Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Firemannsbolig, avstemning og to mot to

Anbefalte innlegg

Jeg bor nå i en firemannbolig hvor fire eiere eier 1/4 hver. På et møte forsøkte jeg å få gjennom at hver leilighet skal ha minst én røykvarsler som er seriekoplet til de andre, slik at alle blir varslet om det brenner i én leilighet. (Så kan eventuelt folk kjøpe flere og koble på om de ønsker det.)

Boligen er av tre og to av leilighetene er i 2. etasje så i mitt hodet virket det fornuftig mtp brannsikkerhet.

Avstemningen ble 2 mot 2, hva er det egentlig som gjelder da? Regner med at man ikke kan tvinge seg inn i andres leilighet og skru opp røykvarsler uten flertall, men da fikk jo de to som stemte mot forslaget viljen sin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette nytt bygg? Vanligvis har man da brannvegg mot naboene, som skal tåle x antalla celsius i y antall minutter. Så det er ikke brennbart mellom leilighetene.

Men jeg er i utgangspunktet enig i at det hadde vært en fordel med seriekoplet brannvarsling.

Lenke til kommentar

Er dette nytt bygg? Vanligvis har man da brannvegg mot naboene, som skal tåle x antalla celsius i y antall minutter. Så det er ikke brennbart mellom leilighetene.

Men jeg er i utgangspunktet enig i at det hadde vært en fordel med seriekoplet brannvarsling.

Det er ikke nytt nei, og kun bygd etter minstekrav da det ble bygget så tviler på at det er brannsikring i veggene. Det er jo anbefalt med seriekoblede varslere, spesielt i slike bygg. Så det er greit nok.

Spørsmålet er først og fremst hva vi skal gjøre når det er to mot to i en firemannsbolig, det kan jo bli aktuelt i andre saker også. F.eks. at to vil male huset grønt og to vil male det rødt.

Lenke til kommentar

Hvis dere kjøper Deltronics varsler, så koster de kun noen hundrelapper

Ole

Det hjelper jo ikke at kun leilighetene i 2. etasje har seriekoblede varslere hvis det brenner i leiligheten under.

Det er riktig.

Men i fellesskapets beste håper jeg virkelig ikke noen krangler om noen hundrelapper.

Hensikten med innlegget mitt var å påpeke at det er mulig å gi økt sikkerhet med en ubetydelig investering.

Dersom naboskapet synes det er greit å krangle om noen hundrelapper tror jeg problemet er betydelig på andre områder også.

Lenke til kommentar

Ole

Det hjelper jo ikke at kun leilighetene i 2. etasje har seriekoblede varslere hvis det brenner i leiligheten under.

Det er riktig.

Men i fellesskapets beste håper jeg virkelig ikke noen krangler om noen hundrelapper.

Hensikten med innlegget mitt var å påpeke at det er mulig å gi økt sikkerhet med en ubetydelig investering.

Dersom naboskapet synes det er greit å krangle om noen hundrelapper tror jeg problemet er betydelig på andre områder også.

Takker for tipset, har kikket på disse selv. Men det hjelper ikke om de koster 1 krone når det likevel er to mot to. Vi har penger på felleskonto og det er ikke der problemet ligger. Men to av beboerne som bare ikke vil ha piping i leiligheten sin hvis det er noen andre sin leilighet det brenner i. Eller omvendt, at det piper hos andre hvis man svir middagen eller det brenner.

Lenke til kommentar

Det er riktig.

Utan at eg kjenner detaljane i denne saka så er dette typisk ei konflikt som handler meir om kva sameiget skal få bestemme over i ein bestemt bolig, som at noke må skruast opp i taket og at dette kan medføre "støy" frå naboen, meir enn det handler om kostnaden.

Lenke til kommentar

Og meir til sjølve temaet. Dersom andelseigarane i eit boligsameige ikkje blir enige så gjeld reglane i sameigelova:

§ 7.Fleirtal etter §§ 4-6 er dei eller den som har meir enn halvparten i sameiga. Halvparten er nok, når mindre enn halvparten røystar mot. Står halvpart mot halvpart, vert spørsmålet avgjort med lutkast.

Dersom ikkje alle hadde stemt så hadde det vært nok at nøyaktig halvparten av andelseigarane stemmer for.

Sidan dere står to mot to så skal det trekkast lodd (lutkast) for å avgjere kva løysning ein går for.

Lenke til kommentar

Ole

Det er riktig.

Takker for tipset, har kikket på disse selv. Men det hjelper ikke om de koster 1 krone når det likevel er to mot to. Vi har penger på felleskonto og det er ikke der problemet ligger. Men to av beboerne som bare ikke vil ha piping i leiligheten sin hvis det er noen andre sin leilighet det brenner i. Eller omvendt, at det piper hos andre hvis man svir middagen eller det brenner.

Det skjønner jeg!

Deltronic har en modell som reagerer kun på varme.

Da får øvrige beboere signal ført når det brenner  hos naboen.

Vi (rekkehus - åtte seksjoner) har brukt denne løsningen i ca ti år uten falske alarmer.

Ole

Lenke til kommentar

Og meir til sjølve temaet. Dersom andelseigarane i eit boligsameige ikkje blir enige så gjeld reglane i sameigelova:

[...]

Dersom ikkje alle hadde stemt så hadde det vært nok at nøyaktig halvparten av andelseigarane stemmer for.

Sidan dere står to mot to så skal det trekkast lodd (lutkast) for å avgjere kva løysning ein går for.

Denne regelen gjelder ikke for seksjonerte sameier. Da gjelder eierseksjonsloven § 37, som etablerer at loddtrekning alltid skal benyttes dersom stemmetallet står likt, uavhengig av hvor mange som stemmer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det månedlige avstemminger eller møter? Da kan man jo fortsette å fremme spørsmålet hver måned, kanskje folk endrer mening over tid og det til slutt blir et flertall.

Så kan de som tapte, fortsette å fremme forslag for å -fjerne- alarmene igjen. Så kan man på den måten, over tid, utvikle frem den beste løsningen.

Men på den annen side, så tenker jeg at så lenge man har god nok brannvarsling- og utveier i sin egen leilighet, så får andre stå for sin egen sikring. Det kan bli en falsk varsel å stole på et slikt system, "ulv, ulv". Til slutt så tar man ikke alarmen seriøst. Og jeg kan forstå unødvendigheten, hvis én nabo er mye uforsiktig, kanskje liker å være oppe om natten, så må alle andre våkne om nettene også. Kanskje en person ikke er hjemme, og det blir feilalarm på noen måte. Da må det pipe i alle leilighetene konstant til noen får brutt opp døra ^^

Hvis det virkelig blir brann, så blir vel naboene varslet raskt nok uansett? Ringe på og banke hysterisk, så våkner de fleste? Og brannvarslerne i dag er vel sensitive nok til å plukke opp røyk og varme fra god avstand.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...