer enn å ta bil. Alikevell er det bilistene som skattlegges mest. Bilen, som er nødvendig for mange. Å fly på ferie er kun et luksusgode. Om man hadde vært genuint interessert i miljø, hadde man ikke beskattet bilene så hardt - istedet hadde man 10-doblet fly-avgiftene. Belastningen for omgivelsene med bilkjøring består i ganske mye mer enn bare CO2-utslipp. AtW Det er det. Men utenfor storbyene er det stort sett ikke noe problem. Og jeg tar utelukkende tog, når jeg skal inn til storbyer Endret 19. mai 2017 av Drogin Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Flybensin ser også ut til å innholde en del farlige stoffer som det ikke er i bildrivstoff.Jet A-1 er vel ganske sammenlignbart med disel når det kommer til farlige stoffer, men det har færre tilsettninger/er renere. (nesten parafin) Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 20. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2017 http://natgeo.no/teknologi/transport/forurensning-fra-fly-krever-flere-liv-enn-flystyrter Forurensning fra fly krever flere liv enn flystyrter Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Farlig byluft dreper om lag 1500 folk i Norge hvert eneste år http://www.dagbladet.no/kultur/farlig-byluft-dreper-rundt-1500-mennesker-i-norge-hvert-eneste-ar/60173671 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Salt dreper Luftkvaliteten hadde ikke vært så ille om de hadde sluttet å salte Vi har ikke dette problemet om sommeren, hvor det som regel er mange flere biler på veien og eldre biler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå