Gå til innhold

avgifter: bil vs fly


Anbefalte innlegg

 

 

 

Å fly på ferie er kun et luksusgode.

 

Å kjøre på ferie er også et luksusgode. Hvem tror du forurenser mest av en daglig bilbruker og en som daglig bruker offentlig transport og tar en sydentur i året?
Se min forrige post med lenke.

En kort flytur som oslo-london forurenser like mye som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk.

Som Vertical skriver, gir det mer mening å øke avgifter på fly, kontra bil. Jeg blir tvunget av jobben til å fly tur retur Stavanger for å være på møte i 3 timer. Jeg kjenner flere klima-opptatte(typisk damer), som reiser til syden om sommeren og asia/søramerika om vinteren. De forurenser med de turene mange ganger min bilbruk til hytta og jobb.

Alikevel er det jeg og bilbruken min som er den store stygge ulven som skal taes.

Du har henvist til en undersøkelse som baserer seg på 5-6 år gamle tall. Det har skjedd en god del i flyflåten siden den tid. Din bilbruk skaper i tillegg lokal forurensning som er langt værre for hjerte- og lungesyke. 

 

Husk at Norwegian i tillegg tar kr 150 for et kolli bagasje pr vei.

 

Det er ingen som skal ta deg og din bilbruk. Hvis du tror din bilbruk blir rimeligere av at avgiftene på fly øker, så tror jeg du tar skammelig feil. Du må belage deg på i økende grad å betale mer for din bilbruk. Det må også vi som tar en flyreise.

At det er basert på gamle tall og at moderne motorer som slipper ut mindre, er argumenter som brukes av bilistene også. Jeg tror ikke de argumentene forandrer noe særlig den ene eller andre veien.

 

Min interesse er forøvrig ikke billigere bensin. Jeg bare misliker dobbelt moral og inkontinens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er basert på gamle tall og at moderne motorer som slipper ut mindre, er argumenter som brukes av bilistene også. Jeg tror ikke de argumentene forandrer noe særlig den ene eller andre veien.

Min interesse er forøvrig ikke billigere bensin. Jeg bare misliker dobbelt moral og inkontinens

I forurensning pr passasjer pr km utgjør det mye mer når det gjelder fly.

 

Din påstand om at fly forurenser så mye mer en privatbilen er ikke sann for den gjennomsnittlige flytur. På korte distanser, ja, men der finnes det gjerne ikke alternativer. 

 

Inkontinens er sikkert ikke kjekt for dem som sliter med det :-)

 

Edit:

Utslippet per passasjerkilometer er halvert:

  • 2002 SAS Group: 176 gram CO2/km

  • 2014:SAS Group :100 gram CO2/km, Norwegian 83 gram CO2/km

Utslipp Oslo-Bergen per person:

Fly: 43 kilo CO2

Bil: 76 kilo CO2

Bensinforbruk Oslo-Bergen

Fly: 11 liter per sete

Bil: 23 liter, ved antagelse om 0,5 liter per mil

 

Kilde: http://nholuftfart.no/nyheter/fakta-om-luftfartens-co2-utslipp-article1569-200.html

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

 

Å fly på ferie er kun et luksusgode.

Å kjøre på ferie er også et luksusgode. Hvem tror du forurenser mest av en daglig bilbruker og en som daglig bruker offentlig transport og tar en sydentur i året?

 

Den som flyr forurenser mye mer og lokal forurensning er lik null

 

Mange er avhengig av bil, ingen er avhengig av å reise til syden....

Om man mener man skal redde planeten ved "beskatning" så får man "ta" det som er frivillig ihvertfall, som feks ferier.

 

Man må kutte i (over)forbruket til nesten samtlige, og det burde ha skjedd for minst 20 år siden. Det hjelper ekstremt lite å bare skru opp prisene på ting...

Mange ER faktisk avhengig av en tur til syden for å få året til å gå rundt

F.eks, min far som har revmatisme, 2 måneder uten medisin og smerter

 

 

Flyreiser vil alltid forurense mer og de fleste reisene er unødvendige

Det dere også regner ut er bare selve flykostnadene, men hva med kostnaden til og fra flyplassen?

og til OT som skal kjøre til hytta, hvor mye koster det å bo på hytta?

Lenke til kommentar

 

 

Om Norwegian eller SAS sine 737-800 er halvfulle, da blir det vel fort en liter på mila per passasjer?

Nei, det blir det ikke. Norwegian hadde forøvrig i 2016 en kabinfaktor på 88%.

 

 

Hva blir det på da? Hva er dine kilder og din utregning?

 

Du kan kikke her https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft

Med halvfullt fly vil du fortsatt ligge på omkring 6 L/100 km.

 

Edit:

Hos Norwegian enda litt lavere pr passasjerkilometer, da de har flere seter i sine fly (186).

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Norwegian klarer i snitt å fly hver passasjer 40 kilometer på en liter flybensin på en transatlantisk flight. SAS klarer kun 28 kilometer. Dette skyldes bl a eldre flytype og forskjell i mengde ekstra nyttelast. Tallene er fra 2014.

En bil bruker vel ofte ikke mer enn 0.06 liter per km. Dvs. 16 km. Så har man jo gjerne flere personer i bilen også.

 

Kjører du Oslo-Malaga i din bil med 2 personer i bilen, så har du forurenset mer enn samme flytur for 2 personer.

Har man det?

 

Flybensin ser også ut til å innholde en del farlige stoffer som det ikke er i bildrivstoff.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Jeg sammenligner avgifter og kostnader ved ferie i November.

 

  • Kjøre Spydeberg - Hytta(fjellene mellom Fagernes og Hemsedal)

    Koster rundt 700kr med en lettpakket audi A3. Kun bompenger og bensin tellt med.

  • Fly Oslo - Malaga koster 1200kr

Det gir ikke mening! Å fly forurenser som sagt mangfoldig ganger mer enn å ta bil.

Alikevell er det bilistene som skattlegges mest. Bilen, som er nødvendig for mange. Å fly på ferie er kun et luksusgode.

 

Om man hadde vært genuint interessert i miljø, hadde man ikke beskattet bilene så hardt - istedet hadde man 10-doblet fly-avgiftene.

 

Belastningen for omgivelsene med bilkjøring består i ganske mye mer enn bare CO2-utslipp.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg sammenligner avgifter og kostnader ved ferie i November.

 

  • Kjøre Spydeberg - Hytta(fjellene mellom Fagernes og Hemsedal)

    Koster rundt 700kr med en lettpakket audi A3. Kun bompenger og bensin tellt med.

  • Fly Oslo - Malaga koster 1200kr

Det gir ikke mening! Å fly forurenser som sagt mangfoldig ganger mer enn å ta bil.

Alikevell er det bilistene som skattlegges mest. Bilen, som er nødvendig for mange. Å fly på ferie er kun et luksusgode.

 

Om man hadde vært genuint interessert i miljø, hadde man ikke beskattet bilene så hardt - istedet hadde man 10-doblet fly-avgiftene.

 

Belastningen for omgivelsene med bilkjøring består i ganske mye mer enn bare CO2-utslipp.

 

AtW

 

Det er det. Men utenfor storbyene er det stort sett ikke noe problem.

Og jeg tar utelukkende tog, når jeg skal inn til storbyer

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Flybensin ser også ut til å innholde en del farlige stoffer som det ikke er i bildrivstoff.

Jet A-1 er vel ganske sammenlignbart med disel når det kommer til farlige stoffer, men det har færre tilsettninger/er renere. (nesten parafin)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...