Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK: En million uten bredbånd

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett Eirik Lae Solberg uttale seg om bredbånd i NRKs FBI, ble jeg så irritert at jeg sendte ham denne mailen:

I reportasjen En million uten bredbånd på NRK

(http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3319020.html) sier du at vi forbrukerne må etterspørre bredbånd for å få leverandørene til å bygge ut.

Jeg har registrert meg som interessert hos alle de store bredbåndsleverandørene. I tillegg har jeg forhørt meg med Næringsselskapet i Steinkjer, som igjen forhørte seg med Telenor.

Telenor meldte tilbake at for dem var det uaktuelt å bygge ut sentraler med under 200 abonnenter. Det kostet dem ca. 150.000,- å bygge ut en sentral, og med så få abonnenter var det ikke lønnsomt.

Da hjelper det svært lite for oss forbrukere i distriktene, som uheldigvis tilhører en sentral med mindre enn 200 abonnenter, å etterspørre bredbånd når leverandørene ikke ser på oss som et mulig marked!

Jeg regner med at du har tenkt gjennom saken såpass i og med at du uttaler deg som du gjør at du har mer konkrete handlingsplaner for oss forbrukere på hvordan vi skal etterspørre bredbånd enn det jeg allerede har gjort.

Handlingsplanene ønskes tilsendt til min epostadresse.

mvh,

Håvard Bartnes

Jeg regner med jeg får tilbakemelding på hvordan vi distriktsnerder skal få bredbånd ganske snart :lol::laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere får gjøre som vi har gjort her i Siljan, en relativt liten bygd NOR for Skien i Telemark.

Vi har påvirket kommunen til å finansiere et bredbåndstilbud til oss, og det kommer i februar. Kommnunen har inngått en avtale med telenor, og betale differansen av de 200 abbonentene de trenger. Altså, hvis man får 100 abbonenter på 1 sentral, må kommunen betale for restrerende 100.

Lenke til kommentar

Ja dette er et kjent problem i distriktsnorge og telenor ser KUNN på fortjeneste på produktet . Vi har fått bredbånd takket vere en privatperson som har kostet dette , han måtte betale hele regningen som det kostet å få oppgradert en sentral , deretter måtte han leie linjen så har han bygget opp et trådløst nettverk i kommunen og fått så mange abbonenter at dette lønner seg. Dermed synest jeg det er rart at telenor ikke skulle få det til å lønne seg da de tross alt har linjene der og ikke trenger leie dem eller å innstalere flere master for trådløst system.

Nei saken er den at tjener de ikke store beløp er dem heller ikke inntresert.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Siljan kommune har faktisk veldig bra økonomi, så vi er heldige sånn ja ..

Ja er litt teit at Telenor bare ser på fortjeneste, og ikke tenker på FOLKET. Herregud .. de har jo bra økonomi og alt. Syntes jeg hele tiden hører hvor mye overskudd dem har. De melker oss, UTEN tvil ..

Dårlig gjort syntes jeg .. men la oss ikke gjøre dette til nok en Telenor diskusjon ..

Lenke til kommentar
Ja er litt teit at Telenor bare ser på fortjeneste, og ikke tenker på FOLKET. Herregud .. de har jo bra økonomi og alt. Syntes jeg hele tiden hører hvor mye overskudd dem har. De melker oss, UTEN tvil ..

:D:D:D TEIT at man bare ser på fortjeneste! Tenke på FOLKET! Høres ut som en kommuniststat. Nei, folkens, privateide selskap MÅ jo tjene penger for å overleve, det er det som er kapitalisme. Dersom det er et mål å få bredbånd til alle, så må stat/kommune inn og sponse slik Siljan tydeligvis har gjort. Det nytter ikke å skylde på bredbåndsleverandørene....

728/128 fra Tiscali

Lenke til kommentar

Vel, hvem er det som har bygd opp Telenor??

Jo det er staten med den intensjon at deres tjenester skulle ut til folket, husk at telenor egentlig var/er et statseid selskap.

Med de stor overskuddene de har burde dem derfor vere forpliktet til å bygge ut bredbånd i hele landet selv om de ikke vill tjene like mye over alt.

De har jo penger nok til å rote bort på tvilsomme oppkjøp i utlandet, ville vel vert lurere å innvistert dem i hjemmlandet .

Lenke til kommentar
Dersom det er et mål å få bredbånd til alle, så må stat/kommune inn og sponse slik Siljan tydeligvis har gjort. Det nytter ikke å skylde på bredbåndsleverandørene....

det er nettopp nyliberalist-vinden som er grunnen til at telenor (som har blitt det den er i dag gjennom fellessakapets kapital) ble privatisert. Da er det bare å satse på at strømnettet, vannforsyningene / renseriene, veinettet og tognettet blir solgt til rike/grådige private (interesser). Man bare må elske neo-kapitalismen :love:

Lenke til kommentar

Nå er ikke akkurat Telenor KUN privateid, staten eier en GANSKE stor eiendel av den bedriften. Så, det er ikke kun Telenor man skal skylde på....Staten har nesten like mye skyld i dette, Norge spytter ikke mye penger i utbygging av bredbånd. Og snart på tide å få noe ordentlig bredbånd vel? Adsl er jo egentlig latterlig, men så lenge Telenor eier det meste så får de drive som de vil. Adsl skal melkes, sånn som de gjorde med isdn.

Lenke til kommentar

Snakker vi om ADSL, eller snakker vi om "ekte" bredbånd? (definisjon, 2 Mbps ut og inn) Har litt og si, men jeg regner med at de mener ADSL..Men det kan vell ikke koste 150 000 å bygge ut en ADSL sentral vell? De bruker jo telefonlinjene .. ikke no fiber eller noe annet :roll;:

Lenke til kommentar
Men det kan vell ikke koste 150 000 å bygge ut en ADSL sentral vell? De bruker jo telefonlinjene .. ikke no fiber eller noe annet :roll;:

Det er ikke linjene som koster, det er utstyret som skal inn i sentralen som koster.

Og det er etter min forståelse forskjellig i fra sentral til sentral. Kan være dyrere på "eldre" sentraler trodde jeg ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...