euphoria. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Her må jeg si at Finn Jarle Kvalheim har gjort et slett stykke arbeid når det gjelder testen av Android Auto. Først og fremst tester han en ufullstendig versjon. Riktig nok blir det påpekt at Android Auto egentlig ikke er tilgjengelig i Norge, men det virker som at han tror at programmet virker slik det skal bare man får lastet det ned via omveier. Det han ikke ser ut til å ha fått med seg, er at man i tillegg må sette engelsk som språk på mobiltelefonen sin. Først da får man full effekt av Android Auto, som i all hovedsak er talestyrt. Det er tydelig at testeren egentlig ønsker at mobiltelefonen skal speiles på bilens infotainmentskjerm. Det er greit nok det, men det lar seg naturligvis ikke kombinere med trafikksikkerthet anno 2017. Å argumentere med at ting er mulig med bilens innebyggede gammeldags system, burde være mulig også med Android Auto, er nettopp å ønske seg tilbake i tid. Hele poenget med Android Auto er at du skal gjøre operasjonene med talestyring, for å forbedre trafikksikkerheten. Ett steg fremover... Derfor kan du skrive inn adressen du skal til i Google Maps når bilen står stille, men så snart bilen beveger seg kan du kun gjøre dette med talekommandoer. Og du kan ikke bla deg gjennom flere sider med menyer, men hvorfor vil du det? Det er jo mye enklere å snakke til systemet for å få utført det du ønsker! Selv fikk jeg endelig en bil med støtte for Android Auto for noen få uker siden, og jeg er superfornøyd med dette som bilens infotainment-system. Selv om det er høy lyd i bilen, gjenkjenner systemet straks at jeg sier "ok google" for å aktivere kommandogivning. Alternativt kan man holde inne en fysisk knapp på rattkonsollen for å sette assistenten i lyttemodus. De fleste som ikke har problemer med å kommunisere på engelsk, vil nok synes det samme, selv om det selvsagt er litt dumt å diktere tekstmeldinger på engelsk til norske mottakere... Når Google Assistant blir lansert på norsk, og vi får Android Auto og andre Google-produkter som har denne assistenten som grunnpilar, har folk flest noe å glede seg til her hjemme! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg