Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Melding om uskiftet bo

bas

Anbefalte innlegg

Hei,

Min far gikk bort for ikke så lenge siden, og de praktiske tingene og skjemaveldet kommer fort og brutalt. Min mor kommer til å sitte i uskiftet bo og må derfor fylle ut melding om uskiftet bo (de var gift, felleseie og ingen særkullsbarn). Blanketten finner man her for de som er spesielt interesserte https://signform.no/dss/component/signform/?view=form&id=295

Jeg lurer i den forbindelse på hva man egentlig skal fylle ut av verdier under opplysninger om boet?

F.eks for eiendom, er det likningsverdi eller antatt markedsverdi? Hvis det siste, må man da f.eks engasjere takstmann eller megler for å innhente slike opplysninger?

Det samme gjelder for bilene, skal man sette antatt markedsverdi eller må man få en vurdering av forhandler?

Også når det gjelder innbo og løsøre, så hadde min far en, hva jeg antar, stor og kanskje verdifull samling av noen objekter, men vi har jo ingen anelse om hva det egentlig er verdt, og må i såfall få det taksert?

Så hvor viktig er det å få disse opplysningene så riktig som mulig, og hva skal de egentlig brukes til?

Endret av bas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formålet med oppgaven du skal gi er å gi tingretten et utgangspunkt hvis noen av arvingene krever skifte under uskiftet for eksempel fordi boet er misligholdt, eller det er gitt urimelig høye gaver.

Markedsverdi skal brukes. Den kan anslås til ca-verdi.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar, er slik jeg har skjønt det etter hvert også at man skal anslå etter beste evne. Boligpriser endres jo hele tiden eller selges for den saks skyld, det samme gjelder jo for biler o.l, så disse verdiene er jo ikke annet enn et øyeblikksbilde i mitt hode. Har det gått noen år så er det jo ikke sikkert de summene som ble oppgitt den gang stemmer med markedspris i det hele tatt lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...