Redaksjonen. Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Bilprodusenten får skylda om bilen kræsjer.Tyskland godkjenner selvkjørende biler Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Men hvem må da betale for alt dette ? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Men hvem må da betale for alt dette ? De samme som alltid betaler for alt. Alle. 5 Lenke til kommentar
Martin Svensson Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Men hvem må da betale for alt dette ? Betala för vad? Att inte behöva äga en bil? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hvem skal betale for dyrer sikkerhet og forsikring ? De alminelig elbilene i dag er sponset , så de kommer nok til å øke betydelig i pris De bensin eller dieselbilen så da forsat vil bli lagetr vil jo også øke i pris Siden det blir mindre deler å bytte ut ( på grunn av mindre skader ) må pridusenten også ta dett igjen på en eller anne måte Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Spennende. Lurer på hvor lang tid før Norge kommer diltende etter. Har jo vært snakk om lovendring her også. Prismessig tror jeg ikke dette blir ille. Ser jo eksempler på dagens biler som fylles med sensorer uten at prisene endres nevneverdig. Forsikring vil også kunne bli billigere om antagelsene om at selvkjørene biler er trygge slår til. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) ti millioner euro (93 mrd. kr) Frem til revidering av loven, må blant annet beskyttelse av data fra bilene adresseres Hva med å bruke ordet "avklares"? Endret 15. mai 2017 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Loven setter en øvre grense for erstatningsansvar på ti millioner euro (93 mrd. kr) for personskader, og to millioner euro (18,6 mrd kr) for skade på eiendom. Det har jaggu skjedd mye med kronekursen i det siste :O Ellers har jeg som vanlig ikke tro på selvkjørende biler. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 ti millioner euro (93 mrd. kr) Frem til revidering av loven, må blant annet beskyttelse av data fra bilene adresseresHva med å bruke ordet "avklares"? Svak krone for tiden... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Spennende. Lurer på hvor lang tid før Norge kommer diltende etter. Har jo vært snakk om lovendring her også. Prismessig tror jeg ikke dette blir ille. Ser jo eksempler på dagens biler som fylles med sensorer uten at prisene endres nevneverdig. Forsikring vil også kunne bli billigere om antagelsene om at selvkjørene biler er trygge slår til. vel .nå er jo mange av dagens biler sponset med ca 50% jeg tror at forsikringen vil nærme seg midten , fra laveste pris og fra høyeste pris i forhold til dagens forhold de skal jo tjene penger , me pleier å være grådige så hvis det er produsenten som skal dekke det så må også prisen ute fra produsenten øke Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 hvem får skylda hvis den bilen dreper noe da..? Lenke til kommentar
molna Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Eh... det står jo i artikkelen! 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Eh... det står jo i artikkelen! Men i paksis. Hvis man nå ser på diselskandalen til VW og de andre bilprodusentene så vil jeg ikke akurat at de var så villig til å ta ansvaret selv Selv om VW var størst , så har de slupet biligs unna , mens de mindre produsenten har slit merer Hvordan vat man da at produsentene vil ta det nødvendige ansvaret om noe skulle gå galt på nytt , i stedet for å forsøke å snike seg unna ? man kan jo alrede i dag minstenke flere for at de ikke har rent mel i posen - som det heter i ordtaket 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hva er poenget med at transport skal foregå uten menneskelig påvirkning, med de farer det nødvendigvis må gi- uansett (?), mens det samme samme samfunnet har mangel på arbeidspasser? Bør vi ikke først klargjøre at vi ønsker en så stor arbeidsløshet ("") , og så mange frie livstimer som mulig, for alle? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Så "hvem har skylden"; som endel mente var et totalt uoverkommelig hinder for selvkjørende biler viste seg å være ganske greit å ordne? AtW 6 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Eh... det står jo i artikkelen!Men i paksis. Hvis man nå ser på diselskandalen til VW og de andre bilprodusentene så vil jeg ikke akurat at de var så villig til å ta ansvaret selv Selv om VW var størst , så har de slupet biligs unna , mens de mindre produsenten har slit merer Hvordan vat man da at produsentene vil ta det nødvendige ansvaret om noe skulle gå galt på nytt , i stedet for å forsøke å snike seg unna ? man kan jo alrede i dag minstenke flere for at de ikke har rent mel i posen - som det heter i ordtaket http://jalopnik.com/volkswagen-stashed-hundreds-of-cheating-diesels-in-an-a-1791535662 I USA får de svi litt mer. Tusenvis av tilbakekjøpte biler står rundt på parkeringsplasser. Gjetter på VW har så gode kontakter med noen statsledere i et eller annet uland som ikke bryr seg om utslippene og kan kjøpe de for så og selge de med fet fortjeneste i sine hjemland. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 (endret) "For å sikre at dette kan avklares, kreves det at alle biler har en «svart boks» som loggfører hendelser opp mot ulykkestidspunktet." Jeg er villig til å sette penger på at dette er den beste beskjeden bilfabrikantene kan få - det er et Carte Blanche til å låse bileieren ute fra egen bil gjennom typisk Digital Rights Management. Dette blir ikke en svart boks, det blir en svart bil. Retten til å reparere eget kjøretøy gikk dermed nettopp fløyten. Dessverre er der ingen steder å innkassere gevinst på nevnte veddemål. I stedet blir det merkeverkstedet som kan innkassere gevinst fra min pengebok. • Amerikanske bønder hacker traktorene sine med Ukrainsk Firmware • Pre- and Post Crash data recorded in ECUs Endret 16. mai 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Spørsmålet rundt programvare og reperasjoner på slike biler blir en spennende afære. Ser produsentene kan ha sterke kort for å holde kontroll om de har ansvaret om bilen finner på kromspring i automatisk modus. Si for eksempel at sensor/kamera på venstre side slutter å fungere. Jeg kjøper ny på e-bay og installerer selv. Sensor er dårligere en produsent sin og bilen kjører over en moped i blinsonen uka etter. Hvem har da ansvaret? Jeg som mekka selv, eller produsent som etter reglene i Tyskland har ansvaret i førerløst modus. Annet eksempel. Jeg flasher bilen med software jeg fant på nettet slik at jeg får funksjon X i tillegg. Hvem har nå ansvaret om bilen i automatisk modus kjører over noen fotgjengere? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Dette kan man se fra 2 sider Den ene der produsenten fokuser på sikekr het , me samtidig lar verkstedet ta seg god betalt for de nødvendige "reparasjonene " På den andre siden sitter de som må betale dette som gjør så mye de kan for begrense hva man skal betale Når merkeverkstedene for dagens biler tar overpris for det meste som må gjøres på bilen så tyr mange til biligerer alternativer Hvis man skal rett ut en bulk så kan man få et privatfirma til gjøre det for noen få tusen lapper , eller et merkeverksted som bytter ut hele siden med en nye til 20 000. Sensorene er jo tross alt bare noe kamerar eller givere som er styrt av en datamaskin man må selvsagt huske på at de også må kaibreres. det er jo ikke uten grunn at steder som mekanomen o.l. dukker opp Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Helt enig elgen. Har heller ikke lyst til å betale blodpris så blir spennende å se hvordan lover og regler på dette feltet utvikler seg. Muligt det blir et skille mellom reprasjoner som dekker komponenter til det autonome systemet og andre mere "standard" bildeler. Blir uansett spennende å se hva de store Tyske bilprodusentene drar opp av hatten nå som det er åpning. Vil tro de har noen produkter og løsninger på lager selv om det har vært relativt stille fra den fronten så langt. Virker jo som det er bare Tesla, Nissan, Waymo og diverse andre amerikanske selskaper som har stukket seg frem så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå