Nerowulf Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hallo! Trenger litt hjelp til å finne den beste løsningen til vårt behov. Til daglig er nettet åpent for alle, med et lett tilgjengelig wifi-passord og brukes av titalls personer. Men innimellom trenger vi full prioritet på noen enkelte enheter. Disse prioriterte enhetene må ha veldig bra og stabilt nett (Upload/Download). Alle andre enheter er uviktig. Prioriterte enhetene skal kunne kobles til via kablet og/eller Wi-Fi. Skal være idiotsikkert å svitsje, og skal fungere i en hektisk situasjon. Prioritet skal også gis til ikke-forhåndsdefinerte enheter. (MAC-addresse vet man ikke) Det går fint å måtte kaste ut "gratis"-brukerne. Forslag: Router med to nettverk (2.4-, 5 GHz). Hvor nettverk 1 har prioritet og nettverk 2 får det som er igjen av kapasitet. Hemmelig passord på nettverk 1, og tilgjengelig passord på nettverk 2. Spørsmål: Er denne prioriteringen god nok i Routere? Ha to Routere. En som er koblet til til vanlig bruk, og en annen Router med annet (hemmelig) passord som man bytter ut med den andre Routeren når man trenger det. (Dra ut "vanlig" router fra veggen, koble inn "prioritet"-router) Bruke QoS (Quality of Service), Ulempen her er vel at det bare fungerer for forhåndsdefinerte enheter? Hva tenker dere? Bedre forslag? Takker for hjelpen. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Uten å gå for alt for avanserte løsninger med mange muligheter for krøll tenker jeg følgende. 2 Rutere. En prioritert og en for alle. Når man er i krisemodus trenger man da kun å trekke ut strømmen på den for alle. Sikkert mulig å løse med forskjellige QoS/påloggingsmetoder også. Men krever da mere kunskap for oppsett og vedlikehold. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 (endret) Må jeg da ha en Switch box mellom vegguttaket og Ruterne? Eller at jeg går fra veggen inn til Router 1, og fra Router 1 til Router 2? Endret 16. mai 2017 av Nerowulf Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Beklager lit upresist av meg i farta også. Bruk to aksespunkt ikke to rutere. Forslag: Ruter/nettlinje - Switch --- AP1 | ------AP2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Denne skulle kunne tilby det meste av det du ønsker, men det er ikke bare å koble den til en eksisterende linje og ikke ha peiling på konfigurering av nettverk og få det slikt du ønsker. https://www.komplett.no/product/890140/datautstyr/nettverk/firewall-brannmur/zyxel-usg-20w-vpn-firewall# Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Trur faktisk eg hadde gått for løysinga til Big_JT. Ofte er det enkle det beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå