Gå til innhold

Elsykkelsalget eksploderer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den effekt sykling har er økt CO2 pr person kilometer i forhold til EV som er autonome med inn til 10 pasasjerer i rush tiden.

Det er jo verre en F-1 kappkjøyring rent miljømessig...

 

Hvilke automone 10-passasjers EV-kjøretøy er det jeg kan bruke?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Den effekt sykling har er økt CO2 pr person kilometer i forhold til EV som er autonome med inn til 10 pasasjerer i rush tiden.

Det er jo verre en F-1 kappkjøyring rent miljømessig...

 

Hvilke automone 10-passasjers EV-kjøretøy er det jeg kan bruke?

 

AtW

Blir vel stander om 5 år eller så.

Men er det under 2 km er det jo greit å spasere, og er det over 10 km så kommer nok sykkel for dårlig ut. Slitasje på klær, vaskebehov, is, snø, relativt høg luftmotstand, osv

Lenke til kommentar

Hvis de kutter i tilskuddene for gang- og sykkelstier for å istedenfor lage flere sykkelfelt i veien så er det bedre for syklistene.

Å blande gående og syklister er en dårlig løsningen for økt fremtidig sykkelbruk, både med tråsykkel og elsykkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den effekt sykling har er økt CO2 pr person kilometer i forhold til EV som er autonome med inn til 10 pasasjerer i rush tiden.

Det er jo verre en F-1 kappkjøyring rent miljømessig...

 

Hvilke automone 10-passasjers EV-kjøretøy er det jeg kan bruke?

 

AtW

Blir vel stander om 5 år eller så.

Men er det under 2 km er det jo greit å spasere, og er det over 10 km så kommer nok sykkel for dårlig ut. Slitasje på klær, vaskebehov, is, snø, relativt høg luftmotstand, osv

For dårlig ut i forhold til hva?

Lenke til kommentar

 

 

Den effekt sykling har er økt CO2 pr person kilometer i forhold til EV som er autonome med inn til 10 pasasjerer i rush tiden.

Det er jo verre en F-1 kappkjøyring rent miljømessig...

 

Hvilke automone 10-passasjers EV-kjøretøy er det jeg kan bruke?

 

AtW

Blir vel stander om 5 år eller så.

Men er det under 2 km er det jo greit å spasere, og er det over 10 km så kommer nok sykkel for dårlig ut. Slitasje på klær, vaskebehov, is, snø, relativt høg luftmotstand, osv

 

Hva skulle vi vel gjort uten naturens normale gang.

10km er da ikke langt å sykle. Vil ta en normal person kanskje 15-20 minutter. Noe som er langt innenfor og mye mer helseinnbringende enn å sitte på buss/tog/bil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Den effekt sykling har er økt CO2 pr person kilometer i forhold til EV som er autonome med inn til 10 pasasjerer i rush tiden.

Det er jo verre en F-1 kappkjøyring rent miljømessig...

Hvilke automone 10-passasjers EV-kjøretøy er det jeg kan bruke?

 

AtW

Blir vel stander om 5 år eller så.

Men er det under 2 km er det jo greit å spasere, og er det over 10 km så kommer nok sykkel for dårlig ut. Slitasje på klær, vaskebehov, is, snø, relativt høg luftmotstand, osv

Hva skulle vi vel gjort uten naturens normale gang.

10km er da ikke langt å sykle. Vil ta en normal person kanskje 15-20 minutter. Noe som er langt innenfor og mye mer helseinnbringende enn å sitte på buss/tog/bil.

Tja, med litt trening kvar dag er ikke 30-40 km/t unormalt, eller skadlig.

Energi forbuket blir høgt og skadepotensialet uten veltebur betydlig. Plasskravet og asfaltering 10 doblet i forhold til bilen med 10 stykker i rushtrafikken.

 

OK, bare bruk så meget mer i A-B situasjonen. Sykl opp og ned trapper på kontoret om De vil.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Nå skal det vel sies at dette har de løst utmerket i Danmark og spessielt i københavn hvor mange sykler året rundt uten at det store problemet har inntruffet.

Veiene i norge er også snevre iforhold. Veiskulderen som skal kunne benyttes til havari og uhell er ikke tilstede.

En veiskulder som hadde vært en god meter så hadde store deler av problemet vært løst for lengst.

 

Skade på sykkel kommer vel først og fremst av bilister som skal forran syklisten uansett hvor smalt det er og skaper en farlig situasjon. Hadde veien vært breiere ville dette problemet også blitt mer og mer skjeldent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal det vel sies at dette har de løst utmerket i Danmark og spessielt i københavn hvor mange sykler året rundt uten at det store problemet har inntruffet.

Veiene i norge er også snevre iforhold. Veiskulderen som skal kunne benyttes til havari og uhell er ikke tilstede.

En veiskulder som hadde vært en god meter så hadde store deler av problemet vært løst for lengst.

 

Skade på sykkel kommer vel først og fremst av bilister som skal forran syklisten uansett hvor smalt det er og skaper en farlig situasjon. Hadde veien vært breiere ville dette problemet også blitt mer og mer skjeldent.

 

Syklet til Praha i 95, og har en følelse av at bilistene tok mer hensyn etter danskebåten.

Var i Billund i fjor for å utvikle en LEGO sak, meget kjekk plass å sykle

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det er urimelig at utgiftene til syklister skal betales av bilistene ved bompenger, så innfør årsavgift og kilometeravgift for syklister og la inntektene øremerkes sykkelveger så er problemet løst.

 

Bilister koster samfunnet mer enn de betaler inn, så kan man egentlig sik at utgiftene til syklister betales av bompenger?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den effekt sykling har er økt CO2 pr person kilometer i forhold til EV som er autonome med inn til 10 pasasjerer i rush tiden.

Det er jo verre en F-1 kappkjøyring rent miljømessig...

Hvilke automone 10-passasjers EV-kjøretøy er det jeg kan bruke?

 

AtW

Blir vel stander om 5 år eller så.

Men er det under 2 km er det jo greit å spasere, og er det over 10 km så kommer nok sykkel for dårlig ut. Slitasje på klær, vaskebehov, is, snø, relativt høg luftmotstand, osv

Hva skulle vi vel gjort uten naturens normale gang.

10km er da ikke langt å sykle. Vil ta en normal person kanskje 15-20 minutter. Noe som er langt innenfor og mye mer helseinnbringende enn å sitte på buss/tog/bil.

Tja, med litt trening kvar dag er ikke 30-40 km/t unormalt, eller skadlig.

Energi forbuket blir høgt og skadepotensialet uten veltebur betydlig. Plasskravet og asfaltering 10 doblet i forhold til bilen med 10 stykker i rushtrafikken.

 

OK, bare bruk så meget mer i A-B situasjonen. Sykl opp og ned trapper på kontoret om De vil.

 

 

Nei, det tar ikke tidobbelt så mye plass, og energforbruket til en sykkel er ikke høyt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Energi forbuket blir høgt

Eller ikke... i hele tatt:

 

Bikes_Most_Efficient.png.662x0_q70_crop-

 

Plasskravet og asfaltering 10 doblet i forhold til bilen med 10 stykker i rushtrafikken.

Sykkelveier har en kapasitet på ca 2500 pax pr. time/meter (bredde). Til sammenligning har et kjørefelt på alminnelig vei (ca. 2.75m bredde) en kapasitet i rushtid med privatbiler på 2400 pax pr. time (1.2 pax pr. bil, max 2000 biler pr. time). Så sykkelveien er ca 3x så arealeffektiv. Kostnadseffektiviteten er enda høyere siden det er billigere å bygge vei for lettere kjøretøy (Billigere fundament)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Energi forbuket blir høgt

Eller ikke... i hele tatt:

 

Bikes_Most_Efficient.png.662x0_q70_crop-

 

Plasskravet og asfaltering 10 doblet i forhold til bilen med 10 stykker i rushtrafikken.

Sykkelveier har en kapasitet på ca 2500 pax pr. time/meter (bredde). Til sammenligning har et kjørefelt på alminnelig vei (ca. 2.75m bredde) en kapasitet i rushtid med privatbiler på 2400 pax pr. time (1.2 pax pr. bil, max 2000 biler pr. time). Så sykkelveien er ca 3x så arealeffektiv. Kostnadseffektiviteten er enda høyere siden det er billigere å bygge vei for lettere kjøretøy (Billigere fundament)

Som de selv skriv vil autonom bil med 10 pax og 2000 pr.time vere 8 ganger mer arealeffektiv. Areeal til parkering av 10 sykler krev ekstra areal.

 

Synest eg ser for meg en sykelist med spissplog og strøaparat for å spare berelaget, og slippe belastninger i anleggsperioden.

Nei flytt til Finmark eller troms å sykl til jobb De, Sove, spise, sykle jobbe, og så kan de fordele energi nett som De vil. Gjerne 0,06 på sykkel og 2,1 på bil, om de får det till å gå ihop.

 

For å gi et litt grovt overslag over CO2 kan man si det samsvarer bra med hva De selv vil måtte betale for å få noen til å sykle Dem.

Stattestikk her jævligt kjekt men har sine begrensninger.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Energi forbuket blir høgt

Eller ikke... i hele tatt:

Sykkel er det mest effektive transportmiddelet hvis man måler antall watt man overfører til pedalene og kjørelengden det gir. Men skal man ta med hele regnestykket, må man se på effektiviteten til "motoren" og drivstoffet den bruker. Muskler har en effektivitet på 18% til 26%, altså omtrent som en bilmotor. Men drivstoffet er veldig "skittent". I det moderne jordbruket går det med 10 kcal i fossil olje for å produsere 1 kcal mat. Og da er ikke svinnet tatt med, 1/4 av maten blir aldri spist.

 

Men regnestykket blir mye bedre med el-sykler. I Norge er det meste av strømmen miljøvennlig, og batteri og motor har høy effektivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de selv skriv vil autonom bil med 10 pax og 2000 pr.time vere 8 ganger mer arealeffektiv. Areeal til parkering av 10 sykler krev ekstra areal.

Ikke ta meg til inntekt for dine spekulasjoner. Det du beskriver finnes ikke. Jeg forholder meg til virkeligheten. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...