Gå til innhold

Er det flere som har fått en litt klissen følelse av 17-mai ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår litt hva du mener. Hopper som regel over 17mai.

Som en del innvandrere og sydeuropeere sier, så elsker de 17mai, for det er den dagen nordmenn oppfører seg som "dem selv" - høylytte, "show'ete", utadvendte osv.

Jeg skulle gjerne sett en mer nordisk måte å markere dagen på.

Finland tenner f.eks lys for sine falne soldater.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Nei, dette er vel omtrent eneste røde dagen i kalenderen som faktisk er verdt å feire.  :fun:

Så, om man ikke har kjempelyst til å være Islamistenes nyttige idiot, kom seg ut med flagg og send ungene i barnetoget! 

• Ifølge PST er ikke trusselbildet endret siden 9. april.
  • Det foreligger ikke konkrete trusler mot 17. mai-toget.
  • Oslopolitiet oppfordrer alle til å gå i tog som de pleier.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Skal-ditt-barn-ga-i-barnetoget--621207b.html

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på 17 mai som dette

http://www.vg.no/nyheter/meninger/nye-norge/ingen-klump-i-halsen-paa-17-mai/a/23453485/

Noen gullkorn:

«Det er litt sydenstemning i landet», mente Navjot K. Sandhu i den minoritetspolitiske tenketanken Minotenk i forfjor.
Det var som å bo i USA igjen: Smile i alle retninger, snakke om været og late som om dette var hyggelig.
Det er så mye folk, så mye glede, så mange bunader! Så mye tvungen kos! Forskeren Pål Ketil Botvar ved Stiftelsen kirkeforskning sier at dette kalles for 17. mai-paradokset. Han sier det er noe unorsk ved 17. mai. Nordmenn føler seg mest norske denne dagen, men samtidig oppfører de seg annerledes enn de gjør til vanlig.
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Som en del innvandrere og sydeuropeere sier, så elsker de 17mai, for det er den dagen nordmenn oppfører seg som "dem selv" - høylytte, "show'ete", utadvendte osv.

Er vel ingenting som er så norsk som 17. mai?

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på 17 mai som dette

http://www.vg.no/nyheter/meninger/nye-norge/ingen-klump-i-halsen-paa-17-mai/a/23453485/

Noen gullkorn:

«Det er litt sydenstemning i landet», mente Navjot K. Sandhu i den minoritetspolitiske tenketanken Minotenk i forfjor.
Det var som å bo i USA igjen: Smile i alle retninger, snakke om været og late som om dette var hyggelig.
Det er så mye folk, så mye glede, så mange bunader! Så mye tvungen kos! Forskeren Pål Ketil Botvar ved Stiftelsen kirkeforskning sier at dette kalles for 17. mai-paradokset. Han sier det er noe unorsk ved 17. mai. Nordmenn føler seg mest norske denne dagen, men samtidig oppfører de seg annerledes enn de gjør til vanlig.

Trist lesning, trøsten er at det ikke var en nordmann som liret av seg dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er man litt på bølgelengde. Jeg finner ikke lenger noe fellesskap i den norske 17-de mai. Dette har ikke så mye med denne dagen å gjøre, men hva som skjer resten av året. Liker ikke at en kunstig sløser tid og oppmerksomhet på å surre rundt meningsløs materialisme - som det er vanskelig å bryte ut av. Kanskje kibbutz kan være en ide for at ånden kan ta makta over det materielle ? :-)  Kvitte seg med all personlig eiendom/økonomi?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Bare lurer. Har kanskje ikke noen god begrunnelse. Men noe må det være.

Teller på fingrene om jeg skal bruke grunnlovsdagen på harryhandel :-)

Det er den eneste dagen i året jeg føler noe som helst ovenfor dette landet.

Skal dog innrømme at det var mer moro med 17. Mai da jeg var barn.

Lenke til kommentar

Jeg fant en grunn til å feire 17 mai: Allemannsretten  ! 

Ellers så legger vel alle partiene opp til et ekkelt klassedelt samfunn basert på faste stillinger  3-6 timer om dagen 4 dager i uka (for noen) - mens resten sliter mad NAV eller må ta til takke med dårlige jobber. De som er nærmest penge-strømmene tjener mest og har makta :-) F.eks. AP satser på materialisme og et slikt arbeidsliv der noen har tilgang men med høye terskler mot "naverne" og de andre marginale - sammen med LO. Og så gjelder det å skylde på andre for ulempene med et slikt system. 

Lenke til kommentar

Er vel ingenting som er så norsk som 17. mai?

Bli drept i strid og komme til Vallhall er mer norsk ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers så legger vel alle partiene opp til et ekkelt klassedelt samfunn basert på faste stillinger  3-6 timer om dagen 4 dager i uka (for noen) - mens resten sliter mad NAV eller må ta til takke med dårlige jobber. De som er nærmest penge-strømmene tjener mest og har makta :-) F.eks. AP satser på materialisme og et slikt arbeidsliv der noen har tilgang men med høye terskler mot "naverne" og de andre marginale - sammen med LO. Og så gjelder det å skylde på andre for ulempene med et slikt system. 

Uavhengigheten er vel grunnen til å feire 17. Mai. Ved mindre man mener det ikke er noe å feire i det hele tatt. Det mener egentlig jeg så motstander som jeg er av samfunnet i dette landet, men feiringen 17. Mai har bare blitt en tradisjon for min del.

Lenke til kommentar

Uavhengigheten er vel grunnen til å feire 17. Mai. Ved mindre man mener det ikke er noe å feire i det hele tatt. Det mener egentlig jeg så motstander som jeg er av samfunnet i dette landet, men feiringen 17. Mai har bare blitt en tradisjon for min del.

Du har sikkert et poeng, men jeg kan ikke lå være å tenke på fremtiden/ungdummen når f.eks. en tidligere ordfører her om dagen ble tvunget på NAV-kurs for å bli administrert inn i arbeidslivet - med masse unødvendig oppmerksomhet. Jeg antar at den tidligere ordføreren kunne ordne med den saken selv - uten en eller flere fast ansatte i NAV og konsulenter. Sånn i utkanten av et materialistisk samfunn. Ekkelt.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Nei, dette er vel omtrent eneste røde dagen i kalenderen som faktisk er verdt å feire.  :fun:

Så, om man ikke har kjempelyst til å være Islamistenes nyttige idiot, kom seg ut med flagg og send ungene i barnetoget! 

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Skal-ditt-barn-ga-i-barnetoget--621207b.html

At vi overhode trenger å tenke over disse tingene er jo et tegn på at vi har tapt krigen.

Lenke til kommentar

At vi overhode trenger å tenke over disse tingene er jo et tegn på at vi har tapt krigen.

Jeg tenkte ikke på trusler, men fikk en følelse av fremmedgjøring og at en ikke er i samme båt. En "leilending" som meg drar heller på harrytur enn å markere en agenda som ikker er min :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...