hakros Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Hei! Har fått to stk eldre høyttalere av merke Proson Conquest 8255. Jeg er på leting etter en forsterker som kan drive disse på full kapasitet. Noen som har peiling på hva jeg trenger av forsterker? Bor i Oslo, så om noen kan peke på et godt og billig alternativ på finn.no så hadde jeg vært happy. Er ikke noe alternativ å kjøpe nye høyttalere. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Umulig å finne noe spesifikasjoner på dem ser det ut til, annet enn at de var billige i sin tid. Det meste skal nok funke bra, er man usikker så finn ett kjent merke med så mye watt du har råd til. Lenke til kommentar
hakros Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 Takk for svaret. Fikk også med en Sony forsterker på 220W, men ut fra hva jeg finner på nett, så ser det ut til jeg jeg må opp i det doble. Hva ville du gått for i watt? Har kun de to høyttalerne, ingen sub eller annet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Watt har ikke så mye å si. Går man på Elkjøp så får man kjøpt anlegg hvor det står 1200W på esken. Men den reelt gir 20-40w pr høyttaler. Alt kommer an på hvordan watten er målt. På høyttalerene så kommer det an på effektiviteten. Hvor mange dB den kan spille pr watt. for å kunne si noe som helst så trengs spesifikajsonene på begge deler. Er det en Sony surroundforsterker, og høyttalerene har doble innganger, så kan du bi-ampe, da får du teoretisk 440w pr høyttaler. Men det gjør du ikke. Normalt oppgis forsterkere med 1 eller 2 kanaler i drift. Og ser man litt nøyere etter, så ser man spesifikasjonenes om viser alle kanaler i drift. Hvilke forsterker fra Sony? Tror nok du vil kunne spille nokså høyt med den. Tviler på at høyttalere til 2-3000,- gir spesielt mye kvalitet samme hvor mye watt man dytter i dem. Jo mer watt, jo større sjanse er det for at man brenner opp spolene på dem også. Hvis du greier å finne spesifikajsonene på høyttalerene, så er det 3 ting å se etter. hvor mange dB pr watt (oppgis normalt med 1W, 2,83V), vil tippe 90-93 på den. Så hva de har oppgitt på effekt den tåler. Dette oppgis av gode produsenter i både normal drift, og peak. Sistnevnte sier hvor mye den tåler i ett kort øyeblikk. 1 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Er vistnok samme høytaleren som Dynavoice M-85 såvidt jeg kan finne fra google, 2 bass, en mellomtone og to diskanter? Uten at det hjelper så mye :-) Men en god stereoforsterker på 2x80watt eller mer, men med god strømforsyning og som tåler rariteter som delefilter for 5 elementer til den prisen nok gir, vil sikkert duge mer enn bra nok. NAD eller Marantz f.eks. Har du noe modellnummer på Sony forsterkeren? Edit: hjalp jo faktisk litt http://www.dynavoice.se/dynavoice-challenger-m-85/1/ Impedance: 4-8 ohm Frequency Respons: 25 - 32.000 hz (-3 dB) Crossover Frequency: 92 db Max Power: 250 W Endret 19. mai 2017 av Flippo Lenke til kommentar
hakros Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Vedlagt er et bilde med info om forsterkeren. Takk for gode svar! Hjelper meg veldig det dere kommer med av info! Jeg bruker bare 2-channel settingen på forsterkeren ettersom jeg kun har de to høyttalerne. Husker jeg testet forsterkeren for en stund tilbake og da mener jeg å huske at dersom jeg skrudde opp volumet så slo forsterkeren seg av. Tror ikke jeg hadde spesielt høy guffe heller, men mulig jeg ikke hadde koblet ledningene riktig. Anyways, burde denne forsterkeren kunne gi god nok effekt? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Nah, den der trekker ikke mer enn 220watt fra strømnettet og vanlig AB forsterkere har ca 60% virkningsgrad så her blir det ikke mye strøm igjen til hver kanal. Siden den også slo seg av så høres det ut som om den sleit litt. Lenke til kommentar
hakros Skrevet 20. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2017 (endret) Ok, så jeg bør sikte på en med 500+ watt? Edit: spørsmålet blir vel kanskje heller hvor mange watt jeg bør ha per kanal? Endret 20. mai 2017 av hakros Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Man bør egentlig ikke henge seg så mye opp i antall watt. Men billige hjemmekinoforsterkere har en tendens til å smøre ekstremt tykt på når de oppgir dette i sine spesifikasjoner. Har du en stereoforsterker på 50watt så tror jeg det holder fint. Hva er budsjettet ditt, så kan jeg sikkert finne noen gode tips fra finn.no om brukt er greit, noe jeg absolutt vil anbefale. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Vedlagt er et bilde med info om forsterkeren. Takk for gode svar! Hjelper meg veldig det dere kommer med av info! Jeg bruker bare 2-channel settingen på forsterkeren ettersom jeg kun har de to høyttalerne. Husker jeg testet forsterkeren for en stund tilbake og da mener jeg å huske at dersom jeg skrudde opp volumet så slo forsterkeren seg av. Tror ikke jeg hadde spesielt høy guffe heller, men mulig jeg ikke hadde koblet ledningene riktig. Anyways, burde denne forsterkeren kunne gi god nok effekt? Forsterkeren gir 85W pr kanal i 8 ohm når den drives i stereo: Side 71: https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/2662/26622581M.pdf Ser heller ikke ut til at den kan bi-ampes. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Det burde vel egentlig være mer enn nok for å drive høyttalerene ville jeg tro, men virker jo ikke sånn. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Kommer jo helt an på hva trådstarter mener med full kapasitet. Burte ikke være noe problem å få høy lyd med forsterkeren. Men for noen så er høyt nok, veldig mye høyere enn det andre syntes. Man kan jo heller ikke forvente at alle type høyttalere skal kunne spille like høyt heller. Å benytte disse på full styrke over tid med en kraftig forsterker blir det samme som å brenne opp spolene, og ødelegge utstyret. Gulvstående høyttalere til 2-3000,- tåler ikke all verden, og gir heller ikke all verdens lydkvalitet når man presser dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå