aannoonnyymm Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Hei. JEg kjøpte for noen år siden en pioneer bilradio med dab+. Har ikke modellbetegnelsen for meg her og nå men jeg tror ikke det spiller noen rolle. Den fungerte fint i min forige bil med antennen montert øverst til høyre i frontruta. Nå har jeg byttet bil og tatt vare på bilradioen og antenna. Monterte den i den nye bilen på akurat samme måte, med antenna på samme sted. Så ut til å fungere. Men på en av de første kjøreturene begynte dab-signalet å dette ut her og der, jeg innså at dette var fordi denne bilen (en '05 avensis) har varme i frontruta som vistnok skal forringe signalet noe. Kom fram til at da må jeg montere antenna i en av siderutene bake som ikke har vindusheis eller varmetråder. For å få til dette måtte jeg forlenge antennekabelen. Dette viste seg å være en koaksial kabel så jeg fant en "parabolantenne-kabel" som er en tjukk koaksial kabel med aluminiumsfolie utenpå skjermen og utenpå sentertråden. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe galt med skjøtingen av kabelen. Tok en kjapp prøvetur og merker at jeg mister fortsatt signalet på de samme stedene. Og dette er steder der det aldri ramlet ut med samme utstyr i gamlebilen. Så da spør jeg: Kan det tenkes at antenna har blitt skadet av å bli demontert og montert igjen? Men burde det i så fall ikke bli slik at jeg ikke fikk inn noe som helst? Kan det være en idé å kjøpe ny antenne? Og i så fall hvilken type er til å satse på? JEg er i utg.punktet kun interessert i vindusantenne, da jeg ikke ser noen grunn til at ikke det burde virke siden (bare for å gjenta meg selv) dette utstyret fungerte 100% når det var montert i en annen bil... Takker på forhånd for tips og råd rundt dette... Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Går det an å rive av antennen uten å ødelegge den altså? 2 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Forutsatt at du ikke har,skadet antennen: Det kan være at signaltapet blir for stort ved at du har et skjøtestykke mellom antennen og radioen. Forslag: Skjøtekabelen din har feil impedans (motstand) og/eller at du trenger en aktiv forsterkning av signalet. Hvordan/fikk du plass til hele antennens lengde i en av bakrutene? Og, du har plassert den loddrett? Ee det for øvrig noen forskjell på, når signalet forsvinner, om du kjører ene- eller andre veien? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå