Gå til innhold

Googles nye budskap er kunstig intelligens først og overalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe jeg har hatt gleden/frykten av å forutsi en stund nå... 

Jeg selv sa, 26. September 2016:

Android har nesten hele markedet på mobiltelefoner. Om det er noe som skal sammenlignes med/overgå Android-launchen må det enten dekke like mange enheter som hele mobilmarkedet, eller ha like stor/større økonomisk og/eller inflydelsesmessig verdi som Android.

Da er det en ting som skiller seg ut - alle mennesker har [eller burde ha] hjem og så godt som ingen av disse er "smarte". Smarthjem er et potensielt gigantisk marked, og vi ser at ting har begynt å rulle der. Hvis ikke Google gjør et støt nå, vil Samsung ta brorparten av det tidlige markedet, og da gjør de det med Tizen, ikke Android. Hvis markedet får vokse for sakte, ligger det an til at noen som Apple kan gjøre en ny iPod-overtakelse av markedet. Så Google (og alle andre) må hive seg på nå, og...

...dette er det nye Klondyke.

og

Jeg selv sa, 19. april:

Det er 10 år for sent å lage et OS som konkurrerer med IOS og Android. Det neste OS som vil passere 10% markedsandel må ha noe nytt. Og det "noe" er AI og/eller et OS som ikke er skjermsentrisk. Og hvem jobber med dette nå? Vel, Amazon har Alexa og er kanskje ett steg lengre unna touch-avhengighet, men mangler skjerm og mobilitet. Google, Apple og nå nylig Samsung er på full fart mot talestyrte assistenter på mobile enheter. Microsoft er flere steg bak og tilbyr såvidt det er Cortana for Android. Men skal noen velte Android så er det ikke nok med enda et touchbasert OS og en enkelt Siri/Cortana/OK Google-app. Disse må merges. Smarthjemmet og smartmobilen må være ett felles økosystem, og det er smarthjemmet som har det største potensialet for å virkelig bli det neste store, økonomisk sett. Og alt jeg ser tyder på at det er Google selv, samt Samsung, som jobber mot dette målbildet. Apple holder som vanlig sine kort skjult.

Siden dette innlegget har altså Amazon annonsert Echo Show, slik at Alexa har fått skjerm, det har blitt fokus på at Google jobber på et nytt OS, og Google annonserer nå at AI er det største fokuset. 

Jeg selv sa, 11 mai:

Det virker ganske åpenbart at den nye slagmarken er smarthjem/AI/hardware-agnostisk, mobil tjenestetilgang. [...]  Google (OK Google, Home, Assistant) og Samsung (SmartThings, Bixby) synes å ha skjønt det og er på full fart inn. Apple har sannsynligvis skjønt det selv om de ikke annonserer det. Og enn så lenge - kanskje bare i noen måneder til - leder Amazon (Echo, Alexa), og nå kommer Echo med skjerm, og nå kommer meldinger og samtaler til Echo.

Jeg både gleder meg og gruer meg.

Gleder meg fordi dette gir tjenester som vi daglig ønsker oss, og tjenester som vi så i Star Trek på nittitallet. Tjenester som i utgangspunktet gir oss enklere liv og merverdi i forhold til dagens tjenestenivå.

Gruer meg fordi den like forutsette IoT-sikkerhetskatastrofen er en del av dette og allerede har vist at det ikke bare er ubegrunnet frykt. Dette på toppen av at de tradisjonelle webtjenesteleverandørene gang på gang også at de ikke kan tiltros å holde våre data trygge. Og dette er tidspunktet for å legge ALT av private data ut i clouden? Dette vil bli smertefullt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...