Gå til innhold

Joshua French er løslatt fra Kongo

Anbefalte innlegg

Ja, de har jaggu flaks. Flaks at det er et skikkelig dårlig rettsvesen der nede.

Drap, starte paramilitær virksomhet for å utnytte diamantbransjen, trening av soldater, ulovlig oppbevaring av våpen etc.

Hadde likt å sett trynet deres om en afrikaner drepte en dude, prøvde å starte en militær gruppering som terroriserte nærområdet i Norge. De samme jævla livets harde skole folka som feirer dette hadde klikka.

Svimle folk.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken rundt Joshua French og han andre morderen viser hvor forkvaklet den norske nasjonalismen har blitt. Nå støtter man mordere bare fordi man har samme hudfarge som dem og den de drepte kun var en afrikaner. 

Jeg tenker da ikke bare på folk her i denne tråden, men også på kjendiser som Ari Behn og andre likesinnede. Kvalmende rett og slett. Les dere opp på om nasjonalismens genesis og det norske folks etnogenesis, vær så snill! 

Lenke til kommentar

Virker som om folk i Norge veit nøyaktig 100% hva som har skjedd gitt. Litt artig å lese :p

Det er vel ingen som vet 100% hva som har skjedd, utenom de som var der.

Poenget var vel heller at omstendighetene rundt dette drapet er mildt sagt pussige.

Det kan selvfølgelig ha vært banditter midt i jungelen som skjøt sjåføren, og at de to vitnene ikke snakket sant, og at de ulovlige våpnene ikke tilhørte French og Moland, og at duoen forsøkte å flykte fra landet av andre grunner, og sikkert en del andre scenarioer, hvem vet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser også det som en sannsynlighet at de to gutta der er skyldige, men likevel - som du sier, hvem vet? Derfor så er kommentarer som Stian Hammer skriver over her helt på mål. Vit først, så døm - ikke omvendt

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg ser også det som en sannsynlighet at de to gutta der er skyldige, men likevel - som du sier, hvem vet? Derfor så er kommentarer som Stian Hammer skriver over her helt på mål. Vit først, så døm - ikke omvendt

Da kan folk bruke det samme argumentet på det norske rettsvesenet. Visste du for eksempel at kun 20 prosent av voldtektssaker som involverer kvinner blir "løst" og enda mindre får et straffeutfall? Bare et eksempel.  Med mindre selvsagt du mener at 80 prosent av kvinnene er løgnere...

Hva skulle Kongo ha å tjene på å dømme disse for det de har gjort? 

Endret av Stian Hammer
Lenke til kommentar

Ja det er merkelig å se reaksjonene i sosiale medier. "Alle er glade for at en gal morder er hjemme, de som har tatt seg tid til å se igjennom saken har gjerne er annet inntrykk av han.

Synes fengsel livet ut hadde vært riktig, hvorfor skal vi ha han her hjem? Hvordan hadde sosiale medier reagert om en afrikaner hadde skutt en uskyldig i Norge, løyet om det, prøvd å starte en privat hær til å bidra med kriminelt i landet og så forventet å få noe som helst nåde. Martine saken springs to mind.

Hvordan vet du at de drepte sjåføren?

Hvordan vet du at de var ute etter å gjøre noe kriminelt(Å starte en privat sikkerhetsgruppe trenger ikke være ulovlig)?

De har allerede gjort noe kriminelt. De har først tatt med et våpen (ulovlig) inn i landet.

Deretter begravde de det.

De brukte kodenavn, hadde planer om å tjene penger på sikkerhet rundt ulovlig diamantutvinning. Dette er det store penger i.

Tjostolv tilsto til slutt drapet.

I en norsk rettsal ville de blitt dømt etter indisier.

Lenke til kommentar

Da kan folk bruke det samme argumentet på det norske rettsvesenet. Visste du for eksempel at kun 20 prosent av voldtektssaker som involverer kvinner blir "løst" og enda mindre får et straffeutfall? Bare et eksempel.  Med mindre selvsagt du mener at 80 prosent av kvinnene er løgnere...

Hva skulle Kongo ha å tjene på å dømme disse for det de har gjort? 

Hva har voldtektsaker med dette år gjøre? Og hva har Kongo´s "eventuelle" motiver med noe som helst annet å gjøre, hvorvidt du mener de har gjort det eller ikke ser jo ut til å være 100% allerede

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men herligheten da. Hvor mange nordmenn sitter fengslet i Kongo for tiden?

Dere er så trangsynte og opphengte i hva han har gjort. 

Det er vel egentlig helt irrelevant hvor mange som sitter fengslet i Kongo, eller andre steder. Det sitter vel flere nordmenn i Bangkok Hilton, med minst like dårlige forhold, pluss noen i diverse sør-amerikanske land.

Skyldspørsmålet er jo i aller høyeste grad relevant når han slipper ut etter åtte år, i stedet for å sitte fengslet for resten av livet, særlig når mye tyder på at det er norske skattepenger som har betalt han ut.

Det med hvor mange som sitter fengslet i Kongo var en direkte kommentar til "4 3" sine ord; "Det går hvertfall ikke å sitte på sin høye hest å klage hvis man ikke gjør noe, som å betale for at alle som sitter fengslet i Kongo skal få hotellrom med TV og servering 3 ganger daglig. "

Nå verserer det ulike syn på hvordan Kongo behandler utenlandske fanger. Jeg leste en artikkel (som jeg ikke klarte å finne igjen) som påpekte at de fengsler personer noen år for så plutselig sende de tilbake til hjemlandet, nesten som et spill. Det er god grunn til å sette spørsmålstegn ved seriøsiteten til fengslingssystemet og ikke minst det juridiske systemet, noe norsk politi bekreftet under etterforskningen av Molands død. Merk at verken UD eller Erna har snakket noe om skyldspørsmålet. De har kun påpekt at en kongolesisk dom ikke er rettskraftig i Norge, og det er derfor han er fri. Dette vil med andre ord si at rent juridisk kan ikke Norge straffe ham på grunnlag av det han har vært dømt for, selv om Erna hadde villet. Det at en kongolesisk dom ikke er rettskraftig i Norge sier også litt om vår annerkjennelse av deres system. Ikke-eksisterende.

Jeg kan gi deg refleksjon. Norsk UD sentralt, og åpenbart og regjeringen ellers har brukte mye tid og ressurser på denne saken. Det er en ting at norsk UD vil ha dem overlevert, og at norske ambassaden innenfor sine tildelte midler prøver å assistere og få sendt dem hjem. Regjeringen gjorde det til en kampsak å redde nordmennene fra de fæle kongolesiske fengsler.

Det er forskjell på å støtte at også drapsmenn skal ha skikkelige soningsforhold og å støtte at folk som er dømt for drap i utlandet skal komme hjem uavhengig av pris. Vi har ikke engang nok fengsler i Norge! Og jeg er sikker på at det er mange i både Norge og Afrika som kunne fått hjelp og bedre forhold for de pengene. Folk som er i dårlige situasjoner, du vet, ikke fordi de lekte soldat i Kongo. For meg virker det litt mer fornuftig, og denne saken er bare en latterlig politisk sak. Det må være lov å være for at folk fortjener skikkelige soningsforhold uten at det er sånn at staten setter inn latterlige midler for å få nordmenn hjem av den grunn. Jeg ville sagt det er mer 13 åring, da en ikke tenker på at pengene kommer fra et sted. Det statlige budsjettet. Det som går til at bestemor har det bra på sykehjem, sønnen din får god undervisning osv. Neida, vi skal få noen som lekte soldat i Kongo til Norge. Fordi han fortjener jo skikkelig soning.

Det er mye som ikke er bra i verden, men av alle ting vi bruker pengene våre på for at våre innbyggere, og folk i andre land skal ha det bra så er det å hjelpe leiesoldater riiiiiiiiiiiiiiiiiiiimelig langt nede på listen. Og jeg er ikke alene om å synes det. Og du er visst 13 år om du synes det å prioritere leiesoldaters velferd utrolig høyt ikke er rimelig. Ok. Det er et sånn land vi lever i....

Dette er jo mye bedre, og virkelig noe man kan debattere! Selvsagt kan man stille spørsmålstegn ved ressursbruken, men den kan ha sine grunner. Jeg kan bare spekulere:

-Norge annerkjenner ikke kongolesiske dommer, ei heller har vi avtale om soningsoverføring

-Norsk politi konkluderte med at French ikke kunne ha drept Moland

-Den første dommen er basert på tynne bevis (er ingen jurist, så jeg skal ikke si for mye)

-Norge kan ha en interesse av å vise Kongo at vi ikke tolererer deres metoder for avstraffing. I tillegg har Kongo minst en gang gitt Norge en "bot" og de har kanskje krevd løsepenger. Dette kan ha gjort at Norge ville fortsette presset for å understreke at vi aldri vil betale.

Det er vel ingen som vet 100% hva som har skjedd, utenom de som var der.

Poenget var vel heller at omstendighetene rundt dette drapet er mildt sagt pussige.

Det kan selvfølgelig ha vært banditter midt i jungelen som skjøt sjåføren, og at de to vitnene ikke snakket sant, og at de ulovlige våpnene ikke tilhørte French og Moland, og at duoen forsøkte å flykte fra landet av andre grunner, og sikkert en del andre scenarioer, hvem vet ?

Nettopp. Ingen vet. Men såvidt jeg vet skal man ikke straffes for å være pussig.

Lenke til kommentar

Jada, Norge kan bare bestemme seg for at de ikke ville stole på et land denne gangen, og bare bruke masse ressurser for å overstyre deres dom. Så nå har vi en som er anklaget og dømt for mord løslatt lenge før tiden. Regjeringen fikk han til Norge, og så er det vist ingen sak mot han her, og så er han visst bare fri. Virker som om vi har mye bedre system vi. Vi stoler ikke på at dommen stemmer, kan ikke si at det ikke stemmer, men vi løslater han uansett. I Kongo hadde de hvertfall en rettssak. Mye bedre en Norge. Kom an, det er åpenbart. Norge fikk fyren ut, enten han er morder eller ikke, og de fikk han fri. Ingen nordmann skal dømmes og puttes i fengsel i Kongo nei, de skal få komme som fri menn til Norge. Det er jo bare sånn afrikanere der nede uansett. Og så bruker de sånn "fengselsforholdene var ikke bra nok". "Vi er så humanistiske og sånt". Egentlig vil de bare har fyren ut.

Jeg skal si deg at det sitter nordmenn i fengsel mange steder som ikke oppfølger kravene vi har i Norge for soning. Ser ingen lage sak av dem. Dette er utelukkende politisk og har blitt er show. Masse bortkasta skattepenger på det greiene. Det der med soningsforhold er tull. De har ikke gjort noe som fortjener noe ekstra hjelp, og de har fått latterlig mengde ekstra hjelp. Og folk er glade. Hadde noen gjort som disse i Norge hadde de aldri i livet kommet ut av fengselsstraff. 

Det er åpenbart at helsen til dem begge har vært elendig lenge. Så grunnen fra Kongo er åpenbart bare funnet opp. Han kom hjem 17. mai. Han var helt fri fra fengsel. Norge prøvde ikke å få han overført fra dårlig fengsel i Kongo til bra i Norge engang. De prøvde å få han fri, og de fikk det til slutt til. Og så jubler folk, fordi han er nordmann og fri. Det er ikke rasjonelt, eller objektivt, det er bare nasjonalisme. Og dette brukte vi altså masse penger på. Popularitet, nasjonalisme, politikk osv. Og det har visst ikke folk et problem med. 

Ellers er det korrekt å kalle han en drapsmann, da han faktisk er dømt for drap. Kanskje tok domstolen i Kongo feil? Det gjør den i Norge og. Hvor rettferdig det er vet vi ikke, men han er definitivt dømt for drap, og da er man drapsmann. Ikke noe feil i det. Ikke at jeg ser så mange som snakker om at han er uskyldig da. Åpenbart er det greit han er mest sannsynligvis drapsmann, siden han er norsk...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...