Gå til innhold

Hold av datoen: 6. september lanserer Nissan andre generasjon Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortsatt gjenstår det å se om Nissan i like stor grad vil sette en ny standard for elbiler nå i 2017 som de gjorde med første utgave i 2009. Ja, mener Pierril Pouret, elbildirektør for Nissan i Norden:

– Dette blir en helt ny modell designet fra blanke ark som vil sørge for at vi fortsatt er i front, sier Pouret.

 

Jeg personlig liker ikke Leaf og det er ikke sånn at Nissan troner på toppen av Autoindex heller, men når det er sagt må jeg si at jeg vurderer Leaf til å ha vært en helt banebrytende modell for elbiler i Norge. Før det så det meste av elbiler inklusive trillingene ut som noe fra Mr. Bean, og det til en relativ vanligbil-pris også. Nissan kom med en elbil som også var en vanlig småbil og snudde i mine øyne denne nisjen på hodet. Så hvis målet er at de skal være like i front nå som de var i 2009, så har de satt et spenstig mål. 

 

Det er mange andre som forsøker imponere for tiden, men da er det enten noe galt med tilgjengeligheten eller hvor langt fram i tid modellen skal (eventuelt) bli tilgjengelig. Så det blir spennende å se om de kan imponere denne gangen også, eller om de bare framsnakker eget produkt... For det måtte de jo ha gjort uansett. 

 

I motsetning til tidligere så kan også Tesla bli en sammenlignbar konkurrent denne gangen, når Model 3 er på vei inn på markedet. Jeg ønsker Nissan lykke til, fordi jeg synes de gjorde en viktig jobb da de innførte Leafen, og fordi vi trenger sunn konkurranse på modellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan og autonomi...

Det betyr bl.a. software... OG oppdateringer...

Skeptisk, veldig skeptisk...

Har Leaf og e-NV200. Godt fornøyd med begge.

Bortsett fra navigasjon og CarWings. Oppdateringer, forbedring av programvare...

Nei, det har jeg ikke sett. Ingenting.

Navigasjon er på det nærmeste ubrukelig, samme med "fjernstyring" av klimaanlegg.

De må virkelig utrette et under for å få fungerende autonomi etter eksisterende software å dømme.

Lenke til kommentar

Konseptbilen ser veldig kul ut. Mye bedre enn gen 1. Skulle gjerne hatt en selv, men tipper nybilsprisen starter høyere oppe enn hva dagens Leaf gjør.

 

Det kommer tydelig fram i artikkelen hvilke type folk som har råd til elbiler med alle godene og fritakene som dette medfører i hverdagen; folk som kjøper det som bil nr 2, og de som i en 5-årsperiode har byttet mellom 3 biler der 2 av dem er blandt de dyreste på markedet.

Mens de som har minst men trenger bil må fortsette å kjøpe brukte biler og betale løpende mikrotransaksjoner i form av bompenger, drivstoff, mva, veiavgift, dyrere forsikring, parkering osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konseptbilen ser veldig kul ut. Mye bedre enn gen 1. Skulle gjerne hatt en selv, men tipper nybilsprisen starter høyere oppe enn hva dagens Leaf gjør.

 

Det kommer tydelig fram i artikkelen hvilke type folk som har råd til elbiler med alle godene og fritakene som dette medfører i hverdagen; folk som kjøper det som bil nr 2, og de som i en 5-årsperiode har byttet mellom 3 biler der 2 av dem er blandt de dyreste på markedet.

Mens de som har minst men trenger bil må fortsette å kjøpe brukte biler og betale løpende mikrotransaksjoner i form av bompenger, drivstoff, mva, veiavgift, dyrere forsikring, parkering osv.

 

Du betaler ikke mva når du kjøper bruktbil. Personbil er en luksusgjenstand og det er ingen menneskerett å eie sin egen bil. Så la oss slippe en ny "de fattige sponser rike elbilkjøpere" debatt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gjette så får vi en innstegsmodell med 40kWh batteri til en pris som er *litt* høyere enn dagens 30kWh-modell. For noen lapper mer kan man sikkert få 60kWh batteri, avanserte førerassistansesystemer(delvis autonomi) kule felger, forbedrete koppholdere osv..

 

 

...

Mens de som har minst men trenger bil må fortsette å kjøpe brukte biler og betale løpende mikrotransaksjoner i form av bompenger, drivstoff, mva, veiavgift, dyrere forsikring, parkering osv.

Seriøst? Du forventer virkelig at ny teknologi skal sikte seg inn på de med tynnest lommebok?
Lenke til kommentar

Nissan og autonomi...

Det betyr bl.a. software... OG oppdateringer...

Skeptisk, veldig skeptisk...

Har Leaf og e-NV200. Godt fornøyd med begge.

Bortsett fra navigasjon og CarWings. Oppdateringer, forbedring av programvare...

Nei, det har jeg ikke sett. Ingenting.

Navigasjon er på det nærmeste ubrukelig, samme med "fjernstyring" av klimaanlegg.

De må virkelig utrette et under for å få fungerende autonomi etter eksisterende software å dømme.

 

Datteren vår synes det er veldig spennende da kartet viser at vi er ute på havet, når vi egentlig er på ei bru som var bygget lenge før vi kjøpte bilen... Det er skuffende.

 

I tillegg, så er det skuffende at vi ikke har fungerende radio i vår tre år gamle Leaf. Jeg tenkte ikke på DAB, og ingen nevnte DAB da vi kjøpte bilen eskeny hos Nissan i Bodø. Det er og skuffende.

 

Men selve bilen er det ikke noe å utsette på.

 

Man kan jo håpe at Nissan en dag skjønner at det lønner seg å tilby gratis programvareoppdateringer til produktene sine. Det er ikke uten grunn at leverandører som vil melke deg tørr sliter, når selskaper som Tesla , Apple og Google sørger for at man har det så bra som det er teknisk mulig så lenge som det er teknisk mulig.

 

Jeg får fortsatt oppdateringer på telefonen min, to år etter at jeg kjøpte den for 4000 kroner.

 

Det eneste som kan få meg til vurdere å bli hos Nissan er om de begynner å levere oppdateringer til det opplagte: opplagte kart og programvare, men DAB er kanskje for mye å håpe på...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du betaler ikke mva når du kjøper bruktbil. Personbil er en luksusgjenstand og det er ingen menneskerett å eie sin egen bil. Så la oss slippe en ny "de fattige sponser rike elbilkjøpere" debatt.

 

De fleste som eier en Tesla tilhører den priviligerte klasse, og samfunnet subsidierer disse med store summer.
Lenke til kommentar

 

Du betaler ikke mva når du kjøper bruktbil. Personbil er en luksusgjenstand og det er ingen menneskerett å eie sin egen bil. Så la oss slippe en ny "de fattige sponser rike elbilkjøpere" debatt.

De fleste som eier en Tesla tilhører den priviligerte klasse, og samfunnet subsidierer disse med store summer.

 

 

Når havnet lokførere i NSB i den privilegerte klasse?

Riktignok går de i uniform, men er neppe den nye adelen i Norge.

Ingen kikker to ganger hvis naboen kjøper seg en ny Volvo V90, men hvis han kommer med Tesla så skal han stemples...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Du betaler ikke mva når du kjøper bruktbil. Personbil er en luksusgjenstand og det er ingen menneskerett å eie sin egen bil. Så la oss slippe en ny "de fattige sponser rike elbilkjøpere" debatt.

De fleste som eier en Tesla tilhører den priviligerte klasse, og samfunnet subsidierer disse med store summer.

Når havnet lokførere i NSB i den privilegerte klasse?

Riktignok går de i uniform, men er neppe den nye adelen i Norge.

Ingen kikker to ganger hvis naboen kjøper seg en ny Volvo V90, men hvis han kommer med Tesla så skal han stemples...

Kan jo snu det rundt også. At alle som kjøper tesla S/X er med på å bidra til teknologiutviklingen som sørger for at det kommer billigere biler med lang rekevidde.

Retter herved en stor takk til alle som har kjøpt Tesla.

Håper dere overser og ignorerer norsk misunnelse og smålighet og fortsetter å støtte utvikling av teknologi som til slutt fjerner oljebransjen så det blir mulig å puste i frisk luft igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nissan og autonomi...

Det betyr bl.a. software... OG oppdateringer...

Skeptisk, veldig skeptisk...

Har Leaf og e-NV200. Godt fornøyd med begge.

Bortsett fra navigasjon og CarWings. Oppdateringer, forbedring av programvare...

Nei, det har jeg ikke sett. Ingenting.

Navigasjon er på det nærmeste ubrukelig, samme med "fjernstyring" av klimaanlegg.

De må virkelig utrette et under for å få fungerende autonomi etter eksisterende software å dømme.

 

Datteren vår synes det er veldig spennende da kartet viser at vi er ute på havet, når vi egentlig er på ei bru som var bygget lenge før vi kjøpte bilen... Det er skuffende.

 

I tillegg, så er det skuffende at vi ikke har fungerende radio i vår tre år gamle Leaf. Jeg tenkte ikke på DAB, og ingen nevnte DAB da vi kjøpte bilen eskeny hos Nissan i Bodø. Det er og skuffende.

 

Men selve bilen er det ikke noe å utsette på.

 

Man kan jo håpe at Nissan en dag skjønner at det lønner seg å tilby gratis programvareoppdateringer til produktene sine. Det er ikke uten grunn at leverandører som vil melke deg tørr sliter, når selskaper som Tesla , Apple og Google sørger for at man har det så bra som det er teknisk mulig så lenge som det er teknisk mulig.

 

Jeg får fortsatt oppdateringer på telefonen min, to år etter at jeg kjøpte den for 4000 kroner.

 

Det eneste som kan få meg til vurdere å bli hos Nissan er om de begynner å levere oppdateringer til det opplagte: opplagte kart og programvare, men DAB er kanskje for mye å håpe på...

Tviler sterkt på at Nissan oppfatter dette poenget, i likhet med de fleste andre bilprodusenter.

Min neste bil begynner med bokstaven T.

Lenke til kommentar

Denne overtok etter en blybatteribank på 456 kg. Den har 2,5 ganger så stor energikapasitet og veier halvparten, forteller han.

Når ble vekt på batteribanken for hytta noe man bryr seg om? Kan skjønne volum, ampertimer, c-rating, antall utladinger - men vekt?

Endret av uGn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som kan få meg til vurdere å bli hos Nissan er om de begynner å levere oppdateringer til det opplagte: opplagte kart og programvare, men DAB er kanskje for mye å håpe på...

Finnes det ikke oppdateringer i det hele tatt, eller er det at de tar betalt for det?

Lenke til kommentar

 

Det eneste som kan få meg til vurdere å bli hos Nissan er om de begynner å levere oppdateringer til det opplagte: opplagte kart og programvare, men DAB er kanskje for mye å håpe på...

Finnes det ikke oppdateringer i det hele tatt, eller er det at de tar betalt for det?

Finnes ikke til min Leaf 2014 mod.

Kan oppdatere ladestasjoner i systemet OTA, men de lagres ikke så det må gjentas hver gang...

Har stort sett gitt opp å bruke navigasjonssystemet, går så utrolig mye kjappere med mobilen.

Lenke til kommentar

Vekt har litt å si når man skal frakte batteriene til hytta...

Korrekt. Den gamle batteribanken besto av 3 stk. 4V 1900Ah batterier som veide 152kg pr. stk. 152kg er et ganske tungt batteri å flytte på, spesielt alene...

 

Da er det enklere med 7 stabler bestående av 10 stk. Leaf-moduler i hver, disse veide omkring 33kg pr. stk. om jeg husker korrekt. En smule enklere å håndtere. 

 

Dessuten har de fleste biler ikke god nok nyttelast til å frakte 456kg med batterier + et par personer + bagasje. Halve batterivekten går dog stort sett bra, så da har man spart seg en tur, evt. å måtte ha med henger. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...