Student2017 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg skal ha exphil eksamen nå i mai, og sliter skikkelig. Har hatt veldig mange andre tøffe fag som jeg har prioritert, og sliter nå med å klare forstå alt dette med etikk og filosofi... Noen som har tips??? Hvilke bøker bør jeg lese, hva bør jeg fokusere på, er eksamen vanskelig?Tusentakk for svar på forhånd!! Hilsen stressa student Lenke til kommentar
Student2017 Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Ja , prøver på dette. Men føler jeg leser og leser men får med lite, da dette er et vanskelig fag og mye stoff... Prøver å øve på forskjellige pugge-metoder men vet ikke hva som bør fokuseres på.. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Les exphil på 1-2-3, og bare den. Jeg leste denne et par ganger, noterte fra den, og leste den igjen. Fikk B. Lenke til kommentar
Student2017 Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Takk for svar! Skal lese den:-D Husker du noe spessielt fra eksamen som var viktig? Har prøvd å sette meg spessielt inn i de viktigste filosofene, men klarer ikke forstå hva mer som kan være mer viktig enn andre ting ? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Takk for svar! Skal lese den:-D Husker du noe spessielt fra eksamen som var viktig? Har prøvd å sette meg spessielt inn i de viktigste filosofene, men klarer ikke forstå hva mer som kan være mer viktig enn andre ting ? Alt som står i 1-2-3-boka er viktig. Filosofihistorie er jo bare en del av faget, etikk er en like stor del. Les læremålene/eksamenskravene, og tidligere eksamensoppgaver. Lenke til kommentar
Student2017 Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Har liten tid på meg, og har lest at sofies verden kan være til hjelp. Burde jeg prioritere å lese denne boken? noen som vet om denne er veldig nyttig og hjelpsom til faget? Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det er jo bare å lese pensum, verre er det ikke. Nå vet jeg ikke hva du har i pensum, men vi hadde to bøker og det var det. Kan enkelt leses på 3-4 dager. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Exphil er egentlig kjempe-enkelt. Her er en kort oversikt: 1. Gamle idéer som ligner på nyere vitenskap: Grekernes "elementer", atomets opprinnelse, Thales utsagn "alt er vann". 2. Aristoteles og logikk, og Platons hulelignelse. 3. Epistemologi; de to store, Hume og Descartes. Hva er de uenige i? Hva sier Kants ettertale? 4. Ontologi, religion og tautologi, stoikererne fra gamle Hellas. 5. Etikk: Kant, John Locke, Rossau. Pliktetikk osv. Få deg en ok oversikt over dette, og du ligger ann til en topp-karakter. Lenke til kommentar
Student2017 Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Exphil er egentlig kjempe-enkelt. Her er en kort oversikt: 1. Gamle idéer som ligner på nyere vitenskap: Grekernes "elementer", atomets opprinnelse, Thales utsagn "alt er vann". 2. Aristoteles og logikk, og Platons hulelignelse. 3. Epistemologi; de to store, Hume og Descartes. Hva er de uenige i? Hva sier Kants ettertale? 4. Ontologi, religion og tautologi, stoikererne fra gamle Hellas. 5. Etikk: Kant, John Locke, Rossau. Pliktetikk osv. Få deg en ok oversikt over dette, og du ligger ann til en topp-karakter. Wow tusentakk for god hjelp! Skal prøve å få oversikt over dette :-) Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Har liten tid på meg, og har lest at sofies verden kan være til hjelp. Burde jeg prioritere å lese denne boken? noen som vet om denne er veldig nyttig og hjelpsom til faget? Mye mulig, men har du dårlig tid er det kun en bok som gjelder, exphil på 1-2-3. Lenke til kommentar
Student2017 Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Har liten tid på meg, og har lest at sofies verden kan være til hjelp. Burde jeg prioritere å lese denne boken? noen som vet om denne er veldig nyttig og hjelpsom til faget? Mye mulig, men har du dårlig tid er det kun en bok som gjelder, exphil på 1-2-3. Ja, har vært å kjøpt denne og prøver å lese. Men synes det er så mye, og så tungt stoff... Noen tips til hva det viktigste er? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det viktigste er å kunne litt om alt. Da får du bullshittet deg gjennom eksamen uten strykkarakter, som jo egentlig er det eneste som betyr noe. Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Da får du bullshittet deg gjennom eksamen uten strykkarakter, som jo egentlig er det eneste som betyr noe. dette er ikke nødvendigvis korrekt da jeg mener å huske at en del institusjoner bruker alle resultater fra alle emner for å rangere søkere på blant annet masterprogrammer. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Har liten tid på meg, og har lest at sofies verden kan være til hjelp. Burde jeg prioritere å lese denne boken? noen som vet om denne er veldig nyttig og hjelpsom til faget? Mye mulig, men har du dårlig tid er det kun en bok som gjelder, exphil på 1-2-3. Ja, har vært å kjøpt denne og prøver å lese. Men synes det er så mye, og så tungt stoff... Noen tips til hva det viktigste er? Dessverre ikke noe mer enn å lese gjennom tidligere eksamensoppgaver. Da danner du deg fort et bilde av hva som har blitt gitt. Lenke til kommentar
Student2017 Skrevet 17. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2017 jaa, men så mye forskjellig. Har prøvd å sette meg inn i Platon, Aristoteles, Hobbes, Descartes og Locke. Men sååå mange fler som det står så mye om.. men vanskelig å ha kontroll på så mye. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 (endret) Du kan jo prøve deg på http://filosofi.no/ (i tillegg til boka 123 som supplement), skrive ned stikkord til hver av emnene, og deretter få noen til å høre deg. Avslutt med å bruke dine egne ord (litt enklere å forstå det) til å fylle ut de stikkordene for hånd (da husker du bedre). Forsøk med dine egne ord å skrive kort om de viktigste sammenligningene/motsettingene.Les over det du har skrevet, finn på noe annet i noen minutter, og repeter... etterhvert vil du kunne huske mer og mer. Noen husker bedre om de sier det høyt flere ganger, mens andre trenger penn og papir.Listen til høyre på den siden er ganske fin å gå igjennom samt skrive ned stikkord under dem: Hva er filosofi? Metafysikk EpistemologiBegreper Logikk Objektiv/subjektiv EtikkPlikt-etikk Hedonisme Utilitarisme Altruisme Egoisme PolitikkSosialisme Fascisme Kapitalisme Velferdsstat Anarkisme Demokrati Det er ikke bare viktig å kunne de begrepene, du scorer også langt høyere om du kan vise til eksempler og å trekke inn paralleller/motsettinger. Endret 18. mai 2017 av herbiwere Lenke til kommentar
Bober Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 En ting som kanskje høres sært ut men som funker ekstremt bra for meg er å lage mentale bilder for å kunne assosiere de ulike filosofene med forskjellige begreper/definisjoner For Hume så kan jeg f.eks tenke meg en humle som fly over et biljardbord hvor det er en konge, en enhjørning og nakne folk som spiller biljard. Når kulene treffer hverandre så flyr de rundt i tilfeldige retninger. Dette hjelper meg til å huske at Hume var empirist, naturalist, og hva han mente om nødvendighet som igjen leder meg til å huske inntrykk -> ideer -> refleksjonsinntrykk og at ideer kan settes sammen til nye ideer (horn + hest = enhjørning) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå