Gå til innhold

Volvo kan ha utviklet sin siste generasjon dieselmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.youtube.com/watch?v=Tcs87rRKuRA

 

Jag åkte ner till Stockholm och då fick jag se
Glänsande Porschar och BMW
Men jag har en kärra som är bättre ändå
Det är en Volvo 142

 

Och bilen den går utav helvete
Jag blåser om varenda BMW
Däcken dom spinner när jag gasar på
Med min Volvo 142

 

Solen den skiner på blåan skyn
När jag åker bort från byn

Kör upp i 170, blåser om en Renault
Med min blåa 142

 

Köra så långt söderut
Ända tills min motor är slut
Sätta upp ett tält och där ska vi bo
Jag och min Volvo 142

 

Volvo, Volvo, aha-aha
Volvo, Volvo, aha-aha
Volvo, Volvo, aha-aha
Volvo, Volvo, aha-aha
Jag och min Volvo 142

Lenke til kommentar

Om ikke annet så har dieselmotoren gitt bensinmotoren litt konkurranse og press på videreutvikling.

 

Forhåpentligvis går det ikke lenge før bensin og diesel blir utkonkurrert og ender opp i nisjeprodukter i bilbransjen.

Lenke til kommentar

Hvor mange av disse 80.000 registrerte el-bilene i Tyskland kjører rundt i Norge? Vet at blant annet Kia med sin Kia Soul selv paralellimporterer tyske biler til det norske markeded. Blir en slik "bruktimportert" bil med 1 km på speedometeret telt som en elbil både i Norge og Tyskland?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kommer til å bli ca. slik som dette: Alle biler blir elbiler, og noen kan fås med rekkeviddeforlenger i form av diesel eller bensinmotor, kanskje også brenselscelle.

De som vil kjøre på diesel må bruke urearensing(adblue) og motorene kommer til å gå på konstant turtall og belastning, og jobbe sammen med batteripakken. Du kommer ikke til å få direkte kontroll over forbrenningsmotoren med gasspedalen, automatikken vil styre dette for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer til å bli ca. slik som dette: Alle biler blir elbiler, og noen kan fås med rekkeviddeforlenger i form av diesel eller bensinmotor, kanskje også brenselscelle.

De som vil kjøre på diesel må bruke urearensing(adblue) og motorene kommer til å gå på konstant turtall og belastning, og jobbe sammen med batteripakken. Du kommer ikke til å få direkte kontroll over forbrenningsmotoren med gasspedalen, automatikken vil styre dette for deg.

 

BMW sin i3 har dette som opsjon. Men: Det viser seg at de færreste bruker denne "forlengeren" som den lille bensintanken defineres som. Med stadig tettere ladenettverk, samt at batteripakkene blir bedre, så vil ikke dette være noe å satse på, slik du tror. Kjører selv en Nissan Leaf, som har inntil ca.16 mils rekkevidde. Med dobling av dette, blir det ikke noe annerledes enn å kjøre med en fossilbil på langtur. I hverdagen holder den i massevis. Og hvorfor ha en fossiltank i tillegg? Det tar mer plass, du kan ikke plassere den mest mulig hensiktsmessig, samt at det krever dyrere vedlikehold, siden den krever flere deler enn med bare en batteripakke. Til slutt: Allerede nå har du flere elbilmodeller som går fra 25 mil og oppover før du må lade. Og de blir det flere av fremover. Altså: Ingen grunn til å tviholde på noe som blir fordyrende og ikke vil bidra miljømessig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med hurtiglading og mange ladestasjoner langs veien er begrenset rekkevidde ikke et stort problem.

Har du kjørt 16-30 mil, trenger kropp og sjel en pause uansett. Det handler om trafikksikkerhet.

 

Hvis ladingen bare tar 20 minutter, går dette bra i de fleste tilfeller.

For dem som daglig kjører til jobb, og til hytta hver sommer, er elbil en god løsning.

 

Andre mennesker har andre behov, så fossilbilen vil fremdeles eksistere en god stund.

 

Vi trenger flere og bedre hurtigladere, så forsvinner mye av behovet for fossilbiler.

 

Hybridbiler er bare tyngre og mer kompliserte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...