Gå til innhold

Er jeg norsk/når blir man norsk?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på hva folk tenker og mener. Jeg er født i Norge, har etnisk norsk mor men faren min er adoptert fra Korea av norske foreldere. Noe som gjør at jeg ikke akkurat ser helt norsk ut. Jeg har norsk som morsmål, vokst opp som de aller fleste norske barn med norsk kultur, har norsk navn osv. Det eneste som skiller meg fra alle andre er sånn jeg ser ut. I dine øyne er jeg norsk, etnisk norsk, nordmann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min definisjon av en nordmann handler mer om kultur/tankesett/verdier etc. enn etnisitet.

I mine øyne er du 100% norsk, selv om du har noen gener fra Sør-Korea ;)

Jeg er ikke like "pk" der :p Norsk mener jeg er kultur/tankesett og verdier mens Nordmann går på etnisitet. Noe som jeg mener hadde vært en helt ok leksikalsk definisjon men så fant noen ut at vi skulle kaste foran en etnisk før nordmann fordi det er vist mindre sårende, noe jeg mener er bare tull. I mine øyner er han 100% norsk og halvt etnisk nordmann. Men er selv ikke helt 100% Nordmann bare så det er sagt. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Min definisjon av en nordmann handler mer om kultur/tankesett/verdier etc. enn etnisitet.

I mine øyne er du 100% norsk, selv om du har noen gener fra Sør-Korea ;)

Jeg er ikke like "pk" der :p Norsk mener jeg er kultur/tankesett og verdier mens Nordmann går på etnisitet. Noe som jeg mener hadde vært en helt ok leksikalsk definisjon men så fant noen ut at vi skulle kaste foran en etnisk før nordmann fordi det er vist mindre sårende, noe jeg mener er bare tull. I mine øyner er han 100% og halvt etnisk nordmann. Men er selv ikke helt 100% Nordmann bare så det er sagt.

Oi, første gang jeg har blitt kalt pk :p

Ja, jeg er helt enig med deg. Jeg skulle ha formulert meg litt annerledes.

Lenke til kommentar

Du er utvilsomt kulturelt norsk, men selvfølgelig ikke etnisk norsk, og hva folk mener når de sier norsk vil da variere mellom de to punktene.

Altså, om jeg flytter til Korea, så blir ikke jeg Koreansk av den grunn. Først og fremst fordi det å være koreansk er etnisk homogent. Og det vil jeg påstå at det å være norsk også fremdeles er. Derfor omtaler utenlandske medier ofte innvandrere med norsk statsborgerskap som Norwegian citizen, i stedet for Norwegian. Som adoptert blir jo dette uuuuhyre sært for din del, og det forstår jeg kan oppleves som trist at du kanskje føler du aldri blir norsk nok, men du er jo etnisk koreansk, og det er ingenting som sier at du ikke kan omfavne begge deler. Blir hvertfall ikke noe bedre integrert enn det du er :p Du er jo i all hovedsak like "norsk" som meg, men altså ja, det blir et slags definisjonsspørsmål som vil variere ut ifra person og sammenheng.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men er selv ikke helt 100% Nordmann bare så det er sagt.

Det er ingen i Norge som er.  Det er kun et spørsmål om hvor langt bakover i generasjonene man gidder å kikke før man finner at uvedkommende har pissa i ens genetiske svømmebasseng. Etnisk eller genetisk "renhet" er en eventyrkonstruksjon man ikke engang finner blant nyoppdagede, isolerte stammer i Amazonas eller Ny Guinea og her på berget eksisterer det i alle fall ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Du er utvilsomt kulturelt norsk, men selvfølgelig ikke etnisk norsk, og hva folk mener når de sier norsk vil da variere mellom de to punktene.

Altså, om jeg flytter til Korea, så blir ikke jeg Koreansk av den grunn. Først og fremst fordi det å være koreansk er etnisk homogent. Og det vil jeg påstå at det å være norsk også fremdeles er. Derfor omtaler utenlandske medier ofte innvandrere med norsk statsborgerskap som Norwegian citizen, i stedet for Norwegian. Som adoptert blir jo dette uuuuhyre sært for din del, og det forstår jeg kan oppleves som trist at du kanskje føler du aldri blir norsk nok, men du er jo etnisk koreansk, og det er ingenting som sier at du ikke kan omfavne begge deler. Blir hvertfall ikke noe bedre integrert enn det du er :p Du er jo i all hovedsak like "norsk" som meg, men altså ja, det blir et slags definisjonsspørsmål som vil variere ut ifra person og sammenheng.

Ikke helt uenig, men det blir jo ikke så enkelt dette her. Han er jo halvt norsk og halvt koreansk. Hvis dette gjør at han ikke er etnisk norsk, så må jo det bety at han heller ikke er etnisk koreansk?

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Amerikanske medier ville si at han er en koreansk nordmann, ikke en koreaner med norsk pass. Slik viser du respekt for sin etnisk opphav og at han er først og fremst en nordmann med samme rettighetene, fordelene og forpliktelsene som alle andre statsborgere.

Jeg kjenner et par "nordmenn" i usa som ikke vet hvor Norge ligger på kartet. De er norske amerikanere, ikke nordmenn vår koreansk nordmann Myerart.

Lenke til kommentar

Ikke helt uenig, men det blir jo ikke så enkelt dette her. Han er jo halvt norsk og halvt koreansk. Hvis dette gjør at han ikke er etnisk norsk, så må jo det bety at han heller ikke er etnisk koreansk?

Godt poengtert.

I og med at vedkommende er født i Norge, har en norsk forelder og innehar norske verdier, er det følgelig å tilskrive ham også norsk etnisitet. Helt greit å gå i mot denne definisjonen, men det vil da være det samme som å frarøve vedkommende all form for sann tilhørighet, for koreaner er han i hvert fall ikke. Samtidig gir det lite mening i gå imot denne kjennsgjerningen da alle folkegrupper er blandingsfolk, og per definisjon finnes det ingen biologisk kategori kalt etnisk nordmann. Det er et sosialt konstrukt og kan endres over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etnisk eller genetisk "renhet" er en eventyrkonstruksjon man ikke engang finner blant nyoppdagede, isolerte stammer i Amazonas eller Ny Guinea og her på berget eksisterer det i alle fall ikke. 

Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etnisk eller genetisk "renhet" er en eventyrkonstruksjon man ikke engang finner blant nyoppdagede, isolerte stammer i Amazonas eller Ny Guinea og her på berget eksisterer det i alle fall ikke. 

Ikke enig. Ja, vi stammer vel alle fra Kenya hvis vi går langt nok tilbake i tid, men det betyr ikke at det er meningsløst å snakke om skandinaviske og koreanske gener. 

Flott det, men jeg tror du må skjekke quoten din :p 

Jeg er enig med deg VR-Katten

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...