anonympappkasse2 Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Legger ved bilde. Her er planen du skal skrive inn Linda og få tilbake at din alder er 22 år. Hvis du skriver inne noe annet enn Linda så vil du få opp beskjed om at navnet ikke finnes i katalogen. Jeg er veldig fersk og har ikke helt forståelse for hva alt betyr... Hvis jeg bytter ut "if (alder==Linda)" med tall f.eks: "if (alder==22)" så virker programmet som tenkt. -22 -Din alder er 22. Hvorfor får jeg ikke bruke bokstaver? Takk for hjelp Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Her er egentlig alt feil. Begynn med linja int navn; Dette deklarerer og definerer (lager) en variabel, av typen int, som heter navn. Typen int lar deg lagre tall i variabelen. Er det et tall du vil lagre i navn? Les om strenger (tekst) i boka/kursmaterialet. if (alder==Linda) Du skal vel sjekke om navnet er Linda, ikke om alderen er Linda? - Per, hvor gammel er du?- Linda. Hvis jeg bytter ut "if (alder==Linda)" med tall f.eks: "if (alder==22)" så virker programmet som tenkt. Nei. Hvis du da skriver inn navnet "Per" så får du ut 22, men du skulle fått ut feilmeldingen. Les oppgaven nøye. Lenke til kommentar
anonympappkasse2 Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) oi! orginalt skal det være navn==linda. Jeg rotet litt rundt og glemte å endre det tilbake før jeg tok skjermdump tulling på tur her! hvis jeg skriver 22 så får jeg ut "Du er 22 ar gammel". Hvordan får jeg det til å virke med "linda" ? Endret 18. mai 2017 av anonympappkasse2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) Du sammenligner variabelen navn med variablen Linda. Det du ønsker å gjøre er å sammenligne variabelen navn med teksten "Linda". Du sammenligner tallet navn med variablen Linda. Det du ønsker å gjøre er å sammenligne variabelen navn med teksten "Linda". Anbefaler, som han over, at du leser litt om strenger i boken din Endret 18. mai 2017 av Zash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå