Ann-K1991 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Heisann. er ikke den største kløpperen på pc og slikt. men jeg har en HP Pavilion. hatt den i ca 5år nå. vifta til skjermokortet sliter og er mer enn så godt som død, så det kommer en kraftig durende skjærende lyd når man starter pcen, dette gir seg ikke før man stenger den. har klart å fått en kompis til å fikset en midlertidig løsning så pcen kan brukes uten at denne liden er tilstede. (skjermkortsvifta)Har oppgradert med to nye vifter som går ut slik at det er mer enn nok lufting til kabinette. problemet mitt er at når minstejenta spiller på pcen, sims å den type, går det ca 30-90 min, alt etter som, så fryser bildet. Noe får lilla nyanser i seg. og den må restartes. har lastet ned programmer som sjekker varmen på de forskjellige elementene, og det viser seg at det er kraftig varme. Har forresten også lagt på ny kjølepasta på både skjermkortvifte og prossesoren.Og vi prøvde på nytt, uten hell. Må jeg ha nytt skjermkort? Vifta er allerede på tur, i tillegg til 8nye GB ram. Hva er forskjellen mellom CPU og GPU, eller er det det samme, og i tilfelle, hvorfor så forskjellige verdier?(Legger ved bilde) Hva kan man evt gjøre ? Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 GPU = Grafikkort CPU = Prosessor Disse blir belastet ulikt ved forskjellige applikasjoner/spill. Ser du har MSI afterburner på skrivebordet, bruk heller dette til å lese av temperaturer. At pcen fryser/henger seg kan tyde på at noe blir ustabilt pga. varme, men det kan også være andre ting. Lilla artifakter tyder på et for varmt eller ødelagt skjermkort. Du får kjøpt et nytt til under tusen kroner. Om du vil feilsøke, ville jeg prøvd et annet skjermkort for å se om det er synderen. Kanskje kompisen din kan hjelpe? Lenke til kommentar
Ann-K1991 Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Da er jeg ikke helt på bærtur altså. du skal ha mange takk for svar. Skal fortsette å se litt på dette. Ha en fin kveld. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Har du hatt maskinen i 5 år så garanterer jeg det har samlet seg mye støv inni kabinettet. Kan også hende det er en ledning som kommer borti viften som lager støy. For rengjøring kan du bruke trykkluft på boks, kjøpes på ClasOhlson, Biltema, eller kanskje den lokale datasjappa der du bor. Ikke løsne på prosessorkjøler uten at du har ny kjølepasta klar. Du MÅ ha kjølepasta mellom prosessor og kjøler for å få noen kjølende effekt. Ser du skriver at du sliter med misfarging på skjermen. Det kan være dårlig kontakt i kabel mellom pc og skjerm, men siden det tar en stund under spilling så tviler jeg at det er tilfellet, men sjekk allikevel at ledninger sitter som de skal. Det neste jeg anbefaler er at du slår på on-screen display i MSI afterburner. Da kan du lese av temperaturer mens the sims kjører. Se guide i spoiler under: Er temperaturene på CPU eller GPU over 80 grader så burde dette undersøkes nærmere. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Høres veldig ut som at det har gått varmt ja. Kokte et 6600GT ved 140C en gang, da var det mye merkelig som foregikk på skjermen. Kortet overlevde merkelig nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå