Vannlinjen Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Om du har en Spansk foreldre og en Norsk, så er du halvt Norsk og halvt Spansk uavhengig hvor du bor eller har vokst opp eller hva slags pass du har. Mange fine ord her, men biologisk sett så er det ingenting som egentlig heter norsk eller spansk. Skal du uttale deg på den måten får du i alle fall underbygge det også. Etnisitet i seg selv er et vagt definert begrep; et sosialt konstrukt som skulle erstatte rase, men som likevel (som vi kan se i denne tråden) har fått biologiske sidebetydninger. Begrepet er såpass dynamisk at man egentlig kan tillegge det hva som helst. Det er dynamisk i den forståelse at begrepet er hele tiden i endring. Du er norsk, du er kinesisk osv. later til å gi veldig mye mening, men ved nærmere innsyn så er slike setninger ganske tomme for innhold (rent vitenskapelig). Da sitter vi igjen med det sosiale (det menneskeskapte). Det finnes ingen bred enighet om hva etnisitet er. Amerikanere blir sinte hvis du kaller dem for europeere. Kanskje gir det mer mening å snakke om opphav. Men da blir problem igjen at folkegrupper sitter på et stort utvalg gener som opprinnelig kommer fra andre verdensdeler. Som du ser er det å definere noe slikt som etnisitet svært vanskelig. Du kan godt ha en mening om dette, men det betyr ikke at du har rett. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Som sagt tidligere blir det jo ikke ett riktig eller galt svar. Er han virkelig like koreansk som norsk om han f.eks. aldri har vært i Sør-Korea, ikke snakker språket, eller ikke kjenner kulturen? Hva med eventuelle barn han får med en potensiell norsk kjæreste? Er DE norske? Hvis ikke, er det et fasitsvar på når etterkommerne hans blir norske? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Med far som ble adoptert til landet kan man jo være tilnærmet 0% kulturelt koblet til far sitt fødeland, men til tross for det er fortsatt fars fødeland ett annet en Norge, og da synes jeg ikke det blir riktig å fjerne halvt-koreaner betegnelsen. Norsk ser jeg på som ett spørsmål om statsborgerskap. Etnisk norsk ser jeg på som ett spørsmål om foreldres statsborgerskap(opprinnelig statsborgerskap, dvs jeg vil definere barn av innvandrere til å tilhøres deres foreldres etnisitet). Nordmann ser jeg på som ett spørsmål om man har kulturelt assimilert inn i det norske samfunn. Så ja, halvt og ja ville blitt mitt svar. Endret 15. mai 2017 av Civilix Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Norsk ser jeg på som ett spørsmål om statsborgerskap. https://en.wikipedia.org/wiki/Circular_reasoning Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Om du har en Spansk foreldre og en Norsk, så er du halvt Norsk og halvt Spansk uavhengig hvor du bor eller har vokst opp eller hva slags pass du har. Mange fine ord her, men biologisk sett så er det ingenting som egentlig heter norsk eller spansk. Skal du uttale deg på den måten får du i alle fall underbygge det også. Etnisitet i seg selv er et vagt definert begrep; et sosialt konstrukt som skulle erstatte rase, men som likevel (som vi kan se i denne tråden) har fått biologiske sidebetydninger. Begrepet er såpass dynamisk at man egentlig kan tillegge det hva som helst. Det er dynamisk i den forståelse at begrepet er hele tiden i endring. Du er norsk, du er kinesisk osv. later til å gi veldig mye mening, men ved nærmere innsyn så er slike setninger ganske tomme for innhold (rent vitenskapelig). Da sitter vi igjen med det sosiale (det menneskeskapte). Det finnes ingen bred enighet om hva etnisitet er. Amerikanere blir sinte hvis du kaller dem for europeere. Kanskje gir det mer mening å snakke om opphav. Men da blir problem igjen at folkegrupper sitter på et stort utvalg gener som opprinnelig kommer fra andre verdensdeler. Som du ser er det å definere noe slikt som etnisitet svært vanskelig. Du kan godt ha en mening om dette, men det betyr ikke at du har rett. For noe tull. Etnisitet er i høyeste grad reelt, akkurat som stor eller liten nese, fint eller stygt utseende, brune tenner eller store ører. Det er visuelle fakta og realiteter som folk forholder seg til. Å si at folk er blinde for etnisitet er som å si de er blinde for utseende på folk, noe som er totalt urealistisk. Tror du på noe slik holder du enten deg selv og/eller andre for narr. Jeg sier etnisitet fordi rase blir litt ladet i denne sammenhengen. Men historien viser jo at etnisitet i aller høyeste grad er en viktig del av menneskeheten. Rasister har f.eks bygget sin avskyelige ideologi og sine delvise massedrap på forskjell i etnisitet. Å avvise etnisitet blir som å si at du er blind for virkeligheten og tror alle mennesker er helt identiske. Alle mennesker er forskjellige, og det er ingenting galt i det. Etnisitet er tett bundet opp mot verdens regioner, og regioner med flere store etnisiteter har alltid historisk sett hatt en tendends til etniske konflikter. Dette er nok bundet opp mot svakheter i menneskelig psykologi som gjør at mennesker ofte søker det som er mest likt seg selv. Derav fremmedfrykt og slike ting. Etnisitet er overhode ikke dynamisk, noe som enkelt kan bevise i at folk kan se forskjell selv på "relativt like" folk som nordmenn og spanjoler. Etnisitet er også ofte bundet opp mot kultur i tillegg til lokasjon, og også ofte bundet til språk. Jeg ble selv svært overrasket og litt pinlig berør når jeg traff en typisk nord Europeisk blondine som snakket Engelsk med skikkelig Spansk/Engelsk aksent, med lesping på s'en og det hele. Det er en uvanlig kombinasjon, og slike uvanlige ting får mennesker til å reagere på en eller annen måte, uansett hvor mye eller lite. Her var det bare noe så trivielt som en person som så Nord Europeisk ut og hadde et typisk Britisk navn, som snakket Engelsk med spansk aksent. Poenget er iallefall at etnisitet ikke er særlig dynamisk og at det er høyest reelt. Endret 15. mai 2017 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Som sagt tidligere blir det jo ikke ett riktig eller galt svar. Er han virkelig like koreansk som norsk om han f.eks. aldri har vært i Sør-Korea, ikke snakker språket, eller ikke kjenner kulturen? Hva med eventuelle barn han får med en potensiell norsk kjæreste? Er DE norske? Hvis ikke, er det et fasitsvar på når etterkommerne hans blir norske? Nei, det finnes ikke noe svar på det. Bare spør Amerikanere som gjerne lister opp hvor de avstammer fra, gjerne ned til 1/8 osv og massevis av nasjoner. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Som sagt tidligere blir det jo ikke ett riktig eller galt svar. Er han virkelig like koreansk som norsk om han f.eks. aldri har vært i Sør-Korea, ikke snakker språket, eller ikke kjenner kulturen? Hva med eventuelle barn han får med en potensiell norsk kjæreste? Er DE norske? Hvis ikke, er det et fasitsvar på når etterkommerne hans blir norske? Nei, det finnes ikke noe svar på det. Bare spør Amerikanere som gjerne lister opp hvor de avstammer fra, gjerne ned til 1/8 osv og massevis av nasjoner. Jeg anbefale du spør den neste amerikaneren du treffer igjen. Vi er glad i å snakke om hvilke land våre forfedrene kom fra men det er meget rart å finne en amerikaner som ble født i usa som ikke ser på seg som helt amerikansk uansett hud eller hår fargen. Det finnes ingen "Norwegians " i usa som ble født i usa , bare norwegian americans, like viktig for de fleste som å si blond americans eller tall americans eller Brown eyed americans. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Som sagt tidligere blir det jo ikke ett riktig eller galt svar. Er han virkelig like koreansk som norsk om han f.eks. aldri har vært i Sør-Korea, ikke snakker språket, eller ikke kjenner kulturen? Hva med eventuelle barn han får med en potensiell norsk kjæreste? Er DE norske? Hvis ikke, er det et fasitsvar på når etterkommerne hans blir norske? Nei, det finnes ikke noe svar på det. Bare spør Amerikanere som gjerne lister opp hvor de avstammer fra, gjerne ned til 1/8 osv og massevis av nasjoner. Jeg anbefale du spør den neste amerikaneren du treffer igjen. Vi er glad i å snakke om hvilke land våre forfedrene kom fra men det er meget rart å finne en amerikaner som ble født i usa som ikke ser på seg som helt amerikansk uansett hud eller hår fargen. Det finnes ingen "Norwegians " i usa som ble født i usa , bare norwegian americans, like viktig for de fleste som å si blond americans eller tall americans eller Brown eyed americans. Det var jo ikke poenget. De flest nevner gjerne flere nasjoner de avstammer fra, f.eks 1/4 Irsk, 1/4 Tysk, 1/4 Norsk, 1/8 Dansk og 1/8 Svensk. Bare sånn helt tilfeldig eksempel, for å nevne hva jeg prater om. I Norge er ikke det typisk, fordi de fleste enten er helt Norsk av avstamming eller halvt Norsk. Noen har gjerne avstamming fra en eller to nasjoner til, men det er heller sjeldent. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 (endret) Som sagt tidligere blir det jo ikke ett riktig eller galt svar. Er han virkelig like koreansk som norsk om han f.eks. aldri har vært i Sør-Korea, ikke snakker språket, eller ikke kjenner kulturen? Hva med eventuelle barn han får med en potensiell norsk kjæreste? Er DE norske? Hvis ikke, er det et fasitsvar på når etterkommerne hans blir norske? Nei, det finnes ikke noe svar på det. Bare spør Amerikanere som gjerne lister opp hvor de avstammer fra, gjerne ned til 1/8 osv og massevis av nasjoner.Jeg anbefale du spør den neste amerikaneren du treffer igjen. Vi er glad i å snakke om hvilke land våre forfedrene kom fra men det er meget rart å finne en amerikaner som ble født i usa som ikke ser på seg som helt amerikansk uansett hud eller hår fargen. Det finnes ingen "Norwegians " i usa som ble født i usa , bare norwegian americans, like viktig for de fleste som å si blond americans eller tall americans eller Brown eyed americans. Det var jo ikke poenget. De flest nevner gjerne flere nasjoner de avstammer fra, f.eks 1/4 Irsk, 1/4 Tysk, 1/4 Norsk, 1/8 Dansk og 1/8 Svensk. Bare sånn helt tilfeldig eksempel, for å nevne hva jeg prater om. I Norge er ikke det typisk, fordi de fleste enten er helt Norsk av avstamming eller halvt Norsk. Noen har gjerne avstamming fra en eller to nasjoner til, men det er heller sjeldent. Forskjellen er at mange nordmenn mener en kan ikke være "helt norsk" eller en "nordmann" sånlenge en av deres forfedrene kom fra et annet land. Det er det som plager TS og noe som ikke plager tysk amerikanere eller koreanske amerikanere fordi de føler seg helt amerikansk Endret 16. mai 2017 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
Vaffel. Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Er man født i Norge så er man norsk/nordmann. Er man født i utlandet men har norsk statsborgerskap er man også norsk/nordmann. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 (endret) Enig der Zeebra. USA er et land laget av 400 år med innvandring. Så de har et mer etno og flerkulturelt samfunn. Norge er mer som Japan, Det er en stor etnisitet som dominerer. Det er både positive og negative sider med disse to typer samfunn. Men jeg mener det er veldig uklokt å prøve å forandre et samfunn til å bli likt det andre, da utgangspunktet er helt annerledes. Endret 16. mai 2017 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Enig der Zeebra. USA er et land laget av 400 år med innvandring. Så de har et mer etno og flerkulturelt samfunn. Norge er mer som Japan, Det er en stor etnisitet som dominerer. Det er både positive og negative sider med disse to typer samfunn. Men jeg mener det er veldig uklokt å prøve å forandre et samfunn til å bli likt det andre, da utgangspunktet er helt annerledes.Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme. Hvor får du det fra at de er annenrangsborgere? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Enig der Zeebra. USA er et land laget av 400 år med innvandring. Så de har et mer etno og flerkulturelt samfunn. Norge er mer som Japan, Det er en stor etnisitet som dominerer. Det er både positive og negative sider med disse to typer samfunn. Men jeg mener det er veldig uklokt å prøve å forandre et samfunn til å bli likt det andre, da utgangspunktet er helt annerledes.Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme.Der er jeg enig, det er da viktig å integrere de som kommer å bor her å la de delta i samfunnet, men det må da være en betingelse at de respekterer og innretter seg etter den dominerende kulturen. Bare så det er sakt så er ekskludering en veldig dårlig idé. Det at innvandrere ikke deltar i det norske samfunn er ikke et stort problem i Norge, de fleste gjør det fordi at i Norge er vi faktisk ganske ok til å inkludere, men det er ikke til å stikke under en stol at det finnes mange land der de er mye dårligere til dette. Der både nye og gammle minoriteter blir undertrykt og ekskludert.Det er ikke slik at Norge er/var perfekte på dette området. Taterene ble foreksempel ikke invitert til kongens hagefest. Så ja inkludering er viktig, men jeg mener det kreves noe da av alle. Integrering skal ikke gå utover negativt for hverken Nordmenn eller minoriteter. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Enig der Zeebra. USA er et land laget av 400 år med innvandring. Så de har et mer etno og flerkulturelt samfunn. Norge er mer som Japan, Det er en stor etnisitet som dominerer. Det er både positive og negative sider med disse to typer samfunn. Men jeg mener det er veldig uklokt å prøve å forandre et samfunn til å bli likt det andre, da utgangspunktet er helt annerledes.Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme.Der er jeg enig, det er da viktig å integrere de som kommer å bor her å la de delta i samfunnet, men det må da være en betingelse at de respekterer og innretter seg etter den dominerende kulturen. Bare så det er sakt så er ekskludering en veldig dårlig idé. Det at innvandrere ikke deltar i det norske samfunn er ikke et stort problem i Norge, de fleste gjør det fordi at i Norge er vi faktisk ganske ok til å inkludere, men det er ikke til å stikke under en stol at det finnes mange land der de er mye dårligere til dette. Der både nye og gammle minoriteter blir undertrykt og ekskludert.Det er ikke slik at Norge er/var perfekte på dette området. Taterene ble foreksempel ikke invitert til kongens hagefest. Så ja inkludering er viktig, men jeg mener det kreves noe da av alle. Integrering skal ikke gå utover negativt for hverken Nordmenn eller minoriteter. Hvis en vet at han/hun blir aldri sett som helt norsk uansett hvordan de prøver å integrere seg i norsk samfunnet, så velger en del innvandrebarn andre kulturer å identifisere seg til. Dette hindrer integrering Norge må akseptere at norsk samfunnet idag er multietniske og akseptere at de som er velintegrerte er like "norske" som alle andre. Ellers blir det mer og mer segregering, kriminalitet og konflikt. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme. Hvor får du det fra at de er annenrangsborgere? Folk som føler seg ekskludert fra samfunnet fordi samfunnet ikke akseptere dem som ekte medlemmer er annenrangsborgere, gruppen som er "annerledes" og blir aldri helt "norsk". Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Enig der Zeebra. USA er et land laget av 400 år med innvandring. Så de har et mer etno og flerkulturelt samfunn. Norge er mer som Japan, Det er en stor etnisitet som dominerer. Det er både positive og negative sider med disse to typer samfunn. Men jeg mener det er veldig uklokt å prøve å forandre et samfunn til å bli likt det andre, da utgangspunktet er helt annerledes.Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme.Der er jeg enig, det er da viktig å integrere de som kommer å bor her å la de delta i samfunnet, men det må da være en betingelse at de respekterer og innretter seg etter den dominerende kulturen. Bare så det er sakt så er ekskludering en veldig dårlig idé. Det at innvandrere ikke deltar i det norske samfunn er ikke et stort problem i Norge, de fleste gjør det fordi at i Norge er vi faktisk ganske ok til å inkludere, men det er ikke til å stikke under en stol at det finnes mange land der de er mye dårligere til dette. Der både nye og gammle minoriteter blir undertrykt og ekskludert.Det er ikke slik at Norge er/var perfekte på dette området. Taterene ble foreksempel ikke invitert til kongens hagefest. Så ja inkludering er viktig, men jeg mener det kreves noe da av alle. Integrering skal ikke gå utover negativt for hverken Nordmenn eller minoriteter. Hvis en vet at han/hun blir aldri sett som helt norsk uansett hvordan de prøver å integrere seg i norsk samfunnet, så velger en del innvandrebarn andre kulturer å identifisere seg til. Dette hindrer integrering Norge må akseptere at norsk samfunnet idag er multietniske og akseptere at de som er velintegrerte er like "norske" som alle andre. Ellers blir det mer og mer segregering, kriminalitet og konflikt. Jeg er som sakt enig at de skal føle seg norske og være en del av det norske samfunnet. Men etnisk nordmann er ikke noe du kan bestemme deg for å bli. Når etterslekten din blir sett på som etnisk nordmann variere også. Det har vært innvandring til Norge i tusenvis av år og de fleste har avstamning fra andre steder enn Norge. Det å være norsk er og en del av det samfunnet er ikke det samme som å være etnisk Nordmann. Jeg mener at alle etnisitet i Norge skal respektere hverandre, og behandle hverandre som norske. For alle som vil kan bli norske og i forhold til mange andre land er det ganske ok ting å klare. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 (endret) Er man født i Norge så er man norsk/nordmann. Er man født i utlandet men har norsk statsborgerskap er man også norsk/nordmann. Du mener med det at et Kinesisk par som er på ferie i Norge, hvor konen er gravid og føder under oppholder i Norge at barnet er Norsk? Mener du at to Pakistanere som har innvandret til Norge, og bor delvis av tiden i Pakistan og har fødet barnet i Pakistan, at kun fordi han har en rett til Norsk statsborgerskap at han dermed er Norsk? Selv tatt i betraktning at begge foreldrene er fra et annet land, og barnet kun har delvis tilknytning til Norge? Endret 16. mai 2017 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Som sagt tidligere blir det jo ikke ett riktig eller galt svar. Er han virkelig like koreansk som norsk om han f.eks. aldri har vært i Sør-Korea, ikke snakker språket, eller ikke kjenner kulturen? Hva med eventuelle barn han får med en potensiell norsk kjæreste? Er DE norske? Hvis ikke, er det et fasitsvar på når etterkommerne hans blir norske? Nei, det finnes ikke noe svar på det. Bare spør Amerikanere som gjerne lister opp hvor de avstammer fra, gjerne ned til 1/8 osv og massevis av nasjoner.Jeg anbefale du spør den neste amerikaneren du treffer igjen. Vi er glad i å snakke om hvilke land våre forfedrene kom fra men det er meget rart å finne en amerikaner som ble født i usa som ikke ser på seg som helt amerikansk uansett hud eller hår fargen. Det finnes ingen "Norwegians " i usa som ble født i usa , bare norwegian americans, like viktig for de fleste som å si blond americans eller tall americans eller Brown eyed americans.Det var jo ikke poenget. De flest nevner gjerne flere nasjoner de avstammer fra, f.eks 1/4 Irsk, 1/4 Tysk, 1/4 Norsk, 1/8 Dansk og 1/8 Svensk. Bare sånn helt tilfeldig eksempel, for å nevne hva jeg prater om. I Norge er ikke det typisk, fordi de fleste enten er helt Norsk av avstamming eller halvt Norsk. Noen har gjerne avstamming fra en eller to nasjoner til, men det er heller sjeldent. Forskjellen er at mange nordmenn mener en kan ikke være "helt norsk" eller en "nordmann" sånlenge en av deres forfedrene kom fra et annet land. Det er det som plager TS og noe som ikke plager tysk amerikanere eller koreanske amerikanere fordi de føler seg helt amerikansk Jo, men nå er faktisk Norge og USA rimelig forskjellige. Norge er et homogent land hvor urbefolkningen utgjør den store majoriteten. De fleste kan spore sin Norske avstamming fra begge foreldre uendelig med generasjoner tilbake i tid, og har overhode ingen relasjon til andre land. En liten del av befolkningen har også utenlandske aner i diverse ledd av slekten, f.eks en Svensk bestefar eller en Dansk mor. Uansett, så er dette noe disse er klar over, og er stolte over, og ikke har noe imot. Det er nok svært få av disse folkene som vil nekte for realiteten at de har utenlandsk opphav i tillegg til Norsk, og jeg vil tro de fleste er stolt over det også. Så har vi en tredje gruppe, som er mindre Norsk, de som ike utgjør urbefolkningen og ikke hovedsaklig er Norske. Det er ikke noe problem i dette, men det er viktig å forholde seg til realiteten heller enn å finne på sine egne fantasifakta basert på sentimenter. I USA er situasjonen en annen, der er man hovedsaklig Amerikansk hvis man er Amerikansk statsborger, fordi stort sett alle i USA har forskjellig avstamming. I Europa er situasjonen en annen, her er det urbefolkninger og generasjoner på generasjoner av urbefolkning. Ingen av disse er feil. Begge to er rett og slett bare realiteten. Det er viktig å forholde seg til realiteten. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Enig der Zeebra. USA er et land laget av 400 år med innvandring. Så de har et mer etno og flerkulturelt samfunn. Norge er mer som Japan, Det er en stor etnisitet som dominerer. Det er både positive og negative sider med disse to typer samfunn. Men jeg mener det er veldig uklokt å prøve å forandre et samfunn til å bli likt det andre, da utgangspunktet er helt annerledes.Det er uklokt å ha permanente annenrangsborgere som aldri helt tilhører et samfunn uansett hvordan de oppfører seg. Dette aldri fører til noe godt men bidrar til at noen av disse gjester du gir oppholdstillatelse i ditt land engasjerer seg i kriminalitet (særlig etniske gjenger) og rundt Europa -terrorisme. Å tilhøre et samfunn og det å ikke være Norsk er to helt forskjellige ting. Alle som kulturelt er i harmoni med Norge og bor i Norge har tilhørlighet til det Norske samfunn. Enten det er en Tysker som har bodd i Norge i ett år og snakker gebrokkent Norsk, eller om det er en Pakistaner som har bodd i Norge i 20 år og har tilpasset seg og adoptert Norsk kultur og snakker gebrokkent Norsk. Tilhørlighet er kulturelt og språklig betinget og har ingenting med opphav å gjøre. For de fleste i Europa er det enkelt å ha tilhørlighet i andre Europeiske land, fordi kulturen er så lik. Det største hinderet vil være språk. For personer utenfor Europa er både språk og kultur et hinder, med mindre de kommer fra et samfunn med samme språk og/eller kultur, noe som vil redusere tilhørlighetsproblemer. Å annerkjenne at folk har forskjellig opphav er ikke et problem. Jeg vil heller si det er et problem å ikke annerkjenne forskjellig opphav og nekte for realiteten i en slags modifisert versjon av virkeligheten hvor sentimenter og politisk korrekthet er viktigere enn fakta og realitet. Folk som ikke forholder seg til realiteten er blant de største truslene for Norges og sivilisasjonens fremtid, ikke bare fordi de vil avle ren idioti, men fordi de utgjør en stor risiko i forhold til å skape en generasjon av avkom med vrangforestillinger som er totalt desillusjonerte med virkeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå