Notseph Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hei, jeg håper at kanskje noen her på diskusjon har litt mer peil en meg og kan hjelpe meg med ett lite dilemma jeg sitter med her i en blokkleilighet. La meg først nevne at jeg er litt av ett nattmenneske, jeg sitter ofte med pcen utover natten og ofte med skype hvor jeg snakker med venner, på grun av dette fikk jeg en liten klage første uken jeg flyttet in da rommet jeg satt pcen på var rett under og over naboer sine såverom (jeg bor i andre av tre etasjer), jeg flyttet da pcen in i stuen, lengst unna såverommene, la ett tykt teppe under stolen og gjorde alt jeg kunne for og dempe lydene som kommer fra min leilighet. Jeg hørte ingenting etter dette før i december da jeg fikk ett extremt overdrevet brev fra USBL om naboklager hvor det var nevnt "skriking, støy og stamping over gulvet" og "besøk til boligen så og si hver natt" osv siden jeg flyttet in, som bare er rein løgn, jeg spurte styreleder og andre i bygget og fant ut at det er kun persjonen over meg som klager og ingen andre har hørt noe som helst i nerheten av hva som er skrevet. Jeg spurte styreleder om ikke hun kunne spørre naboen over meg om hun kunne ta kontakt, eventuelt putte en lapp i postkassen min så jeg kunne vite spesifikt når og hva det var klaget på. Jeg hørte ingenting mer etter dette før nå i mai da jeg fikk mitt andre brev med trussel om at neste kunne være utkastelse, dette brevet var ENDA mer overdrevet en forige da det er snakk om smelling i dører og skriking fra balkongen og igjen, besøk så og si hver dag. Jeg har hatt besøk 2 hele ganger i den perioden som er nevnt i forige brev, da jeg har prøvd og holde besøk unna etter det første brevet jeg fikk, og jeg har heller ikke brukt balkongen siden jeg flyttet in, alle dører og vinduer er lukket utover kveld og natt spesifikt for og være mer stille. Nå har jeg satt opp ett møte med styre og naboen over og håper da at noe skall komme ut av denne saken. Så her er spørsmålet mitt, kan virkelig en persjon i en blokk få deg kasta ut? Spesielt da det er kun basert på overdrivelser og regn løgn? Og kan styreleder virkelig videresende disse klagebrevene rett til USBL uten og se an saken og gi meg noe som helst beskjed eller sjanse til og si min side? Alle svar er satt pris på, jeg håper da også på noen råd om lover eller paragrafer jeg kan referere til under møte eller om noen her vet litt mer om hva styreleder egentlig skall gjøre med klager 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Det skal mykje til for å bli tvungen til å fråvike buretten då dette blir rekna som eit svært stort inngrep som skal være godt begrunna. For å kunne kreve tvangssalg så skal du bli varsla, og varselet skal inneholde opplysningar om mulige konsekvensar. Styreleder må forholde seg til dei sakene som kommer inn, og eit typisk problem i slike saker er at styreleder/styret kun får får høyre den eine sida sin versjon. Det viktiqaste som du kan gjere no er å ikkje la naboens versjon stå uimotsagt. Du bør sende ei skriftlig besvarelse der forteller kva grep du har gjort. Det skal gjerast ei konkret avvegning mellom ditt behov for å bu og leve i boligen opp mot naboens behov for fred og ro. Det som du skal være ekstra oppmerksom på er at støy som påvirker natteroa vil tolkast ekstra strengt. Det er for eksempel ikkje gitt at TV-volumet som er greit om kvelden også er eit greit volum etter midnatt. Du har sjølvsagt full anledning til å snakke i telefon (som nok er det lettaste å samanlikne støynivået ditt med) og å bevege deg rundt i leiligheita sjølv om dette medfører trinnlyd. Men dei lydane som du produserer skal ikkje være unødvendige tatt i betraktning av forholda ellers. Du kan også vurdere om det er hensiktsmessig å innhente uttalelser frå andre naboar som støtter din versjon. Tenker umiddelbart at særlig den delen av klagen som går på tramping i golvet nok er ein type støyklage som vanligvis kjem frå naboen under deg, ikkje frå naboen over. Så det at naboen under deg ikkje har klaga på støy tyder på at den naboen ikkje blir plaga av støyen. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Den vanlige ordningen i et BBL-tilknyttet borettslag er at forretningsfører, det vil si boligbyggelaget (USBL), håndterer naboklager og vurderer advarsler. Dette gjøres imidlertid under styrets ansvar, for det er styret som til syvende og sist er ansvarlig for borettslaget. At styret kun videresender klager til forretningsfører er imidlertid i seg selv ikke uvanlig. En person i en blokk kan få deg kastet ut, men det avhenger selvsagt av om vilkårene for tvangssalg er oppfylt: § 5-22.Salspålegg frå laget (1) Dersom ein andelseigar trass i åtvaring misheld pliktene sine vesentleg, kan laget påleggje andelseigaren å selje andelen. Kravet om åtvaring gjeld ikkje i tilfelle der det kan krevjast fråviking etter § 5-23 første ledd. Åtvaring skal vere gitt skriftleg og opplyse om at vesentleg mishald vil gi laget rett til å krevje andelen seld. Pålegg om sal skal vere gitt skriftleg og opplyse om at andelen kan krevjast seld ved tvangssal dersom pålegget ikkje er etterkome innan ein frist som ikkje skal setjast kortare enn tre månader frå pålegget er motteke. (2) Er pålegget ikkje etterkome innan fristen, kan laget krevje andelen seld etter § 4-8 andre ledd. Vilkårene er altså at du 1) til tross for advarsel 2) misligholder plikter du har etter loven eller i medhold av loven i vesentlig grad. Det er ikke noen automatikk i at to advarsler er lik utkastelse eller lignende. Du bør kreve å få kopi av klagene. Du bør også bestride dem. Forretningsfører driter i din side av saken med mindre du gir dem den, de får betalt uansett, og det er borettslaget som må betale sakskostnadene hvis de taper utkastelsessaken. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Tipper naboen misoppfatter skype-samtaler på høyttaler som besøk - hvis du mot formodning ikke gjør det, bør du vel kunne bruke headset, og skru opp lyden på mikrofonen nok til at du ikke trenger å snakke spesielt høyt? Hvis du ønsker å finne ut hvor mye støy du lager, legg en opptaker(mobilen f.eks) i naborommet gjennom natten, og hør gjennom neste dag hvor sjenerende det er - opptaket kan du jo ta med til møtet for å bevise realiteten. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hvis du ønsker å finne ut hvor mye støy du lager, legg en opptaker(mobilen f.eks) i naborommet gjennom natten, og hør gjennom neste dag hvor sjenerende det er - opptaket kan du jo ta med til møtet for å bevise realiteten. Et lydopptak sier ingen verdens ting om lydnivået. Uten et referansepunkt er opptaket verdiløst. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hvis du ønsker å finne ut hvor mye støy du lager, legg en opptaker(mobilen f.eks) i naborommet gjennom natten, og hør gjennom neste dag hvor sjenerende det er - opptaket kan du jo ta med til møtet for å bevise realiteten. Et lydopptak sier ingen verdens ting om lydnivået. Uten et referansepunkt er opptaket verdiløst. Leste du ikke at jeg ba ham legge opptakeren i et tilstøtende rom? Nei, det blir langt fra noen eksakt vitenskap, men hvorvidt mikrofonen i naborommet oppfatter lyden i det hele tatt, eller oppfatter den som unormalt høy vil definitivt gi en indikator. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Leste du ikke at jeg ba ham legge opptakeren i et tilstøtende rom? Det vil uansett bli en påstand uten tyngde. Telefonen kunne like gjerne være plassert i et kott på loftet. Dessuten er opptaksvolum ganske enkelt å manipulere... Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Vi snakker ikke om bevis til lagmannsretten her - og ikke minst er det som antydet også for selvinnsikten. Kanskje OP faktisk er ganske høylytt, men ikke innser det selv. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Har du tatt til motmæle, TS? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Typisk støy som naboane klager på er vell bass og vibrasjonar gjennom veggane som ein mobiltelefon uansett ikkje fanger opp. Men det kan være lurt å tenke på kva volum ein snakkar med over skype, enkelte snakkar svært høgt i telefonen, og med headsett kan lydnivået ubevist tendere mot roping for enkelte. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 (endret) Dét jeg lurer på er, hvorfor har ikke ledelsen satt i gang noen forsøk på å megle mellom beboerne? Få i gang noen møter, undersøke støyen, få frem forklaringer. Man må liksom slåss for alt i dag, ingen ledere som tar noe ansvar. Her blir snart en uskyldig sjel tvangsutkastet på grunn av noe som kan være rene løgner. Det kan være legitimt, men da hadde det vært mer rimelig om den som bodde over heller tok noen samtaler og møter med trådstarter. Gå til så ekstreme steg, da gitt.Bare slåss og bestrid alt, i brevs form!Edit: Dét var et godt poeng, ja. Bare naboen over som hører noe, og ikke de under, eller noen andre. Viktig å få nevnt i saken. Endret 17. mai 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Notseph Skrevet 17. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2017 Takker for svar, det er som nevnt ingen musikk eller tv / høytalere på om natten (eller dagen for den saks skyld) da jeg bruker headset når jeg bruker pcen. Ingen andre naboer klager, til og med naboen under meg sier han ikke hører noe selv om naboen over sier hu hører tramping og stomping fra meg, noe jeg mener er helt idiotisk. Jeg har tatt kontakt med han som skrev brevet i USBL og han oppfordret meg bare til og ta opp ett møte med naboen over og styreleder, noe jeg har satt i gang nå og håper at kommer en vei. Jeg har også funnet ut at siden kravene om utkastelse er ganske høye trur jeg at selv om jeg får ett brev om det og det blir en sak så kan jeg veldig lett vinne da det bare er en nabo som har klagd og jeg har mange i blokka og til og med naboblokker på min side og som sier at styreleder burde ha håndtert saken bedre fra starten av. Igjen, takk for svar, skall holde dere oppdatert om det da jeg enda ikke er sikker på hva som skjer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå