cooa Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Ønsket å skifte bremseklosser og den ene bremseskiva bak selv, som blir et førstegangsprosjekt. Har en Toyota avensis 2009 stasjonsvogn. Når jeg har frigjort boltene til kaliperen, så er det bare selve stempelet til kaliperen som klemmer den fast til skiva. Så for å feigjøre den, så må jeg få den frigjort. Ut fra tidligere modeller så skulle jeg trodd det var nok å bøye den tilbake med flatt skrujern, men det er helt umulig. Hvordan går jeg frem? Den elektroniske parkbremsen som spiller inn? Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsefriksjon/Bremseklosser/Bremsestempelverktoy-5-deler-2000023846/ Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsefriksjon/Bremseklosser/Bremsestempelverktoy-5-deler-2000023846/ edit: Ser nå at disse kun er for selvjusterende håndbrems. Usikker på om denne vil fungere på din da siden den har elektronisk brekk Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Det er vanlig å bare bøye de bakover med et skrujern ja. Pass på at du har tak i metallet på klossen og bøy de slik at de presser mot stempelet. Det skal ikke mye til før du kommer over kanten på skiva. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Kan noen ganger lønne seg å åpne lufteskruen når du presser stempelet tilbake. Lenke til kommentar
cooa Skrevet 17. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2017 Når jeg prøvde å bøye den inn, så stod det bom fast, virkelig bom fast. Var mer redd jeg kunne ødelegge noe om jeg tok i mer. Så skal det sies at mekaniker sa at kaliperene mine slapp dårlig. Så kanskje det er en kombinasjon av det og høyt trykk. Forøvrig så har bremsene både wire og bremseoljeledning, og ingen trommel bak (som jeg trodde parkbremsen brukte). Betyr det at parkbremsen bruker wire da? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Når jeg prøvde å bøye den inn, så stod det bom fast, virkelig bom fast. Var mer redd jeg kunne ødelegge noe om jeg tok i mer. Så skal det sies at mekaniker sa at kaliperene mine slapp dårlig. Så kanskje det er en kombinasjon av det og høyt trykk. Forøvrig så har bremsene både wire og bremseoljeledning, og ingen trommel bak (som jeg trodde parkbremsen brukte). Betyr det at parkbremsen bruker wire da? Ja, har du wire som går inn på en arm ved kalipperen så har du bare skive. Da skal stempelet skrues inn, ikke trykkes. Det er to hull i stempelet som du ser etter at du har tatt vekk klosser. Med disse skal du kunne skru inn stempelet. Er det litt tregt må du bruke egnet verktøy. Går det lett å skru så kan du bruke et skrujern elns til å lett bankeskru det inn. Slike kalippere har en tendens til å bli trege med årene, og det er ikke bare-bare å overhale de. Ofte er den mest praktiske løsningen å kjøpe nye. Rexbo.eu har gode priser på denslags, men hør også originalt, for enkelte bremsedeler er faktisk ganske rimelige hos Toyota, selv om det meste er spinndyrt hos de. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Betyr det at parkbremsen bruker wire da? Jepp, wire koblet til en elektrisk aktuator. Parkbremsen må selvfølgelig være av for at du skal få løsnet kaliperen. Lenke til kommentar
cooa Skrevet 17. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2017 Ok, så parkbremsen må av. Men jeg blir litt forvirra. Det å skru stempelet(som man gjør med egnet verktøy) er vel ikke mulig før man har løsnet kaliperen fra bremseskiva. Å fjerne bremseklosser er heller ikke mulig før det, ettersom kaliper ligger over bremseklossene. Så kanskje jeg bør ta av parkbrems, presse stempel tilbake, og så ta dem av? Er det mulig om stemplene må skrus? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Hvis handbrekket går på caliperen så må det ofte skrus inn. Hvis skiva uansett skal byttes så kan du bare ta en fil, vinkelsliper e.l. og slipe vekk kanten på skiva et sted så du får caliperen av. Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 (endret) Ja parkbrems går på vaier på caliper. Eldre Avensis hadde bremsesko inni skiva. Det du trenger er er et (to) verktøy som skrur stempelet tilbake. Du trenger ett verktøy for høyregjenga stempler og ett for venstregjenga stempel da høyre/venstre side er gjenga forskjellivg (ja det er litt sært...) Endret 17. mai 2017 av OleJohnny15 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Hvis skiva uansett skal byttes så kan du bare ta en fil, vinkelsliper e.l. og slipe vekk kanten på skiva et sted så du får caliperen av. ^ Det ..... vanlig prosedyre er jo bare å banke kaliperen forsiktig av skiven, og dersom det er slitekant ytterst på skiven så gjør man som det står ovenfor. Alt dette forutsetter jo selvfølgelig at bremsene ikke "står på". Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Vet ikke om det gjelder Toyota man på Volvoer må man bruke pc og sette håndbrekke i service modus for å frigjøre stempelet. Lenke til kommentar
cooa Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 Ifølge en mekaniker jeg snakka med, så er det nok å frigjøre parkbremsen. Så da er det håp for å få det gjennomført selv. Lenke til kommentar
cooa Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 Kom langt, men det viser seg umulig å å skru inn igjen kaliperstempelet noen vei. En jeg snakket med mente på det var korrisjon som ødela. Innspill? Alternativet er at jeg må innom mekonomen å kjøpe ny. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Enten ny caliper eller overhaling. Lenke til kommentar
cooa Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 Satser på ny. Når jeg kobler fra caliper, så må jeg løsne wire, samt skru av bremseslangen. Da vil oljen renne. Såfremt jeg forstår, så skal en ikke klemme av ledningen, da det kan skade. Noen som kan prosessen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) Hvis slangene er gamle og/eller morkne kan du skade slangene ja. Jeg bare skrur av slangen sist og setter den rett på den nye. Rekker ikke renne så mye ut da. Bare gjøre godt rent før du skrur den av. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Slangetang-2000023860/ Endret 18. mai 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Om du vil bytte kalipperen, så sjekk priser før du handler. Sjekk originalt, sjekk Mekonomen/Bilxtra/Meca, utenlandske sider om du er fortrolig med å handle fra det store utland og har anledning å vente halvannen uke på å få varen. Lenke til kommentar
cooa Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Hvis slangene er gamle og/eller morkne kan du skade slangene ja. Jeg bare skrur av slangen sist og setter den rett på den nye. Rekker ikke renne så mye ut da. Bare gjøre godt rent før du skrur den av. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Slangetang-2000023860/ Og så kan en fylle på bremsevæske, pumpe bremsen, mens en lar det renne ut ventilen(med slange fortrinnsvis)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå