Nativo Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hei! I forbindelse med flytting har jeg begynt å snuse litt rundt etter et trådløst hjemmekino annlegg. Årsakene til dette er egentlig rent estetiske da jeg ikke ønsker å dra kabler til surround-høyttalerne. Utifra det jeg har sett hittil så virker det som at dette er noe som nylig har begynt å komme ut i markedet, og spesielt Denon Heos og Sonos sine hjemmekinosystemer er de som skiller seg ut (de eneste og?).Det er hovedsaklig de bakre surround-høyttalerne jeg ønsker trådløs forbindelse til. Den største problemstillingen er at jeg fra før av har en Denon AVR-2113 forsterker, 5 Argon høyttalere (4 "vanlige" og en planke) og en sub. Disse er selfølgelig ikke av det dyreste slaget, men det hadde vært ønskelig å slippe å måtte bytte ut alt. En ny forsterker må jeg uansett ha ettersom den jeg har ikke støtter trådløs oppkobling av høyttalere. Sonos og Heos selges som systemer hvor jeg ikke får integrert annet utstyr og de har heller ikke inngang for kabling fra høyttalere.Det ideelle hadde vært en forsterker som støtter trådløs oppkobling av en hjemmekino OG innganger for de høyttalerne jeg allerede har slik at jeg kan beholde og bruke noen av disse. Jeg vet hverken om det finnes en slik reciever, eller trådløse høyttalere som isolert kan kobles til en uten å være del av et integrert system.Jeg er klar over at jeg får mye mer lyd for pengene med kablede systemer, men jeg søker da og prøve å unngå dette.Setter pris på alle svar! Lenke til kommentar
Mr.Brown Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg sitter med samme problemstilling, men har ikke greid å bestemme meg for noe jeg vil kjøpe. Har sett på denne receiveren https://www.hifiklubben.no/streaming/heos-by-denon/heos-by-denon-avr-hjemmekinoreceiver/ Her ser det ut til at man kan kjøre både trådløst og kablet samtidig. Lenke til kommentar
Nativo Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Det var akkurat noe sånt jeg var ute etter. Har du noen flere alternativer til den? Ser den ikke selges enda. Lenke til kommentar
btbakken Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Jeg har i samme situasjon for noen uker siden da jeg renoverte TV stuen. I den forbindelse kastet jeg ut projektor og kjøpte 65'' 4K TV med HDR (litt mindre skjerm, men mye bedre bilde). Måtte da ha nytt surround-anlegg som støttet 4K. Jeg hadde også lyst på litt kraftigere høyttalere enn jeg hadde hatt før. Totalbudsjett på receiver og høyttalerpakke var ca 20.000. Kjøpte først en ny surroundreceiver som støttet 4K og nye standarder på lyd, men mens jeg forsøkte å bestemme meg for Dali Zansor, Q Aqustics eller noe annet kom jeg over testen av Samsung K960 Soundbar. Jeg hadde aldri vurdert soundbar før, men denne løste så mye for meg at jeg valgte å selge receiver og kjøpe soundbar. Tenkte jeg kunne bruke angreretten om jeg ikke var fornøyd. Etter et par filmer og noe musikk må jeg si at valget var helt riktig for min del. Veldig bra lydbilde, og kraftig punch. I tillegg er det veldig enkelt å bruke i forhold til en receiver. Med retur-lyd fra TV er det (nesten) ikke noe bytte av kilder. Unntaket er om man skal spille noe med Atmos, da må kilde kobles via Soundbar. K960 har ikke mulighet for fin-tuning av alle nivåer, avstander osv, men dette byttet jeg gjerne bort med enkelthet og bra lyd, samt Atmos, som var en ny, morsom opplevelse for meg. 1 Lenke til kommentar
Machote Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Takk for gode inspill! Vet du om Samsung sin soundbar er kompatible med alle trådløse høyttalere, om ikke, hvilke? Ellers ser Heos sin forsterker veldig interessant ut den også. Har nå kommet over denne : https://www.hifiklubben.no/streaming/heos-by-denon/heos-by-denon-heos-link-hs2-musikkstreamer/ Heos Link, og den ser ut til å løse alle problemene mine for rundt 3500 uten høyttalere. Om jeg har forstått det riktig så kan jeg koble denne til alle eldre og nyere forsterkere og den gir mulighet for både trådløst og kablet kobling samtidig. Har noen erfaringer med denne? Lenke til kommentar
Machote Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Jeg har i samme situasjon for noen uker siden da jeg renoverte TV stuen. I den forbindelse kastet jeg ut projektor og kjøpte 65'' 4K TV med HDR (litt mindre skjerm, men mye bedre bilde). Måtte da ha nytt surround-anlegg som støttet 4K. Jeg hadde også lyst på litt kraftigere høyttalere enn jeg hadde hatt før. Totalbudsjett på receiver og høyttalerpakke var ca 20.000. Kjøpte først en ny surroundreceiver som støttet 4K og nye standarder på lyd, men mens jeg forsøkte å bestemme meg for Dali Zansor, Q Aqustics eller noe annet kom jeg over testen av Samsung K960 Soundbar. Jeg hadde aldri vurdert soundbar før, men denne løste så mye for meg at jeg valgte å selge receiver og kjøpe soundbar. Tenkte jeg kunne bruke angreretten om jeg ikke var fornøyd. Etter et par filmer og noe musikk må jeg si at valget var helt riktig for min del. Veldig bra lydbilde, og kraftig punch. I tillegg er det veldig enkelt å bruke i forhold til en receiver. Med retur-lyd fra TV er det (nesten) ikke noe bytte av kilder. Unntaket er om man skal spille noe med Atmos, da må kilde kobles via Soundbar. K960 har ikke mulighet for fin-tuning av alle nivåer, avstander osv, men dette byttet jeg gjerne bort med enkelthet og bra lyd, samt Atmos, som var en ny, morsom opplevelse for meg. Nå har snust litt rundt og den Samsung soundbaren du anbefaler er en sterk kandidat altså. Du virker fornøyd, har du noen flere kommentarer til hvordan den har fungert for deg? Jeg lurer også på om det er mulig å koble til Bluetooth-headset? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Det finnes trådløse sendere, som gjør at du kan sende signalet til bakhøyttalerene trådløst, å benytte det du allerede har. Men kan fort bli like dyrt noe en ny løsning. Husk også at når man normalt snakker om trådløse høyttalere, så er de ikke trådløse, da de trenger 230v strøm i stedet for høyttaler kabel. Det er etter det jeg kjenner til kun Philips som har ekte trådløse bakhøyttalere: http://www.philips.no/c-p/B5_12/fidelio-soundbar-soundbar-hoyttaler De lades på enden av lydplanken når de ikke er i bruk, og når man ønsker å benytte dem så detter man dem opp bak. Funker nok greit til en film i ny og ned, men tviler på at det er en god løsning over tid. Lenke til kommentar
Mr.Brown Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Greia med trådløse høyttalere er at du slipper å legge kabel fra receiver rundt hele stua til bakhøytalerne. De fleste har en stikkontakt bak sofaen. Lenke til kommentar
btbakken Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Nå har snust litt rundt og den Samsung soundbaren du anbefaler er en sterk kandidat altså. Du virker fornøyd, har du noen flere kommentarer til hvordan den har fungert for deg? Jeg lurer også på om det er mulig å koble til Bluetooth-headset? Hei. Jeg har bare sett 2-3 filmer med Atmos - hovedsakelig på grunn av at det er veldig få titler tilgjengelig i Norge. Det fungerer imidlertid helt suverent. Håper dette bedrer seg, det er merkelig at filmer med engelsk Atmos lydspor på US-versjon ofte blir levert uten Atmos i Norge Til generelt bruk til film og sport som 5:1 anlegg er jeg meget fornøyd. Lyden er bra og tydelig, og det er bra trykk i anlegget. Fungerer også sømløst sammen med Samsung TVn min. Jeg har ikke sett at det er mulighet for bluetooth-heasett, men har heller ikke forsket så nøye på dette. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 At det er få atmos titler ute er helt feil; tror vi har passert 1000 titler totalt for en god stund siden. DTS:X finnes det også ganske mange av (som er DTS sitt alternativ til Atmos). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå