Redaksjonen. Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Skal ha ferdig et banebrytende nytt underlag til jernbaneskinner om tre år.Nå skal det legges asfalt under togskinnene Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Burde man ikke heller ha et banestøttende underlag? 5 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Så kan man undres over hvorfor ingen, som arbeider med tog/banelegme, har gjort slike forsøk og undersøkelser tidligere. Og prøvd ut, betong, plast eller asfalt. Jeg har regnet med at alle profesjoner stadig stiller spørsmål ved rutiner og materialbruk/funksjon i sine områder. (?) Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Tunge trailere har vært kjørt på asfalt en stund, og trikker og bybanevogner enda lenger. I tillegg er mange planoverganger asfaltert. Men dette er kanskje ikke sammenlignbart fordi hastighetene er lavere, slik at f.eks. toleransen for utglidninger er større? Pål Jensen Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Så kan man undres over hvorfor ingen, som arbeider med tog/banelegme, har gjort slike forsøk og undersøkelser tidligere. Og prøvd ut, betong, plast eller asfalt. Jeg har regnet med at alle profesjoner stadig stiller spørsmål ved rutiner og materialbruk/funksjon i sine områder. (?) Tyskland har brukt helstøpt underbygning i stor skala pga dårlige grunnforhold, men kostnadene ligger 20-40% over normal konstruksjon med ballastpukk. Lenke til kommentar
HJKristensen Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Poenget er større flate nederst - redusert marktrykk, vil jeg tro. Kan vel også løses med annen type betongsville, med f eks dobbel dybde og skråsider i alle retninger. Med store serier burde det gi lav ekstra kostnad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå