Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan manglende sikkerhetsklarering nekte en person å eie aksjer?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at enkelte typer virksomheter er det ulovlige å være deleier i, med mindre du oppfyller visse krav. Det eneste eksempelet jeg helt sikkert vet om, er at man må selv være advokat (eller noe i den duren) for å kunne eie eller være deleier i et advokataksjeselskap. Jeg har et scenario hvor jeg lurer på om det kan være en tilsvarende restriksjon. Hvis et AS med ca. 100 ansatte utvikler en type våpen og har Forsvaret som kunde, regner jeg med at våpenutviklerne er nødt til å være sikkerhetsklarert. Vil det samme automatisk gjelde aksjonærene i selskapet? Vil det automatisk gjelde styremedlemmene?

Anonymous poster hash: 185f4...0cd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt: Det kommer an på. 

Det er ikke noe selskapsrettslig krav, eller noe krav etter loven for øvrig, at aksjonærene er sikkerhetsklarerte. Heller ikke styremedlemmene. Det kan imidlertid stilles krav i vedtektene til at aksjonærer må være sikkerhetsklarerte. Alternativt kan forsvaret stille det kravet i kontrakten, med den virkning at kontrakten faller bort hvis aksjer selges til noen som ikke er sikkerhetsklarert (eller aksjonærene mister sikkerhetsklareringen). 

Hvorvidt styremedlemmer bør være sikkerhetsklarerte kommer i praksis an på størrelsen på selskapet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Behovet/kravet til sikkerheitsklarering kjem vell også ann på kva detaljinformasjon som aksjonærer får tilgang til?

Eit AS vil også ha forholdsvis god adgang til å nekte aksjonærane innsyn i selskapet.

På tilsvarande måte så er det ikkje nødvendigvis nødvendig at alle 100 ansatte har sikkerhetsklarering sjølv om det dei produserer krever sikkerheitsklarering. For eksempel er det ikkje uvanlig at det berre er ledelsen, ein handfull ingeniørar og nokre arbeidsledarar som er sikkerheitsklarerte, medan reinholder og kantineansatte ikkje treng sikkerheitsklarering fordi selskapet har innordna seg på måter som gjer at dei ikkje får tilgang til sensetive opplysningar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...