Gå til innhold

17. mai og nasjonalsosialismen

Anbefalte innlegg

Med det sagt, så er det fremdeles åpenbart at dagens feiring i Norge er svært nasjonalistisk. Nasjoner er forestilte samfunn, og dagens feiring idealiserer og fremstiller dette tenkte fellesskapet på en svært ensidig måte, med de negative følgene dette kan medføre. 

På hvilken måte er 17. mai en ensidige fremstilling og hvilke negative følger kan det medføre? At noen føler seg utenfor er nok den eneste rasjonelle konsekvensen jeg kommer på. Når det kommer til ensidighet er den like ensidig som en bursdag der bursdagsbarnet feires.

Kort fortalt er forskjellen på en nasjon og en ren stat det som skiller Norge og Sudan eller Jugoslavia på 90-tallet. Nasjonalismen er limet i nasjonalstaten. I farten kommer jeg ikke på en eneste suksessfull stat som også ikke er en nasjon. Et bredere bevis på det samme fenomenet er kin-country syndromet. Nasjoner er absolutt samfunn og tilhørigheten er høyst reelle. Den manifesterer seg tydelig når kriser oppstår og jeg blir ikke overrasket om den er evolusjonært forankret. Patriotismen i Norge ville jeg uansett omtalt som sunn. Sterk nok til å holde landet samlet, men svak nok til at vi ikke har militærparader eller isolerer oss.

Nasjonalismen, som det fyres opp under imorgen, fører nettopp til "krig og slike dumme ting".

Siden du mener nasjoner både er en illusjon samt at jeg tolker det du skriver som at nasjonalfølelsen er særdeles negativ. Har du et eneste utvetydig bevis på at et samfunn uten samhold kan fungere? Eventuelt et alternativ til samhold som ikke innebærer tvang?  

Videre er nasjonalismen et spekter der norsk nasjonalisme og Tyskland på 30-tallet ikke er i nærheten av hverandre. Derfor lurer jeg på hvilke tegn du ser i Norge som kommer til å medføre krig og "slike dumme ting"? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du mener nasjoner både er en illusjon samt at jeg tolker det du skriver som at nasjonalfølelsen er særdeles negativ.

Riktig

Har du et eneste utvetydig bevis på at et samfunn uten samhold kan fungere? Eventuelt et alternativ til samhold som ikke innebærer tvang?

Samfunn eksisterte lenge før der eksisterte noen stat.

Videre er nasjonalismen et spekter der norsk nasjonalisme og Tyskland på 30-tallet ikke er i nærheten av hverandre.

Ikke?

Derfor lurer jeg på hvilke tegn du ser i Norge som kommer til å medføre krig og "slike dumme ting"? 

http://www.dagbladet.no/nyheter/norge-bomber-mest-i-libya/63667498
Lenke til kommentar

Det kan på ingen måte sammenlignes med marsjerende nasjonalsosialisme.

Faktum er vel at det ikke bare KAN sammenlignes, men at det var nettopp det jeg gjorde i åpningsinnlegget. ;)

Ja, akkurat som å spise avføring bak en utedo kan sammenlignes med å spise et måltid på verdens beste restaurant. Spising er spising, liksom.

Har du et eneste utvetydig bevis på at et samfunn uten samhold kan fungere? Eventuelt et alternativ til samhold som ikke innebærer tvang?

Og de var like imaginære.

Derfor lurer jeg på hvilke tegn du ser i Norge som kommer til å medføre krig og "slike dumme ting"? 

Hva i all verden har 17. mai med bombing i Libya å gjøre?

Klarer du noen gang å fremføre en komplett argumentasjonsrekke, eller er et bare trolling og hint du får til?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg til ABB også :)

Tross alt han er en mann født av nasjonalismens ånd. Tipper han vil gå rundt i cella pg veive med flagget imorgen.

Jaggu fant du en måte å gjøre denne tråden enda verre på... Gratulerer med Dagen!

Lenke til kommentar

Skatteflyktning er ikke så glad i fellesskap.

Hvilket fellesskap? En nasjon er ikke noe annet enn et imaginært eller tenkt fellesskap.

Alle som har deltatt på 17. mai vet at dette er feil. Det nasjonale fellesskapet i Norge er sterkt. 

Lenke til kommentar

Trist liv, SF? Jeg er enig med deg mange saker, men hva vinner du på å sitte inne og sutre hele dagen? Det er mye bra med Norge som er verdt å feire, tross alt. Du tar jo multikulturalistenes side i denne saken. De som mener at norske verdier ikke er noe bedre enn verdiene i Iran og Afghanistan. 

Lenke til kommentar

Trist liv, SF? Jeg er enig med deg mange saker, men hva vinner du på å sitte inne og sutre hele dagen? Det er mye bra med Norge som er verdt å feire, tross alt. Du tar jo multikulturalistenes side i denne saken. De som mener at norske verdier ikke er noe bedre enn verdiene i Iran og Afghanistan. 

Dette er sånn typisk ting som minner meg på at Saudi-Arabia sitter i FNs menneskerettighetråd. Hvorfor minner du meg på det? 

Lenke til kommentar

Du tror ikke bare at det er ditt syn på multikulturismen som er like sort-hvit som SF's generelle politiske syn om alt annet en kardemommeby da VR-K?

Jeg er som sagt enig i en del av det SF skriver, men han er et pessimistisk vesen. Det er stort sett bare klaging og syting. Jeg spør meg selv hva SF egentlig skal med all denne friheten han angivelig står for, når han tydeligvis bare er interessert i å sitte og syte på et diskusjonsforum. Man trenger ikke å leve i et utopisk samfunn for å kunne gjøre det. 

Du lever bare én gang. Hva med å bruke litt av livet ditt på å ta del i livets goder også? Ikke bare være en martyr for ideer du uansett aldri vil få se bli realisert. 

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommentaren din er korrekt. Sosiale system har eksistert i alle tider og nasjonalstater er et eksempel på slike system. Dessverre var det ikke spørsmålet og som en konsekvens er vi like langt. Derfor utfordrer jeg deg en gang til på spørsmålet. 

Dersom dette skulle være intuitivt var det langt fra glassklart for meg. For min del minner dette om globalisme, ideen om universalisme og allianseavhengighet. Klarer du å forklare dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den grunnloven som blir så stolt og høylydt feiret på 17. mai, selve fundamentet for Norge som nasjon, ble faktisk skrevet av jøde-hatere. Så viktig var det å holde jødene ute av kongeriket at de kom inn som den andre paragrafen i grunnloven - rett etter at de hadde erklært Norge som ett "fritt og selvstendig" rike. Det var allment akseptert at samtlige jøder viss nok var kjeltringer og tyver.

Denne "jøde-paragrafen" ble riktignok strøket allerede på 1 850-tallet. Men de grumsete holdningene i det norske folk levde videre. Helt fem mot den andre verdenskrig hadde Norge faktisk en veldig stor grobunn mot nazistenes anti-jødiske standpunkter. De var ikke nødvendigvis særlig positivt innstilt ovenfor Nasjonal Samling eller Nazi-Tyskland. Men de var likevel fiendtlig innstilt ovenfor alle jøder...

Jens Hundseid kom blant annet med denne kommentaren om jødisk kosher-slakting; ""Vi har ingen forpliktelse til å utlevere våre husdyr til jødenes grusomheter. Vi har ikke invitert jødene her til landet, og vi har ingen forpliktelser til å skaffe jødene dyr til deres religiøse orgier!""

Dette var bare cirka syv år før verdenskrigen brøt ut, og tyskerne kom til Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...