Gå til innhold

Megawatt-elbilen knuser Nordschleife-rekorden


Anbefalte innlegg

 

Ja hva sier el-bil haterne nå? Da jeg vokste opp var det drømmebiler fra Tyskland og Italia som var det grommeste. Også var det en og annen amerikaner som også hadde heftig ytelse. Da var det helt legitimt å banke 0-100 km/t tiden i bordet for å avgjøre en diskusjon av hva som var råest. Under 4 sekunder det ga kred. Og under 11 på stripa var rått for serieproduserte. Da var bensin saliggjørende, eller kanskje race-fuel for de som hadde råd. 

 

Så kom det noen el-biler og begynte å yppe seg. Svære flak med 7 seter. Ikke bare kom de under 4 sekunders grensa. De kom under 3 også. Og på stripa så var de på 10 tallet. 

 

Plutselig så ville ikke bilentusiaster godkjenne 0-100 sprinten som betydningsfull. Når en syvseter klarte sprinten på 2.8 sekunder så var det kun et bevis på en "ubrukelig el-bil" som kun går fort rett frem og ikke har særlig toppfart. 

 

Det er vel ikke særlig mange argumenter igjen nå tenker jeg? Når el-bil nå ruler Nordsløyfa så er det meste sagt. 

ADVARSEL: Dette innlegget inneholder så mye bannskap at det kan være skjermen din smelter. Bare så det er sagt.

 

 

Fordi noen lager en sportsbil som går fort på strøm, betyr det ikke at stygge bærsjla lektere automatisk går like bra. Skulle mye heller ha leketøy made in China enn noe sjit fra USA. Og det har ikke noe med elbilhat å gjøre, dem kan bare ikke bil der borte i "junaiten".

 

Model S er okei nok, de fikk masse hjelp fra MB, med dypdykk i deres delelager. Men bilen er for svær. Den er for brei, for lang, og rett og slett cupé formen er heslig. Det passer fint til en todørs, skulle mye heller sett en ordentlig sedan fra dem. Det eneste som er en smule positivt, er at fronten er blitt noe penere etter faceliften.

 

Model X. Vel, hvor skal man enn begynne. Jævla falcon dørene er en vits. Det er fordyrende mekanikk som kan gå til helvete. Bare for at han selvopptatte sør-afrikaneren har noe å nappe laksen etter. De kunne da i det minste hatt samme slags dører forran også. Jeg ville foretrukket normale dører fremme og bak. Og det forbanna stygge cupe-opplegget på dråget. At BMW lagte en jævla schizofren bil som ikke vet om den skal være SUV eller cupé, og at Mercedes hermet etter dem, betyr ikke at Bærsjla skal ta en "ME TOOOOO". En NORMAL SUV med NORMALE DØRER ville vært helt kanon, og en ordentlig cupe med falkedører fremme OG bak kunne vært skamkult. Men det pisset der, herregud for noen idioter.

 

3. Helvete for et jævla forbanna idioti. De hadde endelig en plattform som var passe stor, og sjansen til å få til noe gudd. Og så går de på samme føkkings cupfittesjiten som tidligere. Og den stygge fronten ser ut som en and som har kræsja med trynet først i en skyskraper. Skulle hatt en gearstang rett oppi rassen de som designet den der. Nok om utsiden. Innsiden, å fyttefaensvartkuksugerfittesjithestkukhelvete, instrumentpanelet i MIDTEN?!?!? Når en jævla rævkjørt knullsatan får slag midt i designprosessen, så kunne de for helvete erstattet vedkommende som ikke hadde øynene i kryss. Jeg har kjørt sånn jævla japseføkkingshelvete med clusteret i midten, og det funker faen ikke. Man må flytte blikket mye lenger vekk fra det som er det viktige område å ha blikket på. Bilen var ca 85% grei frem til den føkkings industridesignerhipsterføkkingswannabe'en fikk dette strålende innfallet. Og så klarte de å ødelegge den også.

 

Så. Jeg har faktisk inne bestilling på min første elbil. Og det blir faen ikke bærsjla.

Slå opp hva schizofreni er for noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slå opp hva schizofreni er for noe. 

 

Lynxman jeg vet godt hva schizo er og det er en diagnose jeg mangler. Det har jeg papirer på. En trenger ikke lide av tunge psykiatriske diagnoser for å ga fra å dagdrømme om Porsche og Ferrari som ung gutt til å foretrekke el-biler. Jeg har bare blitt voksen. Og realist. Det eneste riktig gromme kjøretøyet som passer inn i livet mitt idag er en el-bil. Som jeg gladelig kan ta bilferie med. Uten å tenke på drivstoff utgifter. Som kan brukes hver enste dag. Og som gir meg god følelsen når jeg minst 1 gang om dagen kjenner på den herlige akselerasjonen. At bilen også er morsom på svingete landeveier er en ren bonus. 

 

Som barn var jeg forøvrig også veldig begeistret for både bokstavkjeks og akebrett. Merkelig nok så har ikke det heller den samme sjarmen lengre.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja hva sier el-bil haterne nå? Da jeg vokste opp var det drømmebiler fra Tyskland og Italia som var det grommeste. Også var det en og annen amerikaner som også hadde heftig ytelse. Da var det helt legitimt å banke 0-100 km/t tiden i bordet for å avgjøre en diskusjon av hva som var råest. Under 4 sekunder det ga kred. Og under 11 på stripa var rått for serieproduserte. Da var bensin saliggjørende, eller kanskje race-fuel for de som hadde råd. 

 

Så kom det noen el-biler og begynte å yppe seg. Svære flak med 7 seter. Ikke bare kom de under 4 sekunders grensa. De kom under 3 også. Og på stripa så var de på 10 tallet. 

 

Plutselig så ville ikke bilentusiaster godkjenne 0-100 sprinten som betydningsfull. Når en syvseter klarte sprinten på 2.8 sekunder så var det kun et bevis på en "ubrukelig el-bil" som kun går fort rett frem og ikke har særlig toppfart. 

 

Det er vel ikke særlig mange argumenter igjen nå tenker jeg? Når el-bil nå ruler Nordsløyfa så er det meste sagt. 

ADVARSEL: Dette innlegget inneholder så mye bannskap at det kan være skjermen din smelter. Bare så det er sagt.

 

 

Fordi noen lager en sportsbil som går fort på strøm, betyr det ikke at stygge bærsjla lektere automatisk går like bra. Skulle mye heller ha leketøy made in China enn noe sjit fra USA. Og det har ikke noe med elbilhat å gjøre, dem kan bare ikke bil der borte i "junaiten".

 

Model S er okei nok, de fikk masse hjelp fra MB, med dypdykk i deres delelager. Men bilen er for svær. Den er for brei, for lang, og rett og slett cupé formen er heslig. Det passer fint til en todørs, skulle mye heller sett en ordentlig sedan fra dem. Det eneste som er en smule positivt, er at fronten er blitt noe penere etter faceliften.

 

Model X. Vel, hvor skal man enn begynne. Jævla falcon dørene er en vits. Det er fordyrende mekanikk som kan gå til helvete. Bare for at han selvopptatte sør-afrikaneren har noe å nappe laksen etter. De kunne da i det minste hatt samme slags dører forran også. Jeg ville foretrukket normale dører fremme og bak. Og det forbanna stygge cupe-opplegget på dråget. At BMW lagte en jævla schizofren bil som ikke vet om den skal være SUV eller cupé, og at Mercedes hermet etter dem, betyr ikke at Bærsjla skal ta en "ME TOOOOO". En NORMAL SUV med NORMALE DØRER ville vært helt kanon, og en ordentlig cupe med falkedører fremme OG bak kunne vært skamkult. Men det pisset der, herregud for noen idioter.

 

3. Helvete for et jævla forbanna idioti. De hadde endelig en plattform som var passe stor, og sjansen til å få til noe gudd. Og så går de på samme føkkings cupfittesjiten som tidligere. Og den stygge fronten ser ut som en and som har kræsja med trynet først i en skyskraper. Skulle hatt en gearstang rett oppi rassen de som designet den der. Nok om utsiden. Innsiden, å fyttefaensvartkuksugerfittesjithestkukhelvete, instrumentpanelet i MIDTEN?!?!? Når en jævla rævkjørt knullsatan får slag midt i designprosessen, så kunne de for helvete erstattet vedkommende som ikke hadde øynene i kryss. Jeg har kjørt sånn jævla japseføkkingshelvete med clusteret i midten, og det funker faen ikke. Man må flytte blikket mye lenger vekk fra det som er det viktige område å ha blikket på. Bilen var ca 85% grei frem til den føkkings industridesignerhipsterføkkingswannabe'en fikk dette strålende innfallet. Og så klarte de å ødelegge den også.

 

Så. Jeg har faktisk inne bestilling på min første elbil. Og det blir faen ikke bærsjla.

 

 

Feil. Tesla kjøper deler fra samme leverandør som Mercedes. Eksempelvis Continental eller samme produsent som lager ratt til MB AMG.

 

Det er for øvrig helt vanlig innen bilbransjen. Konkurrentene produserer ikke en gang sin egen headunit. Mercedes kjøpte hele drivlinjen fra Tesla til B-klasse. 

 

Instrumentpanelet i en Tesla sitter for øvrig presis der instrumentpanelet i fossiler flest sitter. Og det fungerer betraktelig bedre analoge visere eller grafiske skjermer hos konkurrentene, med en skjerm som er dynamisk og informativ uten unødvendig støy. Fordi den er så informativ, så trenger du ikke å flytte blikket - slik du må på mange av konkurrentene. Styring via hjul på rattet. 

 

Du kan umulig ha sittet i en Tesla.

 

Tesla Model S scorer høyest på kundetilfredshet i USA (Consumer Reports, 3 år på rad) og i Europa (Autoexpress 2017). På sistnevnte gjorde den rent bord på 9 av 11 underkategorier også. Gjør det også svært bra i tester, og selger nå bedre enn biler i tilsvarende prisklasse (BMW 6/7-serie, Audi A8, Panamera etc.) i både USA og Europa.

 

Skal du banne mye, så bør du i det minste bestrebe å få noe korrekt. Men lykke til med din nye elbil. Du blir sikkert fornøyd.  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så den er ikke raskeste gatebil, fordi det ikke er noen gatebil. Det er heller ikke raskeste banebil, fordi bensindrevne banebiler har vært raskere før. Hva var nyheten her egentlig? Ganske kronglete skrevet, kun for å bekrefte det som andre bilprodusenter har sagt før: elbiler duger kun til rett-frem, og knapt nok det.

Lenke til kommentar

Så fordi et lite knippe forbrenningsbiler har gått fortere rundt en av de mest anerkjente racingbaner enn en av de få elbilene som har blitt prøvd, så suger elbiler hardt, ubestridelig og for evig og alltid?

Hmmmmkay...

Endret av Carpe Dam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På en måte synes jeg synd på de som hater elbiler, de vil få det hardt fremover.

 

Inntrykket mitt er at de politisk som oftest ligger godt til høyre for Høyre, og driver intensiv håndplukking av fakta for å støtte sine egne oppfatninger av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig, all den tid det er så åpenbart at en elektrisk drivlinje er overlegen en forbrenningsdrivlinje på alle relevante punkter, med energilagring som eneste reelle utfordring per i dag. Slik har det vel også egentlig vært i ganske mange tiår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så den er ikke raskeste gatebil, fordi det ikke er noen gatebil. Det er heller ikke raskeste banebil, fordi bensindrevne banebiler har vært raskere før. Hva var nyheten her egentlig? Ganske kronglete skrevet, kun for å bekrefte det som andre bilprodusenter har sagt før: elbiler duger kun til rett-frem, og knapt nok det.

Er enig at EP9 ikke akkurat fremsto som en gatebil i rekordforøket. Bilen ble også kjørt på racingslicks. Sjekket litt, og ser at mye av utviklingen har foregått i UK. Ikke så rart, egentlig, da landet har den fremste racingekspertisen i verden. Nordschleife har også blitt utbedret en god del de siste årene. Derfor kan man ikke nødvendigvis sammenligne med tidligere rundetider. Uansett er det en imponerende bil, og det blir spennende å se hva produsenten kan by på de neste årene.
Lenke til kommentar

Jeg ville blitt overrasket om de tidligere rekordene har blitt satt på traktordekk...

 

Artikkelen fremstiller det som at dette dreier seg om noe annet en en ren racerbil, og at tiden derfor er enestående. Det er bare bløff, bilen er utrustet som en reinspikka racerbil og er ikke lovlig på gata for fem flate øre når den kjører med slicks.

Greit nok det, men da stiller du i klasse med banebiler, og sammenligner rundetider med banebiler. Og sammenlignet med banebiler så er dette ikke spesielt raskt i det heletatt. Behovet for å fremstille dette som noe stort og nytt understreker egentlig bare det motsatte. Dette er ikke noe oppsiktsvekkende i det heletatt.

 

"Det er dessuten en aldri så liten milepæl: Sett bort fra rene racingbiler, er nå en elektrisk bil aller raskest rundt den legendariske racerbanen i Tyskland."

Lenke til kommentar

Så fordi et lite knippe forbrenningsbiler har gått fortere rundt en av de mest anerkjente racingbaner enn en av de få elbilene som har blitt prøvd, så suger elbiler hardt, ubestridelig og for evig og alltid?

Hmmmmkay...

 

Det var dine ord.

En relativt ukjent og "vanlig" bil innenfor sitt segment kjører rundt en bane og setter ei rundetid som verken er rekord, eller spesiell på annen måte. Dyre biler på racingslicks setter rutinemessig slike rundetider. Jeg ser ikke noen av de andre bilene får artikler i TU, så hvorfor denne?

Lenke til kommentar

Kom tilbake når Stefan Bellofs rekord med en Porsche 956 er slått. 6 minutter og 11 sekunder. Lykke til :)

 

En rundetid Bellof oppnådde i 1983, snart 35 år siden.

 

Like imponerende er Niki Laudas rundetid fra 1975, på 6.58, før banen ble bygget om å ble noen meter kortere og litt enklere. Banen ble jo stengt for Formel 1 biler i 1976 etter Laudas krasj, slik at Laudas rekord står enda for F1. Bellof kjørte gruppe C.

 

Både Lamborghini og Porsche har kjørt under 7 sekunder med helt lovlige gatebiler, inkludert lovlige dekk.

 

Det er likevel ikke så verst at denne elbilen slår rekorden for biler som ikke er godkjent for gaten med en rundetid som er 2 sekunder raskere enn Pagani Zonda R, dog har jo egentlig ingen av de store sportsbilprodusentene kjørt biler på banen i den klassen, de har konsentrert seg om biler som faktisk er lovlige.

 

Den mest imponerende tiden etter Bellof, må vel likevel være Klaus Niedzwiedz sin tid fra 1982 i Gruppe 5, hvor han kjørte inn på 7:08.59 med en gammel Ford Capri Zakspeed.

 

ford-zakspeed-capri-turbo-jagermeister-l

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Jeg ville blitt overrasket om de tidligere rekordene har blitt satt på traktordekk...

Spørs hvilke biler det er snakk om. Gatebiler bør/skal kjøres på lovlige dekk for veibruk.

 

918 Spyder: Michelin Pilot Sport Cup 2

Aventador SV: Pirelli P Zero Corsa

 

Disse dekkene er godkjent for gatebruk, også i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er vel ganske openbart at kraft x 1/vekt er formelen for raske tider - uavhengig av kraft kjelde. Forhold som gjere at personar blir omtala som el-bil haterar er først og fremst at dei påpeikar kritiske forhold rundt vekt og driftstid. Vekt er det sentrale emnet i økonomisk transport. Internasjonal, teknisk fagpresse har hamra på dette i årevis medan bilfabrikkane berre har auka vekta. Sjølv sportsbil-produsentar lagar no så tunge bilar at det er vanskeleg å oppnå rimeleg levetid på dekka under krevjande køyring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...