Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav fra privat person?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har eit juss relatert spørsmål for en bekjent som jeg lurer på om de har noe rettslig grunnlag for å kreve.

Saken er denne:

Hun har fått inkassovarsel fra inkasso selskap sendt av ex mannen hennes på "misligholdt finansiering av kraft og vannforsyning". Summen er svimlende, nermere 6 sifret. Dette får hun nå, og det er 15 år siden de ble skilt. I tillegg har han eigd huset 100% hele perioden de var gift.

Hva kan man gjøre videre i en sånn sak? Hvor henvender man seg, og hvor mye koster det å gå imot inkasso selskapet på en slik sak?

Anonymous poster hash: 24f97...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye det koster å gå mot eksmannen (man går ikke mot inkassoselskapet, de er bare lakeier) kommer an på hvor mye motstand det vil ta før han gir seg. Det er et psykologisk spørsmål i større grad enn et juridisk spørsmål.

Kan komme på alt fra "ingenting" (han gir seg etter at du bestrider kravet overfor inkassoselskapet) til 1800,- kr (han gir seg etter et brev fra din advokat som signaliserer at dette stopper først i rettsvesenet) til over 100 000 kr (domstolsbehandling i to instanser).

Lenke til kommentar

Hæ?

Jeg har en sak gående mot min eks.

Jeg har gjeldsbrev som holder i ti år.

Jeg ble informert fra namsmann at jeg bør kjøre en ny sak via dem for å forsøke å kreve inn pengene hvert 3 år.

Slik jeg forsto infoen jeg fikk hos saksbehandler så ville skyldner kunne vri seg unna kravet om jeg ikke hadde både gjeldsbrev og jevnlig utleggsforetning (tror jeg det het).

Altså om jeg hadde ventet i 15 år uten tiltak ville kravet blitt foreldet.

Lenke til kommentar

Forskjellige krav foreldes etter forskjellig lengde. Årsaken til at namsmannen anbefaler ny sak hvert tredje år er fordi renter foreldes suksessivt og uavhengig av hovedstol. Så selv om hovedstolen foreldes etter ti år foreldes løpende renter etter tre.

Det gis også tilleggsfrist hvis man var ukjent med kravet, og erstatningskrav foreldes innen tre år etter at man burde blitt kjent med forholdene som begrunner kravet men aldri senere enn 20 år etter at det oppsto.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år, men dersom kreditor kommer med en begjæring av tvangsfullbyrdelse, da vil dette virke fristavbrytende, og foreldelsesfristen vil forlenges med 10 år.

I denne perioden så vil inkassoselskapet sette kravet på langtidsovervåkning, og ta jevnlige kredittsjekk for oppdage endringer i din økonomi, deretter vil de bare komme med en ny begjæring av tvangsfullbyrdelse og kravet blir forlenget med 10 nye år, dersom økonomien din har blitt bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...