Flatujens Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Har endelig (for meg er det en stor personlig seier etter målrettet jobbing i årevis) blitt gjeldfri (leilighet i Oslo) Hva nå? Hva skal man bruke de overflødige pengene på. Fond? Pensjonssparing? Har ikke planer om å etterlate meg noe penger....så mye går til forbruk, men greit å sikre framtiden også. (er jo ikke 35 en gang) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Definitivt pensjonssparing. Pensjonsystemet i norge er bedritent, så om du ikke vil sitte igjen med småpenger når du blir pensjonist så vil jeg anbefale å legge deg opp så mye som mulig kapital selv. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Har endelig (for meg er det en stor personlig seier etter målrettet jobbing i årevis) blitt gjeldfri (leilighet i Oslo) Tør jeg spørre hvorfor du hadde dette som mål? Rentene er jo så lave. Du kunne jo ha investert pengene i stedet. Jeg ville kanskje kjøpt fond hvis jeg hadde mye til overs. Og en større bolig. Kanskje litt krypto. Og muligens enn gullmynt eler to. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Definitivt pensjonssparing. Pensjonsystemet i norge er bedritent, så om du ikke vil sitte igjen med småpenger når du blir pensjonist så vil jeg anbefale å legge deg opp så mye som mulig kapital selv. Mener du å kjøpe fond da? Det finnes jo mange måter å spare til pensjon på. Fond er en av dem. Bolig en annen. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Definitivt pensjonssparing. Pensjonsystemet i norge er bedritent, så om du ikke vil sitte igjen med småpenger når du blir pensjonist så vil jeg anbefale å legge deg opp så mye som mulig kapital selv. Mener du å kjøpe fond da? Det finnes jo mange måter å spare til pensjon på. Fond er en av dem. Bolig en annen. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Det vet nok økonomer bedre enn meg. Her er en fin artikkel: http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2015/02/07/1619/Pensjon/slik-fr-du-41-millioner-utbetalt-nr-du-blir-67-r Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Kjøp gammelt hus, bo der, puss opp, lei ut. Gjenta til du er rik, mett og fornøyd. Så selg hele smøla og sett alle penga på rødt eller svart i rulett. Hvis du vinner, kjøp en øy i stillehavet og hold fester der resten av livet. Invitér oss også, og jeg skal være hedersgjest, siden jeg satt deg på idéen ^^ Endret 14. mai 2017 av Taurean 3 Lenke til kommentar
Flatujens Skrevet 14. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Det føles bare så utrolig digg å ha egen kåk, et sted jeg har drømt om å bo, og ikke kan tenke meg å flytte fra. Sparte i fond i noen år, god fortjeneste, men solgte dem for å putte på lånet. Så nå tenker jeg å starte opp igjen. Man skal jo aldri spå framtiden.... men kan pr. nå ikke se noen grunn til at jeg skal flytte f.eks. Jeg vil leve livet og nyte hverdagen. Og selv om man får skattefradrag på lån og det er lav rente er det helt uaktuelt ta opp lån igjen. Kan uten stress sette av f.eks 2-4000 i mnd i en eller annen spareform. Endret 14. mai 2017 av disku123 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Definitivt pensjonssparing. Pensjonsystemet i norge er bedritent, så om du ikke vil sitte igjen med småpenger når du blir pensjonist så vil jeg anbefale å legge deg opp så mye som mulig kapital selv. Mener du å kjøpe fond da? Det finnes jo mange måter å spare til pensjon på. Fond er en av dem. Bolig en annen. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Det vet nok økonomer bedre enn meg. Her er en fin artikkel: http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2015/02/07/1619/Pensjon/slik-fr-du-41-millioner-utbetalt-nr-du-blir-67-r Han anbefaler rentefond. Er ikke det bare en portefølje som er satt sammen av X% bankinnskudd og (100-X)% indeksfond? I så fall er det vel like greit å bare ha litt penger i banken og sette resten i indeksfond? Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Sparte i fond i noen år, god fortjeneste, men solgte dem for å putte på lånet. Da måtte du skatte. Unødvendig, for du kunne utsatt skatten ved å vente med å betale ned lånet. Skjønner at det på en måte er digg å være gjeldsfri, og det vitner på en måte om sunn økonomisk fornuft. Det er bare det at i dag så er det lønnsomt å ha lån. Sparing straffer seg. Det burde ikke vært slik, men staten har bestemt at slik skal det være. Hvor stor er kåken din? Anonymous poster hash: 6f648...4a4 3 Lenke til kommentar
Flatujens Skrevet 14. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2017 Vet om det skatt på avkastning, den ble betalt asap etter salget. Kåken er drøyt 60 kvm, og leil i samme blokk og noenlunde samme standard har gått for nesten 4 mill. Har jo heller ikke barn og har ingen planer om å skaffe.... samme med partner,,,, så det er bare meg og mitt til jeg går i grava (om alt går som planlagt) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Vet om det skatt på avkastning, den ble betalt asap etter salget. Kåken er drøyt 60 kvm, og leil i samme blokk og noenlunde samme standard har gått for nesten 4 mill. Har jo heller ikke barn og har ingen planer om å skaffe.... samme med partner,,,, så det er bare meg og mitt til jeg går i grava (om alt går som planlagt) Fikk du regning på skatten? Bra jobbet å ha betalt ned gjeld på en så dyr bolig i en alder av 35. Bare synd du vil bli straffet for det som egentlig er sunn fornuft. Hvorfor har du planer om å være singel? Er du MGTOW? Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Du snakker om forbruk. Hva er det du bruker penger på? Biler, piker, vin og sang? Jeg ville spart ganske mye i fond, og så satset på å førtidspensjonere meg og dyrke hobbyene dine, hvis du har noe du brenner for. Trives du bedre med å jobbe er det jo bare å gjøre det. Men da har du sikret deg veldig godt allerede. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Du kan jo alltids kjøpe en leilighet til, og leie den ut. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Du kan jo alltids kjøpe en leilighet til, og leie den ut. Utleieleilighet i Oslo finansierer på ingen måte seg selv. Du er avhengig av fortsatt prisstigning for at det skal være lønnsomt. Prisstigningen kan fortsette, men boligmarkedet kan også falle. Jo mer et marked stiger, jo større er sjansen for at det faller. Og det har steget mye lenge nå. Jeg støtter på ingen måte forslaget om å kjøpe utleiebolig(er) nå. Dessuten sier de som er gjeldfrie, at det har en verdi å være gjeldfri utover det å slippe å betale renter og avdrag. Det gir en annen frihetsfølelse. Jeg skal ikke si at det er galskap å sette 20-30% av sparepengene i gull/sølv og kryptovalutaer, men dette er ganske spekulative bets. Historisk er det bare aksjemarkedet og boligmarkedet som har gitt langsiktig avkastning. Du har allerede bolig, så hvis du har en grei mengde cash som buffer, så bør annen langsiktig sparing i aksjemarkedet. Bruk da billige indeksfond. KLP, DNB og Storebrand er størst på dem i Norge, men andre banker har også greie indeksfond. I det norske og til en viss grad det skandinaviske aksjemarkedet har noen aktivt forvaltede fond gitt bedre avkastning enn indeks, men globalt er det liten grunn til å gå for noe annet enn indeks, synes jeg. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Dessuten sier de som er gjeldfrie, at det har en verdi å være gjeldfri utover det å slippe å betale renter og avdrag. Det gir en annen frihetsfølelse. Bruk da billige indeksfond. Det lønner seg jo ikke nå som rentene er lave. Lån lønner seg. Jeg har masse lån og føler meg fri fordi jeg vet at jeg har fått kjøpt noe som jeg kan betale tilbake for småpenger i fremtiden. Kanskje lurt å ikke spytte altfor mye inn i aksjemarkedet nå som det er så dyrt. Har gått veldig mye opp de siste årene. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
Flatujens Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Du kan jo alltids kjøpe en leilighet til, og leie den ut. Det er jo helt uaktuelt. Jeg skal jo ikke ta opp lån, og å spare opp nok cash til en leilighet er jo bare tull. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jo større kåk jo mer imponert blir damene. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Dessuten sier de som er gjeldfrie, at det har en verdi å være gjeldfri utover det å slippe å betale renter og avdrag. Det gir en annen frihetsfølelse. Bruk da billige indeksfond. Det lønner seg jo ikke nå som rentene er lave. Lån lønner seg. Jeg har masse lån og føler meg fri fordi jeg vet at jeg har fått kjøpt noe som jeg kan betale tilbake for småpenger i fremtiden. Kanskje lurt å ikke spytte altfor mye inn i aksjemarkedet nå som det er så dyrt. Har gått veldig mye opp de siste årene. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Det lønner seg alltid å belåne det som stiger i verdi, så lenge det fortsetter å stige i verdi, vel å merke. Det er kanskje ikke lurt å spytte mye inn i aksjemarkedet nå heller, men man mister ikke huset om boligprisene faller og renta stiger hvis man ikke har belånte investeringer. Det finnes for øvrig ingen åpenbart gode alternativer til aksjemarkedet nå (ikke at det noensinne har gjort det). Boligprisene i Las Vegas og deler av Florida falt 70% fra 2006-2010. De er fortsatt 20-30% under toppen fra i 2006. Tanken om at bolig er så trygt, er et luftslott. Jeg tror egentlig ikke på noe stort boligprisfall selv, men et fall på 20-30-40% er på ingen måte utenkelig. Ingen i utlandet ville hevet et øyenbryn over å lese slike nyheter fra Norge. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Boligprisene i Las Vegas og deler av Florida falt 70% fra 2006-2010. De er fortsatt 20-30% under toppen fra i 2006. Tanken om at bolig er så trygt, er et luftslott. Jeg tror egentlig ikke på noe stort boligprisfall selv, men et fall på 20-30-40% er på ingen måte utenkelig. Ingen i utlandet ville hevet et øyenbryn over å lese slike nyheter fra Norge. Tilbake til 2014-nivå. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Boligprisene i Las Vegas og deler av Florida falt 70% fra 2006-2010. De er fortsatt 20-30% under toppen fra i 2006. Tanken om at bolig er så trygt, er et luftslott. Jeg tror egentlig ikke på noe stort boligprisfall selv, men et fall på 20-30-40% er på ingen måte utenkelig. Ingen i utlandet ville hevet et øyenbryn over å lese slike nyheter fra Norge. Tilbake til 2014-nivå. Anonymous poster hash: 6f648...4a4 Ja, slik sett så er kanskje 20-30-40% litt for lite. Men selv 20% betyr at all egenkapitalen på en bolig kjøpt i dag, blir borte. 40% betyr gjerne over en million i tap per person. Anonymous poster hash: f76ed...7c3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå