Kaneltryne Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hei Har hatt litt feber og hodepine bare siden mandag morgen. Var hos lege nå og tok en CRP, fikk legeerklæringen min og vite at jeg kanskje burde begynne på antibiotikakur. Aldri vært borti antibiotika før, hva er det egentlig, en pille (?) som gjør hva? Hvor får jeg tak i det, butikk, apotek? Hvis jeg blir bedt om å starte på antibiotika, betyr det at det kan være noe alvorlig, er litt redd for hjernehinnebetennelse ettersom jeg ikke fikk tatt vaksine mot det. Tenker egentlig å bare droppe det med antibiotika, bare slappe av og bli frisk. Dårlig idè? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Bedre å la vær å ta antibiotika hvis man kan. Antibiotika tar livet av dritt som ikke skal være i kroppen, Gooogle it Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hvorfor spurte du ikke legen når du var der ? Vet du ikke at du ikke får kjøpt antibiotika på butikken ? Men at du må ha en respet fra legen og gå på apoteket ? Mistenker legen hjernehinnebetennelse blir du innlagt på sykehus med blålys, så tror du kan slappe av med det. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hvor høy crp? vil tro legen din har sendt e-resept til apoteket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Kuren bør absolutt spises. Hjelper mot flere ting som feks. Klamydia, om du har vært litt uheldig... Godt å få rensa opp litt! Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Han hadde ikke tid til å prate så mye med meg, han bare kom ut på venterommet og sa CRPen var høy, ikke hvor høy i tall. Han hadde et kvarter igjen av arbeidsdagen og 3 pasienter. Men hvis vi sier det hadde vært hjernehinnebetennelse, så hadde dette vist tydelig på CRPen og han hadde sett det? Kan jeg utelukke at det er hjernehinnebetennelse? Jeg er russ i år og fikk ikke tatt vaksine mot det. Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Han hadde ikke tid til å prate så mye med meg, han bare kom ut på venterommet og sa CRPen var høy, ikke hvor høy i tall. Han hadde et kvarter igjen av arbeidsdagen og 3 pasienter. Men hvis vi sier det hadde vært hjernehinnebetennelse, så hadde dette vist tydelig på CRPen og han hadde sett det? Kan jeg utelukke at det er hjernehinnebetennelse? Jeg er russ i år og fikk ikke tatt vaksine mot det. Han annonserte vel ikke på venterommet foran de andre 3 pasientene som da satt der og ventet at din CRP var høy ? Høres merkelig ut. Legen har undersøkt deg, tatt blodprøve, og ikke funnet grunn til å mistenke hjernehinnebetennelse - det er det du må forholde deg til. Er du urolig for at du har hjernehinnebetennelse skal du oppsøke legen på nytt - ingen her kan svare på det spørsmålet - og det vet du vel allerede ? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Kuren bør absolutt spises. Hjelper mot flere ting som feks. Klamydia, om du har vært litt uheldig... Godt å få rensa opp litt! Antibiotikaresistente bakterier er en ting og kommer pga. overforbruk av antibiotika. Man skal ikke ta antibiotika "for å rense opp litt". https://www.fhi.no/nettpub/hin/helse-og-sykdom/antibiotikaresistens---folkehelsera/#redusere-antibiotikaforbruket 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Man skal ta antibiotika hvis legen sier man skal det. Dette fordi man selv ikke er kompetent til å vurdere nødvendigheten av det. 2 Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Jo, sto i et hjørne av venterommet og fikk legeerklæring og ble anbefalt antibiotika grunnet høy crp. Ikke så problematisk i mine øyne om jeg skal være ærlig. Vil bare være sikker på at om jeg hadde hatt hjernehinnebetennelse eller noe like farlig, ville han fanget det opp der og da, slik at jeg ikke vandrer rundt her og dropper antibiotika kur med pågående hjernehinnebetennelse. Men da regner jeg med at hjernehinnebetennelse er utelukket, og at det bare er noen vanlig sykdom. Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Jo, sto i et hjørne av venterommet og fikk legeerklæring og ble anbefalt antibiotika grunnet høy crp. Ikke så problematisk i mine øyne om jeg skal være ærlig. Vil bare være sikker på at om jeg hadde hatt hjernehinnebetennelse eller noe like farlig, ville han fanget det opp der og da, slik at jeg ikke vandrer rundt her og dropper antibiotika kur med pågående hjernehinnebetennelse. Men da regner jeg med at hjernehinnebetennelse er utelukket, og at det bare er noen vanlig sykdom. Om legen din har skrevet ut antibiotika til deg så er det vel ingen idé å lure på om du skal ta kuren eller ikke ? Hvorfor stiller du spørsmål ved legens diagnose og råd om du går rundt og er redd for hjernehinnebetennelse ? Og du forstod ikke at du måtte gå på apoteket for å kjøpe medisinen ? Med fare for å høres litt krass ut, men jeg trodde at alle som har fullført videregående utdannelse og er russ har fått med seg at medisin som antibiotika ikke kjøpes på hverken Bunnpris, Joker eller Vitabutikken, men at man må på et apotek. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Nei, har aldri hatt behov for antibiotika før, så vet naturligvis heller ikke hvor man får tak i det, men regnet så klart med at man fikk det på apoteket som jeg skrev i innlegget. Vet ikke om legen har skrevet ut antibiotika, han sa at CRPen var høy og jeg kunne ta antibiotika hvis det ble verre eller holdt seg like dårlig. Han sa aldri at jeg måtte gå på antibiotika, derfor jeg stusser litt og stilte noen spørsmål her. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Aldri vært borti antibiotika før, hva er det egentlig, en pille (?) som gjør hva? Hvor får jeg tak i det, butikk, apotek? Tenker egentlig å bare droppe det med antibiotika, bare slappe av og bli frisk. Dårlig idè? Jaha... Troller du eller i hvor mange tiår har du og din familie budd, der ikkje nokon hadde trudd? Verden er full av mikroorganismer. Noen er snille og fredelige og virker i symbiose med vår kropp. Vi har f.eks 5 slag i tykktarmen som vi ikke hadde klart oss uten. Andre organismer er lumske og kan skade eller drepe oss. Har du hørt om Ebola, Malaria, HIV, eller Klamydia? Når vi får mikroorganismer i vår kropp, som ikke kroppen drar kjensel på, prøver den å kvitte seg med dem ved å f.eks høye temperaturen, derfor får vi feber. Kroppens immunforsvar reagerer også på andre måter. Når ikke kroppen selv klarer å kvitte seg med disse mikroorganismene på egen hånd, tilstrekkelig raskt, uten at det skal forårsakes permanente skader eller unødig lidelse, da er det kjekt med motmæle. Antibiotika er et gift som dreper mikroorganismer. Det kommer i mange former og dreper f.eks bakterier. Man kan la vær å ta antibiotika, men man bør kjenne til risikoen før man tar en slik beslutning. 4 3 her ovenfor sitt forslag er ikke dumt i mange situasjoner, men å ikke behandle f.eks Tuberkulose, er direkte ulovlig. Antibiotika selges bare på Apotek, etter at en lege har forskrevet det. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hadde du hatt bakteriell hjernehinnebetennelse, hadde du blitt lagt inn på sykehus og fått antibiotika rett i åra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Kuren bør absolutt spises. Hjelper mot flere ting som feks. Klamydia, om du har vært litt uheldig... Godt å få rensa opp litt! Antibiotikaresistente bakterier er en ting og kommer pga. overforbruk av antibiotika. Man skal ikke ta antibiotika "for å rense opp litt". https://www.fhi.no/nettpub/hin/helse-og-sykdom/antibiotikaresistens---folkehelsera/#redusere-antibiotikaforbruket Du er inne på noe her, men om man er smittet av "noe" bør man heller ikke spre smitten videre, så i tvilstilfeller er det ikke nødvendigvis så dumt. På lang sikt vil virus bli resistente, men vi klarer sikkert å utvikle nye medisiner. Vi kan til og med utrydde endel sykdommer. Den kortsiktige effekten er jo enorm positiv ved feks. hjernehinnebetennelse og klamydia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå