Gå til innhold

Bør anarkistiske barn få fritak fra 17. mai-feiring?

15 stemmer

1. 1. Bør de?

• Ja
      11
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når var sist gang du snakket med et anarkistisk barn?

Hvor lenge siden du tok en prat med en tenåring?

Ikke så alt for lenge siden, hvordan det? Mener du at en betydelig andel av dem er anarkistisk? Det er vel egentlig få ting vi har mindre av enn anarkister her i Norge.

Og viss det er tenåringer det er snakk om, og ikke barn, så er ikke problemstillingen reel. Det er da ingen som tvinger ungdommer og voksne til å feire 17. mai.

Lenke til kommentar

ingen bør tvinges til verken det ene eller andre.

17.mai feiringen er jo høyst frivillig for alle så vidt jeg vet.

Husker fra barneskolen at vi ble tvunget til å gå i 17.maitoget. Angrer på at jeg ikke skulket (angrer forøvrig på at jeg ikke skulket hele skolegangen).

Da husker du nok feil. Stat og skole tvinga deg ikke til bestemte aktiviteter den dagen. Foreldra derimot – men da er det oppdragelse.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke anarkistiske barn få lov til å gå på skolen den 17. mai? Er ikke skolegang viktig?

Anarkister kan ikke gå på offentlig finansiert skole, de må ha hjemmeskole.

Ikke så lett med hjemmeskole i Norge da.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke anarkistiske barn få lov til å gå på skolen den 17. mai? Er ikke skolegang viktig?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Antagelig fordi disse er pålagt å lære elevene akkurat det som elevene lærer i den offentlige skolen?

I tillegg til at man da må betale dobbelt for skoleringen, en gang for egne barn, og en annen for andres barn. :)

Javel. Jeg har hørt nordmenn si at vi er så frie her i Norge. Stemmer ikke det?

Du sier man ikke er fri til å lære barnet det man vil, men må lære spesifikke ting som staten har pålagt/bestemt. Ikke engang generelle retningslinjer, men bestemte ting på bestemte måter.

Lenke til kommentar

Javel. Jeg har hørt nordmenn si at vi er så frie her i Norge. Stemmer ikke det?

Har ikke stemt siden 872

Du sier man ikke er fri til å lære barnet det man vil, men må lære spesifikke ting som staten har pålagt/bestemt. Ikke engang generelle retningslinjer, men bestemte ting på bestemte måter.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Jeg sluttet å lese etter første del. Det er jo bare tomme ord. F.eks:

"Ho (loven) skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte."..

Loven fremmer en falsk versjon av demokrati og lærer ikke barna om ekte demokrati og hva det innebærer. Den fremmer "demokrati" fanget i den falske boksen som folk ikke får lov å se utenfor. Den indoktrinerer folk i en falsk anti-demokratisk modell, forkledd som "demokrati".

"Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet."

Det er jo helt i utakt med realiteten. Skolen forbedreder overhode ikke folk på det praktiske livet. Den lærer kun teoretiske ting og oversert viktige ting som forbereder folk på livet. Det er jo noe jeg har tatt opp i flere tråder i forhold til dårlig kontroll over egen fysikk, feilernæring og dårlig kontroll over personlig økonomi for store deler av befolkninge. Om din helse, ditt kosthold og din personlige økonomi ikke er viktig i å mestre ditt liv, så vet ikke jeg hva som er. Hvis dette best er reflektert i de patetiske fagene gymnastikk og matlaging som er i skolen idag trenger de dramatisk reform for å leve opp til sitt formål. Personlig økonomi og økonomi er ikke engang en del av grunnskolen.

Ellers er det sikkert mange som reagerer på at loven sier at vi må lære opp barna innenfor en "Kristen" kulturarv osv.

Jeg er faktisk enig i først avsnittet av loven, sånn rent inneholdsmessig sett. Men realiteten idag er at skolen ikke lever opp til denne loven og er altfor dårlig i forhold til de målene som er satt. Hvem kan egentlig lage sunn og god mat etter endt grunnskole? Hvem har oversikt over og mestrer sport og aktivitet på et høyt nivå?

Lenke til kommentar

ingen bør tvinges til verken det ene eller andre.

17.mai feiringen er jo høyst frivillig for alle så vidt jeg vet.

Husker fra barneskolen at vi ble tvunget til å gå i 17.maitoget. Angrer på at jeg ikke skulket (angrer forøvrig på at jeg ikke skulket hele skolegangen).

Da husker du nok feil. Stat og skole tvinga deg ikke til bestemte aktiviteter den dagen. Foreldra derimot – men da er det oppdragelse.

OK.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Rimelig sikker på at det finnes krav til læring og innrapportering. Altså det er skoletvang i Norge, som vil si at barn SKAL gå på skole. Det vil si at hvis du som forelder forhindrer barnet ditt ifra å få undervisning som regnes det som en svikt i oppdragelsen og du får barnevernet på besøk. Hvis du fortsetter å motsette deg opplæring så vil de ta ungen for å forsikre opplæring. En lov som er der for å beskytte unger fra galne foreldre som lærer unger all slags merkelige greier. Grunn til at USA har alle de merkelige kultene og sånt.

Du kan selvfølgelig ha hjemmeundervisning, men du kan ikke akkurat si til barnevernet: "Ja, jeg står for undervisningen selv jeg. Joda selvfølgelig lærer han det han skal". Som betyr at du må ansette noen. Og det blir ikke billig. 

Lenke til kommentar

En lov som er der for å beskytte unger fra galne foreldre som lærer unger all slags merkelige greier.

Burde muligen hatt en lov som beskytte unger fra galne lærere som lærer unger all slags merkelige greier.

Du kan rapportere dem inn til aktuelle myndigheter. En lærer kan ikke gjøre hva læreren vil i et klasserom. 

Eksempelvis om du har en lærer som lærer unger at anarkisme er fantastisk er det nok å bare ta seg en snakk med rektor, så blir det nok ikke mye anarkismeundervisning mer. Alle skoler har foreldreutvalg og elevutvalg også. Skoler er del av en høyere etat, som er del av høyere etat osv. Det er det som er tingen med skolesystem vs hjemmeundervisning. Det finnes et system for alt, og ikke bare hva enkeltpersoner finner på. Det vil si at du har et system mot galninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...