Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har brygget 5l eple/pære cider ved å ta å blandet Luxus eple juice fra europris. Med en billig gjær (5g) fra eBay, brukte 500g sukker og en hermetisert boks med pærer der jeg tømte alt av pærer å lake oppi. Den ble stående å boble i gjærlåsen i litt over en uke på 23 grader. Etter det så silte jeg alt grumset bort å satte det på noen 0.5l flasker med litt sukker oppi. De sto fire dage i 23 grader, så ble de satt i en kjeller i 2 måneder. Nå som jeg smakte på den var den veldig sur men smakte helt greit men ikke noe kjempe suksess. Ble neste ikke kullsyre på flaskene, fikk en prosent på ca 8%. Og pris per liter ble 14kr. Er det noen som vet hvordan jeg kan få en bedre smak å en søtere cider. Takk på forhånd til deres/dine tips/svar, håper dere tar denne tråden seriøst☺️

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å søte øl kan brukes et søtningsmiddel som ikke er gjærbart, f.eks. Sukrin. Det kan sikkert også brukes til sider. Men test ut søtstoffet først; noen er helt greie på smak så sant du ikke bruker mye, men blir bitre i for sterk konsentrasjon. Det gjelder både sakkarin og cyclamat (Natreena hører vel til her, mener jeg å huske).

Et alternativ er ferdige sidersett. Bryggselv (butikker og nett) har 7 typer. Ett sett pluss 1 kg druesukker gir 23 liter sider..
Red.:
Akkurat samme utstyr og framgangsmåte som for ølbrygging og vinlegging, naturlig nok. Bare ulike råvarer.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke sider, så jeg kan ikke svare deg om smak. Du trenger som sagt 1 kg glukose, men ellers er det samme utstyr som  for ølbrygging: to gjæringskar med lokk og gjærlås, helst med kran og slange, røreskje, termometer, helst måleapparat. Utstyr for flaskedesinfeksjon, tapping og korking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...