Gå til innhold

17. mai og nasjonalsosialismen

Anbefalte innlegg

Der er ikke store forskjellen

cf83a4c704ffd8af1a8aa544eeb8ff8a.jpg

Norge uber alles, og Norge for nordmenn i skjønn forening.

Eller som Mussolini ville sagt det:

Alt for Norge, intet utenfor Norge, ingen imot Norge!!

17. Mai, Norges, og Nasjonal Samlings bursdag.

Inndoktriner de små barna med sang "Ja, vi elsker ..."

Er det ikke på tida å avskaffe denne avskyelige nasjonalisme-feiringen?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her, les og lær forskjellen på marsjerende nasjonalsosialisme og feiringen av grunnlovsdagen vår og gjør samtidig deg selv og alle andre en stor tjeneste.

Til alle utlendinger: Her er de sosiale reglene du bør følge på 17. mai
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sålenge du ikke gjør noe galt mot andre kan du være "nasjonalsosialist" så mye du vil for min del. Det inkluderer å valse rundt med høyrehånden hevet, for den saks skyld.

Hvis SF mener det er på tide å avskaffe feiringen er det bare for SF å la være å markere dagen, men la alle som vil marsjere rundt i gatene i bunad/uniform/whatever gjøre det i fred. Selv blir jeg nok innendørs om det er dårlig vær.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir som å si at det ikke er forskjell på å spise en kotelett, og å spise en kuruke. Begge deler er spising, tross alt!

Det du skriver vitner om stor kunnskapsmangel om Norges nasjonaldag. Hvorfor er jeg ikke overrasket over at du ikke vet noe som helst om dette emnet heller? Det er et mønster i diskusjonene du deltar i, og det er at du legger ut om ting du absolutt ikke har greie på.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tyskland 1933-45: Eneveldig diktator, og folk "feiret" fordi de måtte.

Norge 1814 - idag: Demokrati, og null diktatorer, og folk feirer et fritt land fordi de vil.

Stor forskjell.

Ikke minst ble 17. mai ekstra aktuelt etter frigjøringen under andre verdenskrig. Frigjøringen fra de trådstarter viser bilde av.

Tenk å være så ufattelig historieløs som TS...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Wow, det er ikke store forskjellen på en masse mennesker som går i tog. Hvordan klarte du å finne ut av det?

Herre min hatt Skatteflyktning, du kommer med dårligere og dårligere argumenter og kommentarer for tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når ett slikt budskap trøkkes ut her 16 mai så må det kunne defineres som månedens brannfakkel, noe vår alles kjære statshatende forum-anarkist sikkert er veldig klar over :)

Tja, jeg kunne ikke godt vente til imorgen, for da er jo halve landet i bakrus og ute av stand til å svare for seg. ;)

Fra din artikkellink:

For en utlending kan 17. mai-feiringen minne om nasjonalsosialistisk inspirert propaganda.

Utfordringen med Norges nasjonaldag er at når man ser høye, blonde, blåøyde mennesker i tradisjonelle antrekk som vifter frenetisk med flaggene sine og får barna til å marsjere i gatene, er det lett å konkludere med at dette minner om nasjonalsosialistisk inspirert propaganda.

Så ja, nordmenn er stolte av landet sitt, og de er nasjonalistiske, og de viser det spesielt tydelig på 17. mai.

Enkelte nordmenn blir veldig irriterte over å se disse fremmede flaggene på 17. mai.

..

«Dette er VÅR dag, ikke din», har jeg ofte fått høre.

Selektiv quoting fra en artikkel med selektiv quoting fra en bok. :)

Lenke til kommentar

Når ett slikt budskap trøkkes ut her 16 mai så må det kunne defineres som månedens brannfakkel, noe vår alles kjære statshatende forum-anarkist sikkert er veldig klar over :)

Tja, jeg kunne ikke godt vente til imorgen, for da er jo halve landet i bakrus og ute av stand til å svare for seg. ;)

hehe ja du får legge om strategien litt til neste år, timing is everything ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ta en titt på hva Vigrid mener om 17. mai:

Det moderne symbolet på denne friheten og samsvaret mellom folk og nasjon er Grunnloven vår og Gurnnlovsforsamlingen på Eidsvold i 1814. Derfor skal nå Eidsvoldsbygningen pusses opp for 200 millioner kroner. Den er vårt samlende nasjonale symbol nr 1.

Denne begivenheten feirer vi spontant hvert eneste år på grunnlovsdagen vår den 17. mai. Feiringen er typisk norsk og adskiller seg fra alle andre lands ved at det er barnas spesielle dag.Det er også et særtrekk ved vårt norske folk som vi ikke kan forklare på annen måte enn at det er naturlig for oss.

Sentralt i den norske 17. mai-feiringen er derfor alle barnetogene hvor barna marsjerer og roper "hurra for 17. mai for den er vi så glad i" mens de vifter med flaggene sine. Senere er det ungdomsfester for dem og familiesammenkomster for de helt unge og de eldre med familier.Vi har ingen tradisjoner med militærparader og har aldri hatt det selv i perioder med et sterkt forsvar.

Nei, barnas glade jubel og de voksnes rolige og trygge feiring er typisk norsk. Denne ene dagen er blitt den spesielle dagen i året hvor vi samles og menger oss med hverandre og jubler og er glade sammen før vi skilles til familiefester og ungdomsfester om kvelden. Ingen andre dager i året har vi det slik. 17. mai er derfor det beste symbolet på oss som et folk og en nasjon hvor det er fullstendig likhet mellom de to begrepene. Få, om noen andre, land og folk har det slik.

Vi i Vigrid ønsker å ta vare på dette totale og sammenbindende fellesskapet som vi oppfatter er selve grunnlaget for den solidariske velferdsstaten Norge er blitt. Ødelegger vi selve fundamentet for folket vårt så går også velferdsstaten og nasjonen i oppløsning. Til slutt vil folket også bli borte og hva som da vil bli igjen ønsker vi ikke engang å tenke på.

http://www.vigrid.net/nasjident.htm

Eneste lille forskjellen mellom Vigrid og Ola eller Kari finner man på en annen side

Når vi derfor feirer 17. mai er det et skår i gleden at jødepraragrafen ble opphevet og vi kan garantere at den skal gjeninntas i Grunnloven. Alt annet er et forræderi mot Grunnlovens fedre, Grunnloven selv og fremfor alt Det Norske Folk.

http://www.vigrid.net/eurabiakoden.htm

Ola og Kari begynner å se litt større på det: De vil ikke ha noen "fremmede" i landet, og aller helst bør de som er kastes ut.

Norge for Nordmenn (og kvinner)

Lenke til kommentar

Er dette egentlig argumenter i det hele tatt? Uansett hva SF eller andre måtte si og mene om 17 mai vil den dagen bli markert på akkurat det viset den enkelte føler for, inntil den dagen det forbys fra sentralt hold. Når majoriteten feirer dagen for det den er det det totalt likegyldig hva Vigrid, utlendinger og andre måtte tro og mene. Min mars i Oslo Sentrum med eller uten bunad og what not er min sak, ikke din - og jeg gjør ikke en tøddel for å tekkes de som har noen innvendinger.

Hele debatten er helt fjern. Det er som om jeg skulle lage en tråd hvor jeg går kraftig ut mot folk som bruker gule sokker på en torsdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...