FrihetensRegn Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Du blir nok aldri helt norsk. Kanskje dine tipp tipp tipp tipp tipp oldebarn blir det om de kun formerer seg med 100% etnisk norske. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Med den "logikken" finnes det ingen som er helt norske, siden det ikke finnes mennesker som er 100% etnisk/genetisk norske. Etnisk eller genetisk "renhet" er en eventyrkonstruksjon man ikke engang finner blant nyoppdagede, isolerte stammer i Amazonas eller Ny Guinea og her på berget eksisterer det i alle fall ikke. Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. Det var da heller ikke det jeg skrev, så det du argumenterer mot er helt og holdent din egen konstruksjon. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. Jo, det er faktisk meningsløst. At du tillegger det mening betyr ikke at det faktisk har det. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. Det er på nivå med å snakke om "norsk" mattematikk, "norsk" tyngdekraft, eller "norske" bakterier. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Jeg har møtt fler "halvnordmenn" som er mer nordmenn enn "helnordmenn". Hvor langt tilbake skal man gå for å kunne kalles helnordmann? Hvor setter vi streken? Regner vi utseende eller antall generasjoner født i Norge? En asiatisk slekt, kun asiater hele veien, og alle har kun bodd i Norge, si 10 generasjoner, ser langt fra nordmann ut. Tviler på at det har skjedd i Norge, men det er jo en problemstilling som er gjeldende i forhold til spørsmålene mine. Å si at noen ikke er etnisk nordmann eller ikke 100% nordmann gir ikke mening før dere oppgir kriteriene for å kunne kalles det. Endret 15. mai 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. Jo, det er faktisk meningsløst. At du tillegger det mening betyr ikke at det faktisk har det. Det er ikke meningsløst. Det er forskjell på koreanske og skandinaviske gener selv om variasjonen innad i gruppene er større enn variasjonen mellom gjennomsnittet av gruppene. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. Det er på nivå med å snakke om "norsk" mattematikk, "norsk" tyngdekraft, eller "norske" bakterier. Du må være enig i at folk med afrikanske gener har mer eksplosiv muskulatur enn europeere, noe som blant annet gjør at de er flinke i basket og sprint. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hvor går grensen for genene? Hva menes med norske gener? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Du må være enig i at folk med afrikanske gener har mer eksplosiv muskulatur enn europeere, noe som blant annet gjør at de er flinke i basket og sprint. Nei, det er intet "afrikansk" med disse genene. Andre gener gjør at folk får blå øyne, men det er intet "norsk" med disse genene. Spør en biolog hvilke gener som er norske. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Men hvorfor vil man egentlig være norsk? Hva er så stas med å assosieres med et folkeslag som levde i en kald og fattigslig bakevje frem til moderne tid? Alle kommer til å ha forskjellige meninger om hva som gjør en person norsk, så hvis man har et utenlandsk utseende vil man hele tiden oppleve å bli behandlet som norsk i et øyeblikk og så i det neste ikke. "Norske gener" er et meningsløst konsept. Nordmenn deler sine gener med omkringliggende områder og spesielt i en globalisert verden vil selv dette bli mer og mer utvannet. Men hva vitenskapen sier spiller egentlig liten rolle så lenge folk har en slags vag ide om hvilke etnisk-kulturelle markører som utgjør en nordmann. Jeg har riktignok fortsatt til gode å høre en klar definisjon. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Du må være enig i at folk med afrikanske gener har mer eksplosiv muskulatur enn europeere, noe som blant annet gjør at de er flinke i basket og sprint. Nei, det er intet "afrikansk" med disse genene. Andre gener gjør at folk får blå øyne, men det er intet "norsk" med disse genene. Spør en biolog hvilke gener som er norske. Jo, det er noe afrikansk med disse genene. Og det er noe arktisk med blå øyne. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jo, det er noe afrikansk med disse genene. Og det er noe arktisk med blå øyne. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg lurer bare på hva folk tenker og mener. Jeg er født i Norge, har etnisk norsk mor men faren min er adoptert fra Korea av norske foreldere. Noe som gjør at jeg ikke akkurat ser helt norsk ut. Jeg har norsk som morsmål, vokst opp som de aller fleste norske barn med norsk kultur, har norsk navn osv. Det eneste som skiller meg fra alle andre er sånn jeg ser ut. I dine øyne er jeg norsk, etnisk norsk, nordmann? Jeg har to kriterier for å anse noen som norsk. Du må ha vokst opp i Norge, og du må være involvert i det norske samfunn. Fra det du skriver, så vil jeg anse deg som norsk. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg lurer bare på hva folk tenker og mener. Jeg er født i Norge, har etnisk norsk mor men faren min er adoptert fra Korea av norske foreldere. Noe som gjør at jeg ikke akkurat ser helt norsk ut. Jeg har norsk som morsmål, vokst opp som de aller fleste norske barn med norsk kultur, har norsk navn osv. Det eneste som skiller meg fra alle andre er sånn jeg ser ut. I dine øyne er jeg norsk, etnisk norsk, nordmann? Halvt Norsk, halvt Koreansk. Som halvt Norsk er du jo så Norsk som det går an å bli. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Det er ikke meningsløst. Det er forskjell på koreanske og skandinaviske gener selv om variasjonen innad i gruppene er større enn variasjonen mellom gjennomsnittet av gruppene. Jo, det er meningsløst - for det har ingenting å si. Jeg er også svært spent på om du kan dokumentere at gener følger nasjonalstater (ref. norske og koreanske gener), et sosialt konstrukt fra 1700-1800-tallet. Det er ingenting som heter "norske", "skandinaviske", "koreanske" gener. Det har likevel ingenting å si for spørsmålet om hvorvidt man er norsk eller ikke. Den juridiske definisjonen er hvorvidt man er statsborger eller ikke, og det er derfor helt irrelevant å dra inn gener i spørsmålet som flere her gjør. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg er også svært spent på om du kan dokumentere at gener følger nasjonalstater Trenger ikke dokumentere noe jeg ikke har påstått Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jo, det er noe afrikansk med disse genene. Og det er noe arktisk med blå øyne. Ja, og det finnes enkelte høye kinesere. Så da er det vel feil å si at kinesere er lavere enn skandinaver da? LOL. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg er også svært spent på om du kan dokumentere at gener følger nasjonalstater Trenger ikke dokumentere noe jeg ikke har påstått Mer norsk enn noe annet. Selvfølgelig har du litt koreanske gener, men norske gener varierer jo også. :| Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Du er 50% nordmann. Kulturelt sett norsk. Så på den måten er du mer norsk enn koreansk, men likevel, 50% av genene dine er koreanske. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Det er ikke meningsløst. Det er forskjell på koreanske og skandinaviske gener selv om variasjonen innad i gruppene er større enn variasjonen mellom gjennomsnittet av gruppene. Jo, det er meningsløst - for det har ingenting å si. Jeg er også svært spent på om du kan dokumentere at gener følger nasjonalstater (ref. norske og koreanske gener), et sosialt konstrukt fra 1700-1800-tallet. Det er ingenting som heter "norske", "skandinaviske", "koreanske" gener. Det har likevel ingenting å si for spørsmålet om hvorvidt man er norsk eller ikke. Den juridiske definisjonen er hvorvidt man er statsborger eller ikke, og det er derfor helt irrelevant å dra inn gener i spørsmålet som flere her gjør. Etnisitet er svært relevant i forhold til ditt opphav, jo. Om du har en Spansk foreldre og en Norsk, så er du halvt Norsk og halvt Spansk uavhengig hvor du bor eller har vokst opp eller hva slags pass du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå