Gjest Slettet+1234861 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 En kollega har tilsynelatende kopiert hele jobb PC'en til en annen kollega over på sin private harddisk.Jeg tror ikke det finnes noen retningslinjer for databruk på min lille arbeidsplass men er dette virkelig greit, sånn generelt sett? På andre arbeidsplasser jeg har vært har dette medført øyeblikkelig oppsigelse men det er bedrifter med høyt sikkerhetsnivå. Nåværende arbeidsplass er en butikk med bare en håndfull ansatte. Vedkommende har også lagt inn private filer(musikk, bilder etc) på sin egen jobb PC men det regner jeg med er uproblematisk. Han har også skaffet seg tilgang til jobbmailen sin hjemmefra uten å spørre nen men jeg antar dette også er greit.Sjefen forstår ikke helt hva som har skjedd tror jeg og gjør ingenting med saken, ihvertfall foreløpig.Jeg har prøvd å google denne problemstillingen men finner ingenting konkret. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Det kommer vel ann på om det er noen filer på kollegaens pc som han ikke skal ha tilgang til eller ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234861 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Det kommer vel ann på om det er noen filer på kollegaens pc som han ikke skal ha tilgang til eller ikke? I utgangspunktet er det likt innhold på alle PC'ene med unntak av eventuelle private filer. Det er ikke de private filene jeg ser på som et problem her da de ansatte bør være klar over at alle PC'ene kan brukes av alle ansette og man derfor ikke bør ha sensitiv privat info liggende der. Det jeg tenker på er mer i retning av at jobbinfo kan komme på avveie slik som kundeopplysninger etc. Kunderegister kan være salgbart til feks konkurrenter og lignende. Hadde jeg vært bedriftseier hadde jeg ikke vært spesielt fornøyd om en av mine ansatte hadde kopiert jobbrelaterte ting over på privat utstyr. Spørsmålet er egentlig om slikt må stå beskrevet som "ulovlig" handling i arbeidskontrakten for eksempel, eller om det finnes et generelt regelverk(datatilsynet?) som omhandler dette. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 På min arbeidsplass så har de nå inført i arbeidskontrakten at alle Tegninger,Filer,bilder osv som tillhører jobben ikke skal forlate arbeidsplassen med mindre det er klarert med nærmeste sjef. Vi er for tiden i strid med et annet firma fordi mange av våre tidligere ansatta har tatt med massevis av informasjon fra min nåværende arbeidsplass til et nytt firma. Før dette skjedde så sto det ingen ting om i arbeidskontrakten om at det ikke var lov og ha jobb relatert matriale på privat pc/telefon og derfor kunne ikke min arbeidsplass "ta" de tidligere ansatte da de fant matriale på dem sitt utstyr, De tok de for og dele dette med konkurerende bedrift men kunne ikke ta dem for og ha stjelt infoen fordi det ikke var spesifisert i arbeidskontrakten de hadde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234861 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva skal han med dette? Veldig godt spørsmål! Det er ting som tyder på at han planlegger å slutte..... På min arbeidsplass så har de nå inført i arbeidskontrakten at alle Tegninger,Filer,bilder osv som tillhører jobben ikke skal forlate arbeidsplassen med mindre det er klarert med nærmeste sjef. Vi er for tiden i strid med et annet firma fordi mange av våre tidligere ansatta har tatt med massevis av informasjon fra min nåværende arbeidsplass til et nytt firma. Før dette skjedde så sto det ingen ting om i arbeidskontrakten om at det ikke var lov og ha jobb relatert matriale på privat pc/telefon og derfor kunne ikke min arbeidsplass "ta" de tidligere ansatte da de fant matriale på dem sitt utstyr, De tok de for og dele dette med konkurerende bedrift men kunne ikke ta dem for og ha stjelt infoen fordi det ikke var spesifisert i arbeidskontrakten de hadde. Tror kanskje ikke det står noe slikt i kontrakten men skal selvfølgelig sjekke nærmere. Vi er en del av en relativt stor kjede så mulig det finnes noe mer konkret om jeg kontakter de sentralt. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva skal han med dette? Veldig godt spørsmål! Det er ting som tyder på at han planlegger å slutte..... På min arbeidsplass så har de nå inført i arbeidskontrakten at alle Tegninger,Filer,bilder osv som tillhører jobben ikke skal forlate arbeidsplassen med mindre det er klarert med nærmeste sjef. Vi er for tiden i strid med et annet firma fordi mange av våre tidligere ansatta har tatt med massevis av informasjon fra min nåværende arbeidsplass til et nytt firma. Før dette skjedde så sto det ingen ting om i arbeidskontrakten om at det ikke var lov og ha jobb relatert matriale på privat pc/telefon og derfor kunne ikke min arbeidsplass "ta" de tidligere ansatte da de fant matriale på dem sitt utstyr, De tok de for og dele dette med konkurerende bedrift men kunne ikke ta dem for og ha stjelt infoen fordi det ikke var spesifisert i arbeidskontrakten de hadde. Tror kanskje ikke det står noe slikt i kontrakten men skal selvfølgelig sjekke nærmere. Vi er en del av en relativt stor kjede så mulig det finnes noe mer konkret om jeg kontakter de sentralt. For og si det sånn. Det er ikke så mange arbeidsplasser som har slike regler i en arbeidskontrakt siden det er ikke noe vits for ansatte og ha info/filer/matriale fra arbeidsplassen på privat Harddisk/Pc/Mobil med mindre det skal jobbes med. Og om det ikke er vanlig for ansatte og jobbe hjemme fra private maskiner/mobiler så er det eneste som gjenstår at man kopierer slik informasjon til og bruke det for egen vinning, og da er det kriminelt. Så ja, Er det ikke normalt for dere og bruke matriale fra jobben hjemme så skal det nok brukes til vinning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234861 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva skal han med dette? Veldig godt spørsmål! Det er ting som tyder på at han planlegger å slutte..... På min arbeidsplass så har de nå inført i arbeidskontrakten at alle Tegninger,Filer,bilder osv som tillhører jobben ikke skal forlate arbeidsplassen med mindre det er klarert med nærmeste sjef. Vi er for tiden i strid med et annet firma fordi mange av våre tidligere ansatta har tatt med massevis av informasjon fra min nåværende arbeidsplass til et nytt firma. Før dette skjedde så sto det ingen ting om i arbeidskontrakten om at det ikke var lov og ha jobb relatert matriale på privat pc/telefon og derfor kunne ikke min arbeidsplass "ta" de tidligere ansatte da de fant matriale på dem sitt utstyr, De tok de for og dele dette med konkurerende bedrift men kunne ikke ta dem for og ha stjelt infoen fordi det ikke var spesifisert i arbeidskontrakten de hadde. Tror kanskje ikke det står noe slikt i kontrakten men skal selvfølgelig sjekke nærmere. Vi er en del av en relativt stor kjede så mulig det finnes noe mer konkret om jeg kontakter de sentralt. For og si det sånn. Det er ikke så mange arbeidsplasser som har slike regler i en arbeidskontrakt siden det er ikke noe vits for ansatte og ha info/filer/matriale fra arbeidsplassen på privat Harddisk/Pc/Mobil med mindre det skal jobbes med. Og om det ikke er vanlig for ansatte og jobbe hjemme fra private maskiner/mobiler så er det eneste som gjenstår at man kopierer slik informasjon til og bruke det for egen vinning, og da er det kriminelt. Så ja, Er det ikke normalt for dere og bruke matriale fra jobben hjemme så skal det nok brukes til vinning. Slik ser jeg det også. Det er ingen som jobber hjemmefra, bortsett fra sjefen innimellom. Vi har rett og slett ikke behov for det og det er også ikke stort vi får gjort hjemmefra siden det er en fysisk butikk vi jobber i. Det er derfor jeg syns denne situasjonen er uggen da det ikke finnes noen som helst grunn til å å ta med jobbfiler hjem. Bør jeg overse det eller bør jeg melde fra? Hvis jeg skal melde fra så hadde det vært greit å kunne henvise til et eller annet lovverk som sier at det feks ikke er greit å ta med jobbfiler ut av huset. Jeg skal kikke i personalhåndoka og se om jeg finner noe der i morgen Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Det kan tenkes at det bryter med arbeidstakers lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver "Arbeidsforholdet mellom arbeidstakeren og arbeidsgiveren er et kontraktsforhold. Det er et alminnelige kontraktsrettslig prinsipp at kontraktspartene plikter å opptre lojalt overfor hverandre – den såkalte ulovfestede lojalitetplikten. Et arbeidsforhold har et særlig tillitselement, og lojalitetsplikten spiller stor rolle her. For arbeidstakerens vedkommende innebærer lojalitetsplikten at denne plikter å ivareta arbeidsgiverens interesser. I hvor stor grad arbeidstaker plikter å opptre lojalt, kan avhenge av hvilken stilling denne har i virksomheten. Således vil det stilles strengere krav til arbeidstakere i ledende stillinger enn de i mer underordnede stillinger." Sakset fra http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/744/749/751 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234861 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Det kan tenkes at det bryter med arbeidstakers lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver "Arbeidsforholdet mellom arbeidstakeren og arbeidsgiveren er et kontraktsforhold. Det er et alminnelige kontraktsrettslig prinsipp at kontraktspartene plikter å opptre lojalt overfor hverandre – den såkalte ulovfestede lojalitetplikten. Et arbeidsforhold har et særlig tillitselement, og lojalitetsplikten spiller stor rolle her. For arbeidstakerens vedkommende innebærer lojalitetsplikten at denne plikter å ivareta arbeidsgiverens interesser. I hvor stor grad arbeidstaker plikter å opptre lojalt, kan avhenge av hvilken stilling denne har i virksomheten. Således vil det stilles strengere krav til arbeidstakere i ledende stillinger enn de i mer underordnede stillinger." Sakset fra http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/744/749/751 Takk, nå nærmer vi oss noe her tror jeg. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Uansett så er det mulig å be ham om å slette det igjen. Det mener jeg har sjefen myndighet til, sjefen er jo tross alt sjefen. Endret 14. mai 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234861 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Sjefen syns dette er en bagatell og gjør ingenting mer med saken........ Takk for innspill til de som var innom Endret 15. mai 2017 av Slettet+1234861 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Sjefen syns dette er en bagatell og gjør ingenting mer med saken........ Takk for innspill til de som var innom Om sjefen mener det er en bagatell kan jeg love deg at du ikke har så mye å vinne på å ta denne saken videre. Du har gjort sjefen oppmerksom på det, om det så viser seg i fremtiden at din arbeidskollega har gjort noe kriminelt og blir tatt for det vet i alle fall sjefen din at du sa ifra om det. Selvsagt er dette et større selskap så kan du alltids vurdere å ta dette et steg videre, men er dette et lite firma og dette er en viktig prinsippsak for deg er mitt råd til deg å finne deg en annen plass å jobbe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå