Burgah.boy Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hei, har brygget 5l eple/pære cider ved å ta å blandet Luxus eple juice fra europris. Med en billig gjær (5g) fra eBay, brukte 500g sukker og en hermetisert boks med pærer der jeg tømte alt av pærer å lake oppi. Den ble stående å boble i gjærlåsen i litt over en uke på 23 grader. Etter det så silte jeg alt grumset bort å satte det på noen 0.5l flasker med litt sukker oppi. De sto fire dage i 23 grader, så ble de satt i en kjeller i 2 måneder. Nå som jeg smakte på den var den veldig sur men smakte helt greit men ikke noe kjempe suksess. Ble neste ikke kullsyre på flaskene, fikk en prosent på ca 8%. Og pris per liter ble 14kr. Er det noen som vet hvordan jeg kan få en bedre smak å en søtere cider. Takk på forhånd til deres/dine tips/svar, håper dere tar denne tråden seriøst☺️ Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) For å søte øl kan brukes et søtningsmiddel som ikke er gjærbart, f.eks. Sukrin. Det kan sikkert også brukes til sider. Men test ut søtstoffet først; noen er helt greie på smak så sant du ikke bruker mye, men blir bitre i for sterk konsentrasjon. Det gjelder både sakkarin og cyclamat (Natreena hører vel til her, mener jeg å huske). Et alternativ er ferdige sidersett. Bryggselv (butikker og nett) har 7 typer. Ett sett pluss 1 kg druesukker gir 23 liter sider..Red.:Akkurat samme utstyr og framgangsmåte som for ølbrygging og vinlegging, naturlig nok. Bare ulike råvarer. Endret 15. mai 2017 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Les deg opp på hvordan man hjemmebrygger sider, det er ikke samme prosess som øl. Det du har lagd er gjæret juice. Det kan umulig være noe godt. 1 Lenke til kommentar
Burgah.boy Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Men hvordan er fremgangsmåten på ferdig sidersett fra bryggeselv.no, hvilken av de er en godt en. Og vis man kjøper et sånn sett hva annet trenger man☺️ Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg liker ikke sider, så jeg kan ikke svare deg om smak. Du trenger som sagt 1 kg glukose, men ellers er det samme utstyr som for ølbrygging: to gjæringskar med lokk og gjærlås, helst med kran og slange, røreskje, termometer, helst måleapparat. Utstyr for flaskedesinfeksjon, tapping og korking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå