Gå til innhold

1. juni er det slutt på gateparkering i Oslo sentrum – Elbilforeningen frykter for lademulighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må man gjøre branntekniske endringer i garasje anlegg når det er kun fossilbiler som hittill har brent opp i garasje anlegg? Mindre risk med elbiler.

 

For det første har du ingen holdepunkter for å påstå at det er mindre risk med elbiler, for du glemmer at det er "noen" flere ICE. Da blir sannsynligheten for brann tilsvarende Du forstår det?

For det andre så er slokkingen av en elbilbrann MYE vanskeligere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må man gjøre branntekniske endringer i garasje anlegg når det er kun fossilbiler som hittill har brent opp i garasje anlegg? Mindre risk med elbiler.

 

Hvordan er det mindre risiko med elbiler?

 

Risikoen når det først oppstår brann med elbil er mye høyere grunnet materialene i batterier. Elbiler har også tatt fyr flere ganger i Norge.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må man gjøre branntekniske endringer i garasje anlegg når det er kun fossilbiler som hittill har brent opp i garasje anlegg? Mindre risk med elbiler.

 

For det første har du ingen holdepunkter for å påstå at det er mindre risk med elbiler, for du glemmer at det er "noen" flere ICE. Da blir sannsynligheten for brann tilsvarende Du forstår det?

For det andre så er slokkingen av en elbilbrann MYE vanskeligere

Hvilke holdepunkter har du for at det er mye vanskeligere med brann i batterier i el-biler en i diesel og bensin?

 

Energien i en el-bil brann er lavere en i diesel og bensin. I tillegg frigjøres energien over lenger tid. Det er vel kun det aspektet som er annerledes. En el-bil brann må kjøles med vann over lenger tid.

 

Det er viktig at brannvesen får opplæring i de nye aspektene ved nye muligheter for brann. Men det tror jeg nok våre brannvesen får.

Lenke til kommentar

Planen om at all kommunal gateparkering innenfor Ring 1 fra 1. juni er dessverre ganske kraftig utsatt!

 

 

Mens den opprinnelige planen var å fjerne 700 parkeringsplasser på gateplan fra 1. juni, vil det nå bli fjernet om lag 400 plasser i løpet av året. De første plassene fjernes i juni.

De resterende 300 plassene innenfor Ring 1, skal også fjernes, men det vil skje til neste år.

 

Ref: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/her-skal-oslo-bli-bilfritt/3423335652.html

Lenke til kommentar

Oslo kommer til å bli en fantastisk by når de blir kvitt alle bilene i sentrum!

 

Helt kvitt blir man jo ikke. Bedriftene må fortsatt ha leveranse av varer og bedrifter som yter tjenester som rørleggere, elektrikere osv må fortsatt komme seg frem til kundene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Planen om at all kommunal gateparkering innenfor Ring 1 fra 1. juni er dessverre ganske kraftig utsatt!

 

 

Mens den opprinnelige planen var å fjerne 700 parkeringsplasser på gateplan fra 1. juni, vil det nå bli fjernet om lag 400 plasser i løpet av året. De første plassene fjernes i juni.

De resterende 300 plassene innenfor Ring 1, skal også fjernes, men det vil skje til neste år.

 

Ref: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/her-skal-oslo-bli-bilfritt/3423335652.html

Selv om jeg er helt for et bilfritt Oslo sentrum (innenfor ring 3 hadde vært fint) i framtiden så er det kanskje like greit at det går litt gradvis. Kan bli mye kaos når folk må justere om fordi det ikke er parkeringer. 

 

Bilfritt Oslo innenfor ring 3 kan fungere greit så lenge det er store plasser man kan parkere billig og så ta kollektivt videre dit man skal. Aller helst kollektivt hele veien men kan være vanskelig jo lengre unna man bor (kjedelig å bytte 3-4 ganger). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor må man gjøre branntekniske endringer i garasje anlegg når det er kun fossilbiler som hittill har brent opp i garasje anlegg? Mindre risk med elbiler.

 

For det første har du ingen holdepunkter for å påstå at det er mindre risk med elbiler, for du glemmer at det er "noen" flere ICE. Da blir sannsynligheten for brann tilsvarende Du forstår det?

For det andre så er slokkingen av en elbilbrann MYE vanskeligere

Hvilke holdepunkter har du for at det er mye vanskeligere med brann i batterier i el-biler en i diesel og bensin?

 

Energien i en el-bil brann er lavere en i diesel og bensin. I tillegg frigjøres energien over lenger tid. Det er vel kun det aspektet som er annerledes. En el-bil brann må kjøles med vann over lenger tid.

 

Det er viktig at brannvesen får opplæring i de nye aspektene ved nye muligheter for brann. Men det tror jeg nok våre brannvesen får.

En bensin eller dieselbrann kan enkelt slukkes med skum i løpet av kort tid. En batteribrann i en Elbil kan ikke slukkes av hverken skum, gass eller vann fordi et brennende lithium-batteri selv frigir oksygenet det trenger for å vedlikeholde brannen. Det brenner dessuten ekstremt varmt (nok til å smelte de aller fleste metaller) og faren for thermal runaway er stor. Dessuten er det ubrente bilvraket fortsatt spenningssatt og dermed en fare for de som skal fjerne det. Brannen kan også blusse opp igjen flere timer etter den i utgangspunktet ble slukket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må være høyere risk i el anlegget. Ikke i elbilen. Hva jeg bygger dette på? 0-2 elbil branner i året. 500- 800 av fossil varianten. Unntaket er de to seneste årene. Delt på antall biler som finnes: 5 ganger fler. Selv om fossilbilen har i snitt eldre bilpark, representerer det uansett likevel høyere risk. I fjor døde folk inni bilen og fikk liten artikkel i Drammens tidene. En overtent Tesla var på førstesiden i alle store nasjonale aviser. Så litt mye hysteri når det brenner i en elbil. Elbil brann er slukket med MYE vann. Kanskje derfor dette sprinkelanlegget. Og når kanskje elbil brann mer vanlig når elbilparken blir større kommer slukningsskummet til brannvesenet til å bli tilgjenglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at en elbilbrann er mer dramatisk enn en "vanlig" bilbrann når den først oppstår? Det bør uansett ikke være noe stort problem - smittefaren bør ikke være større og brannvesenet kan lære seg hvordan det håndteres.

 

Skal bli usedvanlig deilig med mindre biler i sentrum, og veldig bra at elbilen ikke ble fritatt også denne gangen - det finnes en grense for hva andre folk godtar av fordeler. Bilfritt sentrum er mer et byforbedringstiltak enn et miljøtiltak, og da gir det ingen mening at elbiler skal få fordeler. De tar tross alt like mye plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel ingen tvil om at en elbilbrann er mer dramatisk enn en "vanlig" bilbrann når den først oppstår? Det bør uansett ikke være noe stort problem - smittefaren bør ikke være større og brannvesenet kan lære seg hvordan det håndteres.

 

Skal bli usedvanlig deilig med mindre biler i sentrum, og veldig bra at elbilen ikke ble fritatt også denne gangen - det finnes en grense for hva andre folk godtar av fordeler. Bilfritt sentrum er mer et byforbedringstiltak enn et miljøtiltak, og da gir det ingen mening at elbiler skal få fordeler. De tar tross alt like mye plass.

 

Dramatisk er det når batteriet begynner å brenne. Brannen trenger ikke å starte der, man kan slukke brannen før det kommer så langt enn at lar det brenne ned som brannvesenet klarte å gjøre med Teslaen. De har jo ikke så mye erfaring med den slags. Men de har bra erfaring i med brannfossilbiler i garasjeanlegg i år. Jeg har linker til minst 10 tilfeller. Hvorfor er er ikke sprinkelanlegg påbudt i disse?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første har du ingen holdepunkter for å påstå at det er mindre risk med elbiler, for du glemmer at det er "noen" flere ICE. Da blir sannsynligheten for brann tilsvarende Du forstår det?

For det andre så er slokkingen av en elbilbrann MYE vanskeligere

 

Joda, en har svært gode data som viser at elbiler brenner langt sjeldnere enn fossilbiler. Sannsynligheten for brann i garasjeanlegg er høy på grunn av alle bilene med flytende drivstoff. De brannene har det også med å bli veldig store og katastrofale i en parkeringskjeller.

Hva får deg til å tro at en ikke har tall kompensert for antall tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...