Gå til innhold

Verken Stortinget, Slottet eller Rikshospitalet er dimensjonert for jordskjelv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spennende emne. Man har jo funnet ut at det kan komme svært store skjelv i områder som normalt ikke opplever dem pga. eldgamle bruddlinjer. For eksempel kan et stort skjelv skje i New York når som helst, selv om det ikke er geologisk aktivt. New York kan faktisk oppleve et skjelv helt opp i 7+, noe byen overhodet ikke er dimensjonert for, og særlig områder som Queens hvor folk bor, er fullt av gamle murbygg, og vil bli meget hardt rammet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Og det faktum at både slottet og stortinget har stått siden midten av 1800 tallet uten å så mye som å bli skadet av jordskjelv har vel ingenting å si? Nei, her er det snakk om å fordyre boliger for at entreprenørene skal tjene penger. Vi skal ikke kreve flomsikring av høyfjellshytter i samme slengen?

California jordskjelvsikrer husene sine fordi California ligger PÅ en fault line. De har jordskjelv som krever menneskeliv med få års mellomrom. Norge ligger ca 1000 kilometer fra nærmeste fault line, som ligger et sted vest for svalbard.

At Norge har flest jordskjelv i nordeuropa er revnende likegyldig, den tid jordskjelvene knapt nok er merkbare uten instrumenter.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot det norske kongehuset, men synes at bygget er litt kjedelig å verne med jordskjelvsikring.

Har lite til overs for mange norske politikere, men synes at Stortinget arkitekturmessig er mer verdt å verne med jordskjelvsikring.

Lenke til kommentar

Og det faktum at både slottet og stortinget har stått siden midten av 1800 tallet uten å så mye som å bli skadet av jordskjelv har vel ingenting å si? Nei, her er det snakk om å fordyre boliger for at entreprenørene skal tjene penger. Vi skal ikke kreve flomsikring av høyfjellshytter i samme slengen?

California jordskjelvsikrer husene sine fordi California ligger PÅ en fault line. De har jordskjelv som krever menneskeliv med få års mellomrom. Norge ligger ca 1000 kilometer fra nærmeste fault line, som ligger et sted vest for svalbard.

At Norge har flest jordskjelv i nordeuropa er revnende likegyldig, den tid jordskjelvene knapt nok er merkbare uten instrumenter.

Enig. Selvfølgelig uttaler rambøll at det er kjempeskummelt med jordskjelv. De øker jo sin omsetning ved at byggene blir dyrere å bygge.

Forskjellen mellom Oslo og California er at i California vil det neste skjelvet kanskje være en katastrofe. Det er ikke umulig at sterke 8'ere kan forekomme i det området.

I Oslo vil det neste "gigant skjelvet" føre til fire sprukne grunnmurer og at porselenet til Fru Larsen raser ned fra hyllen.

Norsar kan ikke spå jordskjelv, da det finnes ingen pålitelige varselmetoder, men de vet at det er helt umulig for ett sterkt skjelv å skje i Oslo, så det var jo en litt uheldig formulering derfra.

At man gjør alle nye bygg dyrere viser bare hvor lettlurte beslutningstakerne er. Det er sannsynligvis billigere å reparere de skadene som eventuelt skulle oppstå.

(Ikke det at man har tradisjon her i landet for å reparere noe som helst. Vei, tog, avløp og bygg forfaller raskere enn man vedlikeholder; men for all del; La oss bruke penger på jordskjelvsikring!)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal lese mye rart – også her på TU, av alle steder.. 

Jeg ser det vises til et stort skjelv som visstnok rammet Norge i 1905. Dette har jeg aldri hørt noe om.

Stortingsbygget ble ferdigstilt i 1866, Slottet litt tidligere – i 1849. Ut i fra artikkelen, antar jeg disse byggene ble nær jevnet med jorden i 1905 (og rehabilitert i rekordfart)? Eller kanskje skadene ikke var så katastrofale, all den tid  et enkelt google-søk ikke engang gir treff på noe skjelv i år 1905 ... 

Så vidt jeg klarer å lese meg opp til (wikipedia) inntraff det største skjelvet i Norge i moderne tid året før – i 1904. Se for deg bygningsmassen vår anno 1904, og et stort skjelv som rammet Oslo og omegn! Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hvor ille dette gikk. Hundrevis av familier vasket bort og bygninger som raste sammen og begravde kvinner og barn.  :cry:

La meg bare sitere (min utheving): 

Jordskjelvet er i ettertid blitt beregnet til en styrke på 5.4 på Richters skala og er det største kjente jordskjelv […] i historisk tid. Skjelvet skjedde midt under høymessen (i en tid da kirkene var fullere enn idag), og det skapte flere steder tilløp til panikk og førte til betydelige skader på bygninger.

Kilde: https://www.jordskjelv.no/jordskjelvet-i-oslo-i-1904/category1021.html

Greit nok – kjipt at en og annen bygning ble skadet. For all del. Men antall drepte var altså 0. Null. Ingen. Zero! Jeg har heller ikke funnet kilder som sier noe om betydelig skader på folk ... Og byggene pre 1904 står nå stort sett den dag i dag, gjør de ikke? Det har iallefall aldri kommet noe skjelv som har jevnet et norsk bygg til jorden. Så denne skremselspropagandaen blir bare for ... dum!

---

Har vi ikke værre ting å være redd for? :eek:

(Her om dagen ble jeg gjort oppmerksom på at vi har rundt 500-600 registrerte selvmord her til lands. Hvert år. Hvert eneste år. Bruk noen kroner på psykisk helse, og la i steden for Storting, Slott og hospitaler ryke med i neste skjelv! Langt bedre valuta for penga!)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...