Arctic Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg tenker på "bilbatterier". Her opererer selvfølgelig forskjellige produsenter med forskjellige tall - om de i det hele tatt oppgir sånt. Men hva regnes som normalt? Og når man snakker om redusert ytelse, er det slik at både spenning og kapasitet går ned? Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Gjennomsnittelig levetid for et bilbatteri er 5 år. ..kommer helt an på behandling, klima osv.. Mitt bilbatteri er nå 3 år, og fungerer like bra som nytt Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Tenkte ikke spesielt på levetid, men mer reduksjon i ytelse pr år eller no. Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Hmm.. googlet litt, men fant ikke noe spes. Men som jeg nevnte så må du forutsette en del for å kunne regne ut levetiden på et batteri. e.a temperatur og bruk.. Har ikke bilforhandlere slik info tro? EDIT: Levetid og kapasitet/effekttap regner jeg går hånd i hånd Endret 5. desember 2003 av tempezzzt Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg tror det går fint hvis du lader ut batteriet innimellom, men det gjelder kansje bare for Ni-Cd og Ni-Mh? Lenke til kommentar
xqus Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg tror det går fint hvis du lader ut batteriet innimellom,men det gjelder kansje bare for Ni-Cd og Ni-Mh? Det er bare Ni-Cd og Ni-Mh som har "memory effekten". Denne er man uansett kvitt straks den oppstår noe unormalt i ladning/utlandnings-syklusen. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Tja, et bilbatteri kan gjerne vare i 20 år hvis det behandles korrekt. Ved lading skal spenningen være 14,4 volt og 13,8 når batteriet er fullt. Det som ofte tar knekken på bilbatteri er at ladespenningen er for lav, ved endring av belasting (veksling mellom nærlys fjernlys) trenger regulatoren litt tid for å oppnå 14,4 volt igjen. Eller at batteriet blir utladet og når man skal starte bilen etterpå så prøver man til startmotoren ikke går rundt lenger. Står det 60 Ah på batteriet går det som oftest ikke an å bruke mer enn halvparten av disse før spenningen blir for lav. Eller for at batteriet kan få varige svekkelser. For å finne ut tilstanden kan du la batteriet stå ubrukt ved romtemperatur i et halvt døgn for deretter å måle spenningen. Ved full kapasitet er spenningen 12,72 volt, ved 50% av utnyttbar kapasitet er spenningen 12,54 volt. Som kjent bruker Ocshoot et batteri og en peltier i sine kjølertester. Eneste ankepunktet med denne metoden er at batteriet kan bli svekket over tid. Overvåkes derimot spenningen over tid så er metoden pålitelig. Er spenningen den samme etter at testen er ferdig hver gang så blir det korrekt. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Takk for utfyllende svar! Har endel batterier liggende her. Skal se hva jeg klarer og lure "ut" av de Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hepp! Først noe fra en tidligere post fra meg: --------------------------------------------------------------------------------------- Det er to typer blysyre batteri: 1. Frittventilert blysyre batteri. 2. Ventilregulert blysyre batteri ( VRLA - Valve regulated lead acid ). Frittventilert blysyre batteri, er batteri der du kan fylle syre på, du kan åpne opp skruer/propper. Ventilregulert blysyre batteri, er batterier som navnet tilsier, har en gassventil som regulerer gasstrykket inne i cellene. Man skal ikke fylle vann på disse, da de er forseglet. Fordelen med disse batteriene er at de er "vedlikeholdsfrie" ( siden man ikke trenger å fylle på vann ), men ingen blysyrebatteri er vedlikeholdsfrie da de trenger jevnlig ettersyn og rengjøring. Ulempen med ventilregulerte blysyre batteri er en relativt kort levetid, maks 5-6 år ved vanlig bruk. Disse to batteritypene krever forskjellige lademetoder. Frittventilert: For at et frittventilert blysyre batteri skal bli 100% oppladet, så MÅ det være 2.23V/celle. Det tar dog lang tid å lade opp, setter vi på 2.23V/celle. Batteriet kan derfor boostlades med all strøm tilgjengelig til spenningen er 2.4V/celle, uten å risikere at batteriet blir ødelagt. Ved 2.4V har man ladet inn 80% av tilgjengelig kapasitet ( batteri i god stand ). Hvis man forsetter å lade videre uten å kutte den store ladestrømmen, så vil det oppstå en voldsom gassutvikling uten at man kommer noe vei med ladingen. Neste trinn av ladingen gjøres derfor med: (0.1 * Kapasitet i Ah) ampere, dvs man går over til konstantstrømlading. Siste trinn i ladingen er gassutvikling eneste reaksjon i cellene, dvs de siste lademinuttene skjer det ingen reaksjon av ladetilstanden til batteriet. Når denne ladingen er ferdig, pleier gode ladere å gå over til vedlikeholdslading. Dvs, man lader med en konstant spenning som skal dekke batteriets naturlige utladingstap. VRLA batteri: Samme som ovenfor, men ladingen må være strombegrenset mot slutten fordi oksygenomdanning inne i cellene vil øke kraftig og dermed trekke mye strøm. Er det ikke strømbegrensing kan "thermal runaway" oppstå, altså batteriet blir kokvarmt og får redusert kapasitet grunnet fordampning av elektrolytt via ventilene. I værste fall eksplodere ( Varm syre er ikke greit å få på seg..) Alt i alt... en konstant spenningslader er greit nok hvis du har god til til å lade frittventilert blysyre batteri og ikke har hastverk med å få ladet opp batteriet. Da vil den kunne stå på hele tiden. Vær obs på at VRLA batteri har en annen blylegering ( for å hindre vannforbruk og forbedre syklings egenskaper ) enn frittventilerte, derfor vil ladespenning og vedlikeholdsspenning variere fra produsent til produsent. Skal du lade et VRLA batteri, sjekk databladet til batteriet for å lese mer om hva de skriver om rett ladespenning. Det bør du igrunn gjøre for alle batteri som skal lades.. Temperatur har også noe å si på lademåte. Hvis temperaturen avviker mer enn 5 grader fra nominell temperatur ( 20 grader cel. ) bør spenningen korrigeres med 4mV/grad cel. Høyere spenning, jo kaldere det er, lavere ved økt temp. Det er tilgjengelig ulike IC`er som styrer lademåte. Les databladene nøye, hva de er beregnet for og hvordan de gjør det. Eneste IC`en jeg fant hos ELFA for blysyre batteri er for VRLA batteri. For å utnytte levetiden til et blysyre batteri maksimalt, må en god lader brukes. Enkle og billige ladere består av en transformator og en likeretter. Disse bør unngås. Kalles populært batterikokere fordi de ødelegger batteriene.. Et blysyre batteri er dødsdømt i første øyeblikk det fylles syre på. Det blir hele tiden konsumert bly. Derfor er levetiden begrenset. Dype utladinger sykler blyet kraftig og reduserer levetid. I uladete blysyre batteri vil korrosjonsprosessene gå fortere, og de stiger med økene med økene temperatur. Motto: Lagre fulladet og kaldt! Lad dem min. hver 3 mnd ca. Faktorer som fører til forkortet levetid til blysyre batteri: *Høy temperatur, jo høyere jo fortere ødelagt. *Lademåte ( koking ) *Utladetype. Dyype utladinger sykler blyet kraftig ( ved utlading brukes syre og bly dannes, ved lading brukes bly og syre dannes ) Denne prosessen er altså ikke uten tap. *Antall utlade/ladeprosesser. Ved lade/utlade forløp vil noe bly gå tapt og legge seg som bunnfall. *Dårlig rengjøring. Syresøl på negativ pol gjør ingenting. Syresøl på positiv pol medfører at den blir spist opp!. Renhold renhold renhold! ------------------------------------------------------------------------------------------- Så litt mer om ditt spm, mulig det blir litt gjentagelse her: Levetid til blysyre batterier blir påvirket av mange faktorer som man må ta hensyn til. Frittventilerte blysyre batteri som brukes i bil kan man få en maks levetid på 12-15 år hvis man behandler dem meget godt. Grunnen til at dem ikke lever lenger en 5-8 år er at de står uten full opplading i lengre perioder (sulfatering) og er offer for økt korrosjon+blyforbruk pga dette. Glemmer man lysene på bilen og batteriet blir ladet helt ut, vil dette ødelegge batteriet kraftig da det ikke er laget for dype utladinger ( de aktive materilene blir kraftig syklet, og kan ikke gjenvinnes helt )En bil brukes som regel ikke ofte nok til at blysyre batteriene blir 100% oppladet. En halvtimes kjøretur her og en halvtimes kjøretur der.. Ved 80% restkapasitet er batteriet teknisk sett dødt. Grunnen til det er at det meste av blyet i platene er forbrukt, og totalt havari er like om hjørnet. Kapasiteten bergenes etter normer fra f.eks IEC eller DIN. Testen består av en konstantstrømutlading i X antal timer til cellespenning har nådd en gitt verdi. En rekke faktorer ( temperatur, oppladingsforløp etc ) må være tilfredstilt for at testen skal være godkjent. Spenning alene kan overhodet ikke fortelle noe om restkapasitet til et blysyre batteri. Kun en kapasitetstest kan fortelle noe om batteriets virkelige tilstand. Mye tid og penger er brukt for å lage utstyr som kan beregne et batteri sin kapasitet uten å forta en kap.test, men er pr. dags dato er intet utstyr tilgjengelig som gir nøyaktige resultat. For noen VRLA batteri kan en impedansetest gi indikasjon på batteriet sin tilstand. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Takk for nok et utfyllende svar! Og det minner meg forøvrig å at jeg må få ræva i gir og hente hjem, og få ladet det stakkars batteriet som står tomt ute Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå