Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK: En million uten bredbånd

Anbefalte innlegg

Dette viser jo bare at Stjelenor, i praksis, har monopol. Her kan du lese litt hva Telenor har gjort for å bremse bredbånd i Norge : digi

Ubeskrivelig irriterende!!

Voks opp. Det å si at Telenor skal bygge ut alle steder er bare tull. Hva med NGT, Catch, Song og de andre selskapene, da må vel de også bli pålagt å bygge ut i bondelandet.

Det at staten eier mest i Telenor har ingen betydning her. De kan ikke gå inn å si at man skal bygge ut hele norge. Det er ikke forsvarlig med dagens løsninger. Det er det samme som å si at Statoil skal gi bort gratis bensin.

Løsningen bør være at staten gjennom kommunene sponser der det ikke er lønnsomt å bygge ut. Dette gjøres idag med en del kommuner. Både Catch, SOng Telenor mfl. For de kommuner som ikke har råd, bør bli sponset av staten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette viser jo bare at Stjelenor, i praksis, har monopol. Her kan du lese litt hva Telenor har gjort for å bremse bredbånd i Norge :

Frt rt da ikke spesieltt givende og drive med BB-arkiologi, hva TN mente i 2001 er igrunn totalt likegyldig.

Nå kan de jo bygge så mye VDS som de vill men vill de det?

Lenke til kommentar
Dette viser jo bare at Stjelenor, i praksis, har monopol. Her kan du lese litt hva Telenor har gjort for å bremse bredbånd i Norge :

Frt rt da ikke spesieltt givende og drive med BB-arkiologi, hva TN mente i 2001 er igrunn totalt likegyldig.

Nå kan de jo bygge så mye VDS som de vill men vill de det?

Hersker liten tvil om at det å se bakover i historien forteller oss hvorfor vi er havnet i den situasjonen vi er i dag.

"arkiologi" skrives forresten arkeologi ;)

Dersom du hadde satt deg litt inn bredbåndshistorien i Norge er jeg sikker på at du også hadde delt vårt syn.

De små selskapene sliter jo med røde tall, sikkert flere årsaker til det, men det kommer ikke oss forbrukere til gode at regjeringen ikke er handlekraftig, det tilbys bare "smuler" 70 millioner til bredbåndsutbyggingen fra staten i år.

Hvor hadde du tenkt at de andre selskapene skulle få penger til å bygge ut?

Skal ikke ha så mye sirkulasjon i toppen for å skjønne at det selskapet som har penger... masse penger, i praksis bestemmer hvor "veien" skal gå.

Telenor er fremdeles i en så overlegen posisjon at dersom noen skulle yppe, så kan du banne på at det også denne gangen vil bli stukket kjepper i hjulene.

Lenke til kommentar

Vel, i England, som er myyyye større enn Norge, har de bare 20% ADSL-dekning, tro det eller ei. Sikkert enda flere sure folk på bygdene der enn her.

Vi er ikke dårligst i verden selv om vi liker å tro det.

Brasil har såvidt fått GSM-nettverk på mobilnettet.

Lenke til kommentar
Etter å ha sett Eirik Lae Solberg uttale seg om bredbånd i NRKs FBI, ble jeg så irritert at jeg sendte ham denne mailen:

I reportasjen En million uten bredbånd på NRK

(http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3319020.html) sier du at vi forbrukerne må etterspørre bredbånd for å få leverandørene til å bygge ut.

Jeg har registrert meg som interessert hos alle de store bredbåndsleverandørene. I tillegg har jeg forhørt meg med Næringsselskapet i Steinkjer, som igjen forhørte seg med Telenor.

Telenor meldte tilbake at for dem var det uaktuelt å bygge ut sentraler med under 200 abonnenter. Det kostet dem ca. 150.000,- å bygge ut en sentral, og med så få abonnenter var det ikke lønnsomt.

Da hjelper det svært lite for oss forbrukere i distriktene, som uheldigvis tilhører en sentral med mindre enn 200 abonnenter, å etterspørre bredbånd når leverandørene ikke ser på oss som et mulig marked!

Jeg regner med at du har tenkt gjennom saken såpass i og med at du uttaler deg som du gjør at du har mer konkrete handlingsplaner for oss forbrukere på hvordan vi skal etterspørre bredbånd enn det jeg allerede har gjort.

Handlingsplanene ønskes tilsendt til min epostadresse.

mvh,

Håvard Bartnes

Jeg regner med jeg får tilbakemelding på hvordan vi distriktsnerder skal få bredbånd ganske snart :lol::laugh:

Mulig du ble forbannet, men de har rett. Det er faktisk ganske liten etterspørsel etter bredbånd i Norge. Selv om det ikke ser sånn ut her på forumet, eller andre forum. Det en uhyre liten del av befolkningen som streifer innom forum :) I den kommunen som tilbyr bredbånd gratis til 99% av sine innbyggere er det bare ca 25% som benytter seg av dette av innbyggerne.

Endret av Moony
Lenke til kommentar

Jeg synes post ot teletilsynet burde pålagt telenor å levere internett til fastpris uansett hvor i norge man måtte bo. Dvs. Om de ikke vil påkoste å bygge ut en sentral, så får de levere "smalbånd" (ISDN/Analog/mobil) internett til fast pris. Prisen bør fastsettes etter kapasiteten de kan tilby husstanden. F.eks om man har 1/4 hastighet av den billigste ADSL-linja så bør det også koste 1/4. Samme med de grisgrente bygdene og øyene som aldri har fått telefoni. De bør dekkes over mobilnettet, og ha en tilsvarende prisstruktur.

Lenke til kommentar

Det vil være vanskelig å sammenlgine ADSL tilbudet i norge med andre land, når noen skriver at det i England er 20% dekning, hva betyr egentlig det?

Det er etter min forståelse flere aspekter som må vurderes her. For det første så har vi den virkelige etterspørselen, det er sikkert mange som kunne tenke seg å ha ADSL vist du spør en vilkårlig mann på gata. Om denner personen igjen er villig til å betale for det tjenesten faktsik koster er en annen side, vi snakker om ønske etter en tjeneste og faktisk betalingsvilje, og det er det stor forskjell på.

I England så vil jeg tro at den faktiske betalingsviljen er mye lavere en i Norge, så selv om det kanskje er et større tilbud, med tanke på sentraler som er klargjorte for ADSL i forhold til antall innbyggere og geografisk lokalasjon, så er etterspørselen mindre fordi folk ikke har penger til rådighet for å betale for tjenesten. Norge er et meget kjøpekraftig land, og ikke minst vil etterspørselen på etter ADSL blandt brukere på et forum dedikert til Hardware være upåklagelig stor, du vil her få et helt feil utvalg for å forklare den faktsike etterspørselen.

Jeg vil tro at samtlige som bruker dette forumet som ikke har ADSL enten har bestilt det , eller ønsker at de hadde det. Det betyr ikke at hele Norge vil ha denne tjenesten. På denandre siden synes jeg det er merkelig at telenor trenger 200 folk på en sentral for å bygge den ut. Det går vel heller på prioriteringer, dersom du selv har valget mellom å velge marked, tror jeg de fleste vil velge det største markedet for å kunne selge mest mulig av sitt produkt. Det samme vil nok være gjeldende for sentraler, det er selvsakt at de vil bygge ut de største sentralene først. Når dette er ferdig, noe jeg mener det for lengst burde være? så må det være muligheter å tjener penger på de mindre markedene også. Firstmile mener jo de kan klare seg med en sentral med 20 kunder. Telenor sier ikke at de trenger 200 kunder, men 200 tilknyttet. Det er vel for framtidige kundegrupper.

Bor du i utkantstørk kommer det ikke ADLS vist du skriver stjelehor her, du må nok ut i nabolaget og undersøke markedet, kanskje det er muligheter for akkurat deg å bli ISP?

Lenke til kommentar
Jeg synes post ot teletilsynet burde pålagt telenor å levere internett til fastpris uansett hvor i norge man måtte bo. Dvs. Om de ikke vil påkoste å bygge ut en sentral, så får de levere "smalbånd" (ISDN/Analog/mobil) internett til fast pris.

Ja, dette mener jeg også, hvordan er "linjebruken" av ISDN ulik fra ADSL, er det virkelig så stor "laod" på linja dersom du bruker ISDN. Det er jo den samme kobberen singnalene går gjennom. Så jeg ser ikke helt problemet. Men, ser du fra et bedriftsmessig syn, hvorfor tilby fribruk når dette er et produkt du tjener mindre på? Vel svaret vil antagelig være fornøyde kunder.

Lenke til kommentar

og de burde sperre adsl brukere fra dc++ og slike programmer :devil:

adsl er jo så jævlig dårlig burde ikke bli kalt bredbånd for det er jo ikke det.

hater telenor max de ringer hele tiden og prøver tvinge på deg bredbånd som ikke er det en gang og jeg har sakt 1000 ganger at jeg har 30 ganger bedre selv en de men de ringer fremdeles ville ikke hadd adsl hvis jeg fikk det gratis :p

men er syn at mange ikke kan få bedre en adsl da eller få noe i hele tatt

Lenke til kommentar
Samme med de grisgrente bygdene og øyene som aldri har fått telefoni. De bør dekkes over mobilnettet, og ha en tilsvarende prisstruktur.

Hva er det du snakker om? Bare så du er klar over det så har Telenor leveringsplikt på telefoni til alle husstander (ikke hytter).

Så på et program på Nrk hvor en nisse bodde alene 5 mil bort fra sivilasjonen, men fast telefon det hadde han

Lenke til kommentar
Dersom du hadde satt deg litt inn bredbåndshistorien i Norge er jeg sikker på at du også hadde delt vårt syn.

De små selskapene sliter jo med røde tall, sikkert flere årsaker til det, men det kommer ikke oss forbrukere til gode at regjeringen ikke er handlekraftig, det tilbys bare "smuler" 70 millioner til bredbåndsutbyggingen fra staten i år.

Skal ikke ha så mye sirkulasjon i toppen for å skjønne at det selskapet som har penger... masse penger, i praksis bestemmer hvor "veien" skal gå.

Takk, jeg har fulgt med, men jeg er ikke enig i at TN eller staten skal fylle opp kassene til BB-selskapene.

De burde nok ha satset noe mer men ideen om og sponse etterspørsel og ikke utbygging er jo god.

Det bygges da mye BB i norge, BB = ADSL eller bedre.

Tn skal ha 85% dekning på ADSL innen 2006 og det er ikke dårlig uansett hvordan man vrir og vender på det.

Og hvorfor senterer alt om TN?

Det finnes mange andre aktører og teknologier enn xDSL og kampen om nærmeste telefonsentral.

Det finnes mye BB-planer i div e-verk og der er kassa ganske full, det vil nok ta litt tid men jeg tror at e-verkene kommer til og bli en sterk aktør.

BB er ikke det store reint salgsmessig, for veldig mange har ISDN og modem holdt mål, dog så begynner dette og bli for tregt selv for lett surfing så massemarkedet står rett foran døren og venter.

Og når det skjer vil man faktisk kunne bygge ut over alt omtrent, prisen på xDSL-utstyr synker og kundemassen eksploderer.

Lenke til kommentar

Takk, jeg har fulgt med, men jeg er ikke enig i at TN eller staten skal fylle opp kassene til BB-selskapene.

De burde nok ha satset noe mer men ideen om og sponse etterspørsel og ikke utbygging er jo god.

Det bygges da mye BB i norge, BB = ADSL eller bedre.

Tn skal ha 85% dekning på ADSL innen 2006 og det er ikke dårlig uansett hvordan man vrir og vender på det.

Og hvorfor senterer alt om TN?

Det finnes mange andre aktører og teknologier enn xDSL og kampen om nærmeste telefonsentral.

Det finnes mye BB-planer i div e-verk og der er kassa ganske full, det vil nok ta litt tid men jeg tror at e-verkene kommer til og bli en sterk aktør.

BB er ikke det store reint salgsmessig, for veldig mange har ISDN og modem holdt mål, dog så begynner dette og bli for tregt selv for lett surfing så massemarkedet står rett foran døren og venter.

Og når det skjer vil man faktisk kunne bygge ut over alt omtrent, prisen på xDSL-utstyr synker og kundemassen eksploderer.

Det hjelper svært lite å følge med dersom man ikke forstår sammenhengene.

Alle eksisterende infrastruktur er bygget opp gjennom statlig innsats. Det gjelder blant annet veier, jernbane, kloakk og strøm, og for at Norge skal kunne hevde seg med sin kompetanse og øvrige kvaliteter, blant annet spredt bosetting, kreves det tunge investeringer i bredbånd. Man trenger ikke subsidiere it-næringen direkte. Kommunene bør få styre stimuleringen av det lokale næringsliv.

Du har rett i at det dukker opp lokale aktører, men regjeringen bør inn å styre dette til en viss grad , slik at vi ikke ender opp med ett ti-talls lokale nett med særegne standarder som krever dyre løsninger for å kommunisere.

Flere faktorer som spiller inn her, og flere tungvektere innen it-sektoren er imot det som ser ut til å bli eget bakkenett for digital-tv, noe som har vist seg å være en gedigen fiasko i andre land... f.eks. Sverige og England.

Regjeringen burde heller stimulere til en åpent nett der de ulike tjenestene kan leveres. Erfaringene fra andre land viser at Norge vil kunne spare haugvis med penger på dette.

Bredbånd er og vil komme til å bli en særs viktig del av vårt og andre lands infrastruktur og for ikke å bli hengende altfor langt etter, bør det offentlige engasjere seg tungt.

Jeg mener med mange andre at bredbånd er en så viktig samfunnsøkonomisk sak at vi ikke kan la private aktører styre utbyggingen av vårt lands infrastruktur.

Lenke til kommentar
Snakker vi om ADSL, eller snakker vi om "ekte" bredbånd? (definisjon, 2 Mbps ut og inn) Har litt og si, men jeg regner med at de mener ADSL..Men det kan vell ikke koste 150 000 å bygge ut en ADSL sentral vell? De bruker jo telefonlinjene .. ikke no fiber eller noe annet :roll;:

Et av kravene for å få bygd ut en sentral for xDSL er at den har fiberoptikk inn til seg (mating) Noe slett ikke alle sentraler har (særlig mindre sentraler)

Disse blir ofte matet med 2 Mbit linjer fra større sentraler i nærheten eller langt unna. Fiberoptikk er svinedyrt (meter priser, utstyr, skjøting og terminering)

Hilsen Zuul

Endret av Zuul
Lenke til kommentar

Jeg mener med mange andre at bredbånd er en så viktig samfunnsøkonomisk sak at vi ikke kan la private aktører styre utbyggingen av vårt lands infrastruktur.

Joda,. dere drømmer om Bredbåndsverket og den drømmen deler ikke jeg.

Drømmen deres vil ende i et enormt byråkrati, endløse og rigide planer og årevis med venting på den minste ting. Det var jo slik Televerket var så drøm i vei.

Og takk, jeg greier fint og forstå og du må lære deg og ikke sette likhetstegn mellom og ikke være enig i din visjon og være så dum at man ikke forstår....

Lenke til kommentar

Eg regner at mange er enige med meg i at i steden for å bygge ut i det uendelige, så kan dem heller ta en utbyggingstopp på 2-3 år, og sørge for at vi som allerede har bredbånd kan få mye større kapasitet etc.

Eg ser ikke heilt vitsen med at dere som bor ute på ei øy eller noe skal trenge bredbånd.

Lenke til kommentar
Eg regner at mange er enige med meg i at i steden for å bygge ut i det uendelige, så kan dem heller ta en utbyggingstopp på 2-3 år, og sørge for at vi som allerede har bredbånd kan få mye større kapasitet etc.

Eg ser ikke heilt vitsen med at dere som bor ute på ei øy eller noe skal trenge bredbånd.

Beklager, men den kommentaren synes jeg var litt drøy. Kan du forklare hvorfor du trenger bredbånd mer enn dem?

Lenke til kommentar

Joda,. dere drømmer om Bredbåndsverket og den drømmen deler ikke jeg.

Drømmen deres vil ende i et enormt byråkrati, endløse og rigide planer og årevis med venting på den minste ting. Det var jo slik Televerket var så drøm i vei.

Og takk, jeg greier fint og forstå og du må lære deg og ikke sette likhetstegn mellom og ikke være enig i din visjon og være så dum at man ikke forstår....

Bredbåndsutbyggingen handler ikke om å dele drømmer, det handler ikke om å gi hvermannsen fri tilgang til piratkopiert musikk og programvare. Det handler om å gjøre informasjon lett tilgjengelig for alle. Det handler om at du og dine skal ha tilgang til de samme informasjonskanaler som alle som bor i områder der befolkningstettheten er høy nok til at noen finner det bryet verdt å bygge ut bredbåndstilbudet, og alt for viktig til å overlates til kommersielle interesser alene. Bredbånd vil kunne gi mange mulighet for å jobbe hjemmefra, og alt det positive som dette medfører, færre må sette seg i bilen og kjøre til kontoret, kan være hjemme når barna kommer fra skolen. Det handler om å bygge opp vår infrastruktur slik at Norge har flere føtter å stå på når den tid kommer at oljen tar slutt.

Selvfølgelig har du lov til å være uenig, da gjerne begrunnet med litt vettug argumentasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...