Gå til innhold

Vurderer å si opp jobben min - bør jeg begynne å lete etter ny først?

Gjest Slettet-JWlLR8

Hva bør jeg gjøre?  

26 stemmer

1. 1. Skal jeg beholde jobben til jeg har funnet en ny, eller si opp og bruke oppsigelsestiden min på å finne en ny?

• Behold jobben og si opp KUN når du har ny jobb som venter på deg
      24
    • Si opp og bruk de 3 månedene med oppsigelsestid til å finne en ny jobb
      2
    • Annet - vennligst kommenter
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg var heldig nok til å få jobb rett ut av universitetet på bachelor graden min innenfor IT industrien som utvikler.

Etter 4 år på samme sted vurderer jeg å slutte i jobben for å se om jeg kan finne et annet sted å arbeide og kanskje prøve å finne en litt annen sektor å jobbe i.

Det som var planen min var å si opp jobben, arbeide gjennom mine 3 måneders oppsigelsestid, og å bruke de månedene på å finne meg en ny jobb.

Min far har argumentert for at jeg bør begynne å se etter ny jobb allerede nå før jeg sier opp, og så utføre selve oppsigelsen når jeg har en ny jobb som venter på meg. Han vil nok bare at jeg skal være trygg, men jeg vet ikke helt om et firma er villig til å vente 3 måneder imens jeg utfører oppsigelsestiden min?

Er de det?

Hva er det som er vanlig for en utvikler å gjøre?

Skal jeg si opp og så bruke de 3 månedene på å finne ny jobb, eller skal jeg finne ny jobb nå og bare forvente at den framtidige sjefen min er villig til å vente 3 måneder imens jeg jobber gjennom oppsigelsestiden min?

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvis et firma virkelig ønsker deg så sterkt, er de vel villig til å kjøpe deg fri før oppsigelsestiden har utløpt!?

Jeg ville fulgt rådet fra foresatte

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt opp før jeg har underskrevet ny kontrakt ett annet sted. Kjedelig å bli stående i månedsvis uten jobb. Jeg vet ikke hvordan det er med utviklere, men 3mnd ventetid er gjerne forventet av arbeidsgivere stort sett over alt. 3mnd er ikke så lenge å vente på å få en ansatt. I det offentlige tar det jo gjerne betydelig lengre tid enn det for å i det hele tatt lyse ut stillingen.

Lenke til kommentar

Som andre sier, det er normalt med 1-3 måneders oppsigelsestid og det er derfor noe som de fleste arbeidsgivere forventer.

Sier du opp først uten å ha noe å gå til så risikerer du å stå der uten jobb etter 3 måneder. Kan du risikere det?

Lenke til kommentar

Hvorfor vente? Du -vil- jo finne et nytt sted å jobbe. Hvis du liker jobben nå, så er det vel ingen grunn til å si opp før du har begynt å få innpass et annet sted. Kanskje du kan til og med begynne å jobbe litt dobbelt et annet sted først, et par-tre timer på kveldstid, før du sier opp der du jobber nå.

Lenke til kommentar

Oppsigelsestiden er ofte noe man forhandler om når man er på vei over i ny jobb.

Finn jobb først, start så prosessen med å si opp.

Hvis du går til en konkurrent må du regne med å stå ut tiden, i mange andre tilfeller er det mulig å bli enige om noe kortere tid.

Lenke til kommentar

Det tryggeste er alltid å lande jobb før du sier opp og det fungerer for de fleste.

Er et godt marked for erfarne programmerere akkurat nå, er du bekymret for at du ikke kan få jobb et annet sted?

Jeg sa opp før jeg hadde landet en ny jobb (2015). Tok meg 3 uker så hadde jeg 3 tilbud i hånda. Kunne velge og vrake. Vraket alle 3 og gikk selvstendig i stedet. Har hatt oppdrag for kunder non stop siden. Ingen grunn til å stå med lua i hånda nå som det er gode tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...