Gå til innhold

Bør jeg kutte ut noe eller er dette greit?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøver å gå ned i vekt, og jeg lurer på om jeg kanskje bør kutte ut noe når det kommer til frokost og lunsj. Akkurat nå er det veldig ensformig fordi jeg ikke har eksperimentert så mye, så jeg setter stor pris på forslag til hva jeg kan bruke i wraps, eventuelt hva jeg kan spise til frokost. 

Frokost:
- 60 g hele gryn kokt på 1 dl vann og 1 dl (skummet) melk

- Sukrin+ og kanel

- Lite smørøye (6 g, 45 kcal)
Bør jeg kutte ut smørøyet her? Jeg syns det er så godt med smør på grøten, men kanskje jeg må droppe det? 

Lunsj:
Det er wraps, og lunsjen består av 1 tortilla (grov) lefse, 45 g kylling + salat, rødløk og paprika. Jeg smører lefsa med philadelphiaost for at det ikke skal smake tørt. Osten utgir bare 22 kcal, er nok lefsa og kyllingen som har høyest nivå av kalorier. Her vil jeg gjerne ha tips til annet fyll. Det skal derimot ikke mye til før lefsen ikke går igjen, når jeg bruker 45 g kylling er det så vidt den lar seg lukke. Uten noe form for "smøring" på lefsen syns jeg ikke det smaker godt og det blir for tørt å spise. 

Middag:
Her varierer det veldig, men jeg prøver å holde meg til supper med grove briks ved siden. Litt dårlig på å telle kalorier her, og jeg mangler kreativitet vedrørende hva jeg skal spise. 

Kvelds: 
Spiser middag såpass sent at det blir ikke kvelds.

Etter trening:
- ProPud

Jeg er usikker på om jeg kanskje bør velge en mer kalorifattig frokost. Problemet er at frokosten metter meg lenge, spiser jeg grøten klokken 7 så er jeg ikke sulten før iallefall 12. Så blir jeg sulten igjen etter noen timer, men da snacker jeg på frukt eller grønnsaker til det er middag. Etter middag blir det gjerne noe grønt eller frukt om jeg blir sulten. I følge Lifesum skal jeg holde meg på 1600 kalorier, dette varierer litt siden jeg prøver å trene litt ved siden av, men så langt er jeg i nybegynnerfasen (hjemmetrening) og forbrenner ikke så mange kalorier enda.. Sliter også med sosial angst og depresjon og har dermed litt problemer med å komme meg utfor døra. Men work in progress.. 

Ser dette sunt ut? Er det noe dere mener jeg bør kutte ut? Målet er å gå ned i vekt men samtidig få litt mer styrke i kroppen, så jeg vet liksom ikke om jeg spiser for mye eller for lite. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Maten i seg selv høres jo grei ut, men er en god idé å heller spise mindre porsjoner oftere enn store porsjoner få ganger i løpet av dagen. Da holder du blant annet forbrenningen din gående jevnlig. 

Lenke til kommentar

Hva er kroppsvekten din? 1600 kcal høres ut som en veldig dårlig idé. Du sier også at du sliter med sosial angst og depresjon så jeg synes ikke dette opplegget høres noe bra ut. Spis deg heller god og mett er mitt tips. Tenk heller langsiktig enn crash dietter. Velg mat med høyt innhold av fiber. Jeg kan anbefale belgvekster og stekte grønnsaker til dette formålet. Ikke vær redd for karbohydrater, kutt heller litt ned på fettinntaket. 

Lenke til kommentar

Maten i seg selv høres jo grei ut, men er en god idé å heller spise mindre porsjoner oftere enn store porsjoner få ganger i løpet av dagen. Da holder du blant annet forbrenningen din gående jevnlig. 

TØV!

Skulle si det samme, men jeg orket ikke mer av dette her..

Hva lærer man på skolen i disse dager.. :sick:

Lenke til kommentar

Hvis man trekker fra middagen spiser du under 700kcal om dagen. Legger vi til en virkelig energirik suppe (finnes det egentlig?) så kan vi si 1000kcal om dagen. I tillegg inntar du veldig lite proteiner, selv for en normalt frisk voksen person. under 50 gram proteiner om dagen er for lite.

Jeg gidder ikke å legge ut i det vide og brede om hvilken mat som har høyt proteininnhold men søk opp og så dobler du proteininntalet ditt. Da er du langt på vei. 
Om lifesum forslår 1600kcal så er det det absolutte minimum du bør ligge på.

Lenke til kommentar

TØV!

Skulle si det samme, men jeg orket ikke mer av dette her..

Hva lærer man på skolen i disse dager.. :sick:

Ja man kan jo begynne å sette spørsmålstegn ved dagens pensum...

Lenke til kommentar

TØV!

Det med å halde forbrenningen gåande er feil, men det er ikkje nødvendigvis feil å føreslå fleire måltid. Grovt sett kan ein seie at antal måltid ikkje betyr stort for energiforbruket og kor mykje energi du forbrenn i løpet av dagen, men kor mange måltid som fungerer best er individuelt. Nokon klarar å følgje ein diett betre på 5 måltid enn 3, mens for andre er det omvendt.

Du treng altså ikkje ete fleire måltid berre for å gjere det, men dersom kroppen din fungerer betre og du finn det lettare å følgje dietten med fleire måltid, så gjer det på den måten.

Nokon har ein tendens til å ete meir enn planlagt per måltid, og då kan 3 måltid fungere bra. For dei som merkar det på energinivået og kroppen at dei må ha mat oftare, kan 5 måltid vere betre. Begge tilfeller må framleis følgje dei kcal-grensene dei har gitt seg sjølve.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiser for lite? Jeg må spise under 1600 kcal for å gå ned i vekt. Dessverre. Går jeg over 1600 kcal kan jeg risikere å legge på meg. Mer protein vet jeg at jeg trenger, men i det siste har jeg slitt veldig med å få i meg maten. Sliter med å spise opp havregrøten til frokost, har bare spist halvparten nå et par dager. Matlysten er litt dårlig for tiden men det henger i tråd med at jeg føler meg veldig dårlig også. Er veldig stressa og redd for å spise for mye, for lite osv. 

Kunne proteinshake vært noe for meg? Til de dagene jeg har trent for eksempel. Jeg er ellers veldig glad i ProPud pudding og milkshake, men er bare 20 g i hver og jeg spiser/drikker en eller to av dem for dag. Som oftest en. 

Lenke til kommentar

I tillegg til det Zeph sier, så viser det seg at blodsukkernivåer har veldig stor innvirkning på vektnedgang.

En person med jevnt blodsukker vil være mindre sulten og overspise mindre. Og ja, insulin og blodsukker påvirker også stoffskiftet. Selv om HVA du spiser betyr suverent mest. Animalske proteiner og fett er ikke slankemat. Særlig er det noe ved kylling som gjør at folk legger på seg mer over tid enn hva selve energimengden skulle tilsi.

Og 50 gram er faktisk mer enn nok for en voksen person. Det er nok i minste laget for en som trener mye, men for vektnedgang er det cirka dobbelt så høyt som det sedentære medisinske behovet for en voksen mann.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Hvor høy er du og hva veier du? Alder?

171, 79 kg. 22 år. Gikk opp 10 kg pga en sovemedisin jeg gikk på. Selv om jeg prøvde å spise sunt og holde meg i aktivitet gikk vekten opp, men har sluttet på den nå. =) Så går ikke på medisiner som kan påvirke vekten/forbrenningen/økt matlyst (bortsett fra p-piller, men begynte jo på de for mange måneder siden og merket ingen vektøkning på dem). 

I tillegg til det Zeph sier, så viser det seg at blodsukkernivåer har veldig stor innvirkning på vektnedgang.

En person med jevnt blodsukker vil være mindre sulten og overspise mindre. Og ja, insulin og blodsukker påvirker også stoffskiftet. Selv om HVA du spiser betyr suverent mest. Animalske proteiner og fett er ikke slankemat. Særlig er det noe ved kylling som gjør at folk legger på seg mer over tid enn hva selve energimengden skulle tilsi.

Og 50 gram er faktisk mer enn nok for en voksen person. Det er nok i minste laget for en som trener mye, men for vektnedgang er det cirka dobbelt så høyt som det sedentære medisinske behovet for en voksen mann.

Er nettopp blitt testa for lavt stoffskifte, venter på svar. Men tviler veldig på at jeg har det, ble testet for 2 år siden og da hadde jeg det ikke heller.. Men legen mistenkte de pga hoven skjoldbruskkjertel osv. 

Blir så forvirra jeg. Så jeg burde ikke få i meg mer enn 50 g? Jeg trener jo ikke "mye", jeg trener noen ganger i uken og det er ikke heftig styrkeøkt. Men nok til at jeg blir sliten og får gangsperre om jeg virkelig har pusha meg. 

Endret av Canto34
Lenke til kommentar

Nå må du slutte å spre det hippie nonsens new age broscience pisset ditt....

Det eneste riktig i ditt innlegg er at jevnt blodsukker er gunstig for fettforbrenning...

Lenke til kommentar

Hvor høy er du og hva veier du? Alder?

171, 79 kg. 22 år. Gikk opp 10 kg pga en sovemedisin jeg gikk på. Selv om jeg prøvde å spise sunt og holde meg i aktivitet gikk vekten opp, men har sluttet på den nå. =) Så går ikke på medisiner som kan påvirke vekten/forbrenningen/økt matlyst (bortsett fra p-piller, men begynte jo på de for mange måneder siden og merket ingen vektøkning på dem). 

Er nettopp blitt testa for lavt stoffskifte, venter på svar. Men tviler veldig på at jeg har det, ble testet for 2 år siden og da hadde jeg det ikke heller.. Men legen mistenkte de pga hoven skjoldbruskkjertel osv. 

Blir så forvirra jeg. Så jeg burde ikke få i meg mer enn 50 g? Jeg trener jo ikke "mye", jeg trener noen ganger i uken og det er ikke heftig styrkeøkt. Men nok til at jeg blir sliten og får gangsperre om jeg virkelig har pusha meg. 

Anbefalt proteininntak for personer som ikke trener er 1g per kg kroppsvekt. 

Trener man et par ganger i uka kan man sette dette til 1,6g per kg kroppsvekt og er fint innafor.

Fra en generisk BMR-kalkulator får jeg dette.

Resultat:

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2201 kcal.

Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1600.7 kcal.

For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1760.8 kcal.

For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2201 kcal og 2641.2 kcal.

Jeg ville lagt meg på 1700kcal på dager uten trening og 2000kcal på treningsdager med 100gram proteiner som dagsmål.

Dette er veldig overkommelig, selv uten kosttilskudd som proteinpulver osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

protein pulver funker det og, men trenger ikke overdrive. Selv bruker jeg en variant som er plantebasert uten soya og uten kunstig søtning.. Tar aldri mer enn en strøken scoop i 2dl vann, noe enkelt som en musli ved siden av. På farta. Som regel kun på dagene med planlagt aktivitet.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...