Gå til innhold

Bør anarkistiske barn få fritak fra 17. mai-feiring?

15 stemmer

1. 1. Bør de?

• Ja
      11
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

17. mai, også kalt grunnlovsdagen er jo en dag som er resultatet av en folkelig bevegelse for et uavhengig Norge. Det ble gjort til offentlig fridag og flaggdag av staten i 1947. Så det er ikke et statlig påfunn. Men det er vel staten sin feil at du tror det og pga manglende statlig utdanning? :p

Sist jeg sjekket var det helt lovlig å reise til Spania på 17. mai om en ønsker. Sist jeg sjekket har vi ikke militærparader engang. De eneste soldatene jeg ser på 17. mai selger is og pølser, eller spiller i korps :) Det er et fritt land, ingen tvinger deg til å ikke ha det gøy om du ikke vil :)

Ellers er jeg rimelig sikker på at folk som Jehovas vitner ikke feirer 17. mai da de har religiøst forbud mot å ha det gøy. De feirer ingenting annet enn religiøse dager.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig undersøkelse. Å feire 17.mai er så vidt jeg vet 100% frivillig og selv om skolene har arrangementer er det ingen tvang for barna å delta i disse, 17.mai er en fridag for skoleelever og nasjonaldagsfeiring er ikke en del av skoleplikten. Tøysediskusjon egentlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke anarkistiske barn få lov til å gå på skolen den 17. mai? Er ikke skolegang viktig?

Du har x antall skoledager i året, og en læreplan som skal gjennomgås. Folk som går på skole har mange fridager. En av dem er 17. mai. Så du mister ikke noe skolegang pga 17. mai. Det blir jo bare f.eks 1 dag mindre sommerferie. 

Og hva med de andre fridagene vi har da? Alltid noen som ikke har grunn til å feire dem. Ingen har noen grunn til å feire høstferie, vinterferie, sommerferie. Skal alt bare erstattes med skole da? Skolen er åpen 365 dager i året? Selv ikke i Asia er de så drøye. Og hvis de er anarkister er vel heller problemet at staten har tvungen skolegang, slik at ungen din må gå til en skole du ikke har noe å tro på. Så 17. mai blir en perfekt dag til litt anti-hjernevasking og skikkelig god hjemmeundervisning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis de er anarkister er vel heller problemet at staten har tvungen skolegang, slik at ungen din må gå til en skole du ikke har noe å tro på.

Dette er selvsagt et problem, dog gitt at man har blitt tvunget til å betale for skolen, så bør man vel prøve å få kloret tilbake mest mulig av sine penger ved at poden får sine mattetimer også på 17. mai?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, det blir som å si at en bør gå på skole 365 dager i året. Og ingen gjør det. Noen dager har du rett og slett fri. 17. Mai er en av dem, om du feirer eller ikke er rimelig irrelevant, du får uansett all undervisningen. Det med 17. mai er bare fordeling av fridager. 17. Mai har alle lærere fri og, så koster ikke skattepenger.

Lenke til kommentar

Igjen, det blir som å si at en bør gå på skole 365 dager i året. Og ingen gjør det. Noen dager har du rett og slett fri. 17. Mai er en av dem, om du feirer eller ikke er rimelig irrelevant, du får uansett all undervisningen. Det med 17. mai er bare fordeling av fridager. 17. Mai har alle lærere fri og, så koster ikke skattepenger.

§ 3.Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1
Lenke til kommentar

Visste ikke det! Men likevel folk blir og betalt for sommerferie her i landet. Bør lærerne da være på skolen sammen med ungene i hele sommerferien da? Betalt ferie eksisterer slik at du kan ha det gøøøøøøy! i ferien også :) 

Jeg forstår ikke hvordan selv fridager kan være noe galt. Tyskland har vel mest fridager i hele verden. Og sist jeg sjekket gjør de det beste i EU når det kommer til økonomi. 

Fridager hadde uansett ikke blitt fjernet. Eneste liberalister hadde oppnådd var å gitt lærere mindre lønn. Da blir jo samfunnet mye bedre.

Lenke til kommentar

Syns du det er rett å betale for lærer som IKKE arbeider?

Jeg synes det er rett å fordele lønn over hele året, slik at en også har inntekt i ferier. Og hvis en tenker seg over så skjønner man at lønn på 1. mai og 17. mai bare er politisk gest. Du får ikke høyere årslønn, de sprer bare samme årslønn over flere dager. Selvfølgelig blir det et mål for statshatere å kritisere, fordi de "får lønn for ingenting". De fleste andre derimot reagerer med "å så flott at jeg får lønn selv 17. mai". Og så blir de glad. Så ved å fordele lønnen over flere dager så blir folk glade. Den norske staten er virkelig fæl altså. Tenkt å støtte slike folk :p

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

§ 3.Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1

Motvillig er jeg, på en måte, enig med Skatteflyktningen. Jeg ha alltid tenkt på 17 mai som en ordentlig helligdag. I motsetning til svenskene som først gjorde "flaggans dag" til helligdag, på 2000 tallet, på bekostning av en annen helligdag.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...