Gå til innhold

Er jeg norsk/når blir man norsk?

Anbefalte innlegg

Er man født i Norge så er man norsk/nordmann.

Er man født i utlandet men har norsk statsborgerskap er man også norsk/nordmann.

Du mener med det at et Kinesisk par som er på ferie i Norge, hvor konen er gravid og føder under oppholder i Norge at barnet er Norsk?

Mener du at to Pakistanere som har innvandret til Norge, og bor delvis av tiden i Pakistan og har fødet barnet i Pakistan, at kun fordi han har en rett til Norsk statsborgerskap at han dermed er Norsk? Selv tatt i betraktning at begge foreldrene er fra et annet land, og barnet kun har delvis tilknytning til Norge?

Mener du at norsk amerikansk barn som bor i usa og ikke vet hvor Norge ligger på kartet Og mener nordmenn snakker tysk er mer "norske" enn TS?

Jeg vil si du er delvis Norsk, fordi du snakker Norsk, men jeg vet du bor i USA: Utover det vet jeg ikke så mye om deg. Jeg vil påstå du er delvis Norsk og delvis Amerikansk, eller Nordmann bosatt i USA.

Det har ingenting å si for din situasjon uansett.

Jeg har ingen norsk slekt, og blir aldri akseptert som nordmann selv om jeg kan bli helt norsk kulturelt sett og ha statsborgerskap

På andre hånd så kan folk som ikke vet noe ting om Norge bli nordmenn og helt norsk, men bare fordi de har norske slektninger

Misforstår jeg deg eller?

Jeg vet for lite om deg og vet ikke hvorfor du snakker Norsk, men det indikerer iallefall en slags tilknytning til Norge. Er du Amerikaner som har bodd i Norge i mange år f.eks gjør det deg jo ikke til nordmann, men Amerikaner med tilknytning til Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan, på lik linje med utallige andre, spore mine forfedre til harald hårfarge. Allikevel har jeg portugisisk innblanding i mine gener og ser derfor langt ifra "norsk" ut. Men jeg hater monarkiet og hadde aldri dødd for landet.

=

True Norwegian

Så, enten er du delvis Norsk og delvis Portugisisk, eller så er du Norsk med Portugisiske aner. Ingenting problematisk med det.

Det gir deg ingen færre rettigheter i samfunnet og endrer ingenting i forhold til din situasjon at realiteten annerkjennes.

Det gir inntrykket for mange på slike situasjoner at de ikke helt tilhører norsk samfunnet.

Er du adopterte liker du ikke å bli kalt "min adopterte sønn" av moren din. Du vil helst bli kalt "min sønn" av samme grunn.

Hadde Obama blitt kjent bare som halv kenyansk og aldri helt amerikansk av de fleste ville han aldri bli velget president.

Nei, å være realistisk til realiteten har overhode ingenting med tilhørlighet til det Norsk samfunnet å gjøre. Du kan være 100% Norsk og ha lite tilhørlighet til det Norske samfunnet eller du kan være 100% ikke Norsk og ha sterk tilhørlighet til det Norske samfunnet.

Lenke til kommentar

Er man født i Norge så er man norsk/nordmann.

Er man født i utlandet men har norsk statsborgerskap er man også norsk/nordmann.

Du mener med det at et Kinesisk par som er på ferie i Norge, hvor konen er gravid og føder under oppholder i Norge at barnet er Norsk?

Mener du at to Pakistanere som har innvandret til Norge, og bor delvis av tiden i Pakistan og har fødet barnet i Pakistan, at kun fordi han har en rett til Norsk statsborgerskap at han dermed er Norsk? Selv tatt i betraktning at begge foreldrene er fra et annet land, og barnet kun har delvis tilknytning til Norge?

Mener du at norsk amerikansk barn som bor i usa og ikke vet hvor Norge ligger på kartet Og mener nordmenn snakker tysk er mer "norske" enn TS?
Jeg vil si du er delvis Norsk, fordi du snakker Norsk, men jeg vet du bor i USA: Utover det vet jeg ikke så mye om deg. Jeg vil påstå du er delvis Norsk og delvis Amerikansk, eller Nordmann bosatt i USA.

Det har ingenting å si for din situasjon uansett.

Jeg har ingen norsk slekt, og blir aldri akseptert som nordmann selv om jeg kan bli helt norsk kulturelt sett og ha statsborgerskap

På andre hånd så kan folk som ikke vet noe ting om Norge bli nordmenn og helt norsk, men bare fordi de har norske slektninger

Misforstår jeg deg eller?

Jeg vet for lite om deg og vet ikke hvorfor du snakker Norsk, men det indikerer iallefall en slags tilknytning til Norge. Er du Amerikaner som har bodd i Norge i mange år f.eks gjør det deg jo ikke til nordmann, men Amerikaner med tilknytning til Norge.
Du svarer ikke spørsmålet. Det er ikke om meg

Er adopterte folk som har aldri bodd i Norge og vet ikke noe som helst om Norge men fordi deres foreldrene var etniske norske helt norske mens adopterte barn fra Korea som har bodd i Norge hele sine liv med etniske norske adopterte foreldrer aldri helt norske?

Igjen, det har ikke noe å gjøre med meg

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Jeg kan, på lik linje med utallige andre, spore mine forfedre til harald hårfarge. Allikevel har jeg portugisisk innblanding i mine gener og ser derfor langt ifra "norsk" ut. Men jeg hater monarkiet og hadde aldri dødd for landet.

=

True Norwegian

Så, enten er du delvis Norsk og delvis Portugisisk, eller så er du Norsk med Portugisiske aner. Ingenting problematisk med det.

Det gir deg ingen færre rettigheter i samfunnet og endrer ingenting i forhold til din situasjon at realiteten annerkjennes.

Det gir inntrykket for mange på slike situasjoner at de ikke helt tilhører norsk samfunnet.

Er du adopterte liker du ikke å bli kalt "min adopterte sønn" av moren din. Du vil helst bli kalt "min sønn" av samme grunn.

Hadde Obama blitt kjent bare som halv kenyansk og aldri helt amerikansk av de fleste ville han aldri bli velget president.

Nei, å være realistisk til realiteten har overhode ingenting med tilhørlighet til det Norsk samfunnet å gjøre. Du kan være 100% Norsk og ha lite tilhørlighet til det Norske samfunnet eller du kan være 100% ikke Norsk og ha sterk tilhørlighet til det Norske samfunnet.

Du mener å si at det ikke hindrer adopterte barn at foreldrene dine kaller dem bestandig adopterte? Hindrer ikke dette deres tilknyting til familien?

Det er fullt mulig at slike adopterte barn føler sterk tilhørighet til sine adopterte familier men det er høyst sannsynlig at det hindrer deres tilknytning til familiene sine.

Det samme gjelder de som ikke er helt etniske norske.

Lenke til kommentar

=

True Norwegian

Du mener å si at det ikke hindrer adopterte barn at foreldrene dine kaller dem bestandig adopterte? Hindrer ikke dette deres tilknyting til familien?

Det er fullt mulig at slike adopterte barn føler sterk tilhørighet til sine adopterte familier men det er høyst sannsynlig at det hindrer deres tilknytning til familiene sine.

Det samme gjelder de som ikke er helt etniske norske.

Her er det ikke snakk om adopsjon. Adopsjon og etnisitet/integrasjon er to helt forskjellige ting, selv om jeg kan forstå sammenlikningen din.

Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på hva folk tenker og mener. Jeg er født i Norge, har etnisk norsk mor men faren min er adoptert fra Korea av norske foreldere. Noe som gjør at jeg ikke akkurat ser helt norsk ut. Jeg har norsk som morsmål, vokst opp som de aller fleste norske barn med norsk kultur, har norsk navn osv. Det eneste som skiller meg fra alle andre er sånn jeg ser ut. I dine øyne er jeg norsk, etnisk norsk, nordmann?

Jeg skummet gjennom noen svar. Fant: "norsk, men ikke etnisk norsk". Kanskje i første ledd, men når går det over?

Onde tunger hevder at forliset av et portugisisk skip på Norskekysten, for lenge siden har noe med min avstamning å gjøre..

Norsk eller ikke norsk, det er opp til deg! Føler du deg norsk så er du norsk i mine øyne.

Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om adopsjon. Adopsjon og etnisitet/integrasjon er to helt forskjellige ting, selv om jeg kan forstå sammenlikningen din.

Words matter! Det gjelder adopsjon og det gjelder integrering av innvandrere.

Samfunnet har et ansvar for hvordan spørsmål om innvandring og integrering diskuteres. Reell integrering handler også om bevisst og ansvarlig språkbruk, som motvirker skillelinjer og ekskludering. Hvordan politikere, forvaltning og medier kategoriserer mennesker, og hvilke ord de bruker, har en viktig signaleffekt. Det er fortsatt vanlig å skille mellom «første, andre, og tredje generasjons innvandrer». Med dette signaliserer storsamfunnet at en person som har foreldre eller besteforeldre som en gang innvandret til Norge, aldri kan bli noe annet enn en innvandrer. Når slutter man å være en innvandrer, og når blir man istedenfor førstegenerasjon norsk?

Ved å gruppere mennesker basert på etnisitet, signaliserer man dessuten at hudfarge og etnisk opphav er de viktigste kjennetegn ved personen. Etnisitet og landbakgrunn er ofte utgangspunktet når media, forvaltning og forskning beskriver tilhørighet og integrering blant innvandrere i Norge. Dette kan innebære at en kirurg og en analfabet havner i samme kategori, fordi de er født i samme land. Men landbakgrunn er ikke alltid den avgjørende og best forklarende faktor for menneskers erfaringer og handlinger

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Evig-innvandrer_-aldri-norsk-301807b.html

Å gjøre "nordmann" til en eksklusiv kategori, er oppskriften på å hemme integreringen

Når genetikk og historisk tilknytning vektlegges mer enn kulturell tilhørighet, er den åpenbare følgen å ekskludere alle nykommere, noe som virker hemmende på integreringsprosessen og svekker nykommernes tillit til staten og folk rundt dem, skal vi tro forskningen på området (se pdf

http://www.dagbladet.no/kultur/ikke-tro-du-er-norsk/67322953

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...